P
F fredand44 skrev:
Hej,
Är på bauhaus och de tror att rätt tändstift är detta. Kan det verkligen stämma metallcylindern ovanför gängorna är ju kortare?
Mvh
Fredrik
Nej nej inte oregon..
NGK eller champion.
RCJ7Y skall det vara på champion.

Maskintok skrev:
Nej nej inte oregon..
NGK eller champion.
RCJ7Y skall det vara på champion.[/QUOTE
]
Haha, tackar, då prövar jag om okq8 har det.

Maskintok skrev:
Varför orsaka en skärning i värsta fall?
Det är ingen risk att den skär om man startar den med en liten dos startgas. Däremot ska man inte köra den på startgas eller använda startgas om man vet att det är problem med bränsletillförseln.

P
Köp inte oregon stift.
Köp champion stift eller NGK.
gällande NGK stift så hade de sämre kvalitet än champion.
Nu kör Hva med NGK stift igen.
Jag sätter endast i champion stift på både mina och kund maskiner.

P
uppmanar inte till att använda startgas alls, då vissa inte förstår innebörden av den, bättre att spraya lite bensin av samma sort man kör på vanligtvis isåfall.

NGK inköpt.

• Två NGK-tändstift på vit bakgrund med delvis synlig plastförpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
F fredand44 skrev:
NGK inköpt.
Ska bli kul att få höra skillnaden..
(y)

Attans, på okq8 tyckte både jag och expediten att det såg ut som om det skulle passa. Men när man tittar på stiften noggrant så är det granska stor skillnad.
Kan det vara lönlöst att testa med detta nya stift? Två olika tändstift ligger på ett träbord, det ena med tydliga användningsspår och det andra ser nytt ut.
Skapa konto

Satte i båda stiften och tänkte kolla om det kommer gnista, men inget gav gnista. För att testa detta måste kanske stiftet ändå ligga mot godset?
Närbild på ett tändstift kopplat till en motor, med fokus på stiftets anslutning och det intilliggande området.
Skapa konto

Mvh
Fredrik

P
F fredand44 skrev:
Attans, på okq8 tyckte både jag och expediten att det såg ut som om det skulle passa. Men när man tittar på stiften noggrant så är det granska stor skillnad.
Kan det vara lönlöst att testa med detta nya stift? [bild]

Satte i båda stiften och tänkte kolla om det kommer gnista, men inget gav gnista. För att testa detta måste kanske stiftet ändå ligga mot godset?
[bild]
Mvh
Fredrik
stiftet passar.
Men måste ligga emot gods.
Eller ha en startkabel emellan. (y)

Sätt i och prova(y)(y)

Hej,
Här kommer lite redovisningar.
1) jag provade båda stiften med en kabel mot godset, jag tycker man ser tydligt att NGK-stiftet ger mer gnista.
Tändstift testat mot motorblock med röd och svart kabel visande gnistbildning, bredvid delvis monterad maskindel.
Skapa konto

2) jag satte i NGK-stiftet och drog åt.

3) sen chokade jag och drog några gånger.

4) sen slår jag över till run och drar några gånger.

Men som ni ser tycker jag inte jag får någe liv alls i den.
Möjligen är det lite sämre kompression med NGK-stiftet.
Mvh
Fredrik

• Gilla
Hanpal
  • Laddar…
Visar även bild på att hättan på stiftet sitter på.

• Person som pekar på en fäst hatt på ett stiftpinne i en orange maskindel.
    Skapa konto
F
F fredand44 skrev:
Visar även bild på att hättan på stiftet sitter på.
Dom gånger du fått igång den, hur har den gått och svarat på gas då?

Jag tycker den gått bra, dock alltid svårstartad. De två gånger jag nu vill minnas att jag fått gång den.

Andra gången satte jag ett spännband över gasen som gav lite gas i samband med start ögonblicket, utan broms i. Sen kunde jag fånga upp den om jag var snabb och hålla igång den. Då kunde jag jobba med den i ca 3 minuter. Då jag var klar minns jag att den dog ganska tvärt då jag gick ned i varv. Sen ville den inte Start mer.

Spännbands tricket fick den att tända till och gå i tre sekunder dagen efter.

Mvh
Fredrik

P
F fredand44 skrev:
Jag tycker den gått bra, dock alltid svårstartad. De två gånger jag nu vill minnas att jag fått gång den.

Andra gången satte jag ett spännband över gasen som gav lite gas i samband med start ögonblicket, utan broms i. Sen kunde jag fånga upp den om jag var snabb och hålla igång den. Då kunde jag jobba med den i ca 3 minuter. Då jag var klar minns jag att den dog ganska tvärt då jag gick ned i varv. Sen ville den inte Start mer.

Spännbands tricket fick den att tända till och gå i tre sekunder dagen efter.

Mvh
Fredrik
övertygad om justering av förgasarnålen behövs..

F
Maskintok skrev:
övertygad om justering av förgasarnålen behövs..
du kan ha rätt men hur ser det ut på en motorsågsförgasare, är det en nål med typ 5 olika clipspositioner?

jag tror det kan vara så enkelt att den är helt befriad från tomgång. Gör dig själv en tjänst och skruva upp tomgången en bra bit och se om den startar.

Det kan ju vara så enkelt att den har legat länge och soppa avdunstat och lämnat mycket 2-t oljebös kvar i förgasaren eller att kineserna, för att det inte skall ärga har varit kreativa och skyddat den med bös. Ta av förgasaren och tvätta ur den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.