Filip Borgh lagrar energin från solcellerna i batterier

11k läst  134 svar

  1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Många husägare som skaffat en solcellsanläggning vill gärna kunna lagra sin solel i batterier. De flesta anser dock att tekniken för energilagring fortfarande är för dyr. Ett undantag är Filip Borgh, som investerat i ett batterilager för att det ger ett ”mervärde för huset”.

    Du kan läsa artikeln här: Filip Borgh lagrar energin från solcellerna i batterier
     
    • Laddar…
  2. T
    Medlem Nivå 11
    Helt säkert finns det ingen försvarbar ekonomisk kalkyl i en batterilösning, men de flesta inser kanske inte värdet för husägaren att få en trygg offline-försörjning av elström. Många bor fortfarande på skakiga landsbygdsnät, bara senaste månaden har jag själv haft strömavbrott 4 gånger på minst 3 timmar varje gång. Skulle aldrig nånsin köpa en solcellslösning som inte går att köra i ö-drift, alltså med batterilagring också.
    Så, friskt vågat. Bra gjort.
     
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Förvisso, men 6kwh somna artikeln räcker ju ingenstans över huvud taget.
     
  4. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Han kan potentiellt sett spara in en femma om dan, så i bästa fall (om solcellerna alltid ger tillräckligt överskott varje dag) så sparar han knappt 2000:- om året. Hyfsad payofftid...
     
  5. T
    Medlem Nivå 11
    Ingenstans över huvud taget? Bedriver du vätgastillverkning?

    Man får ju använda elen sparsamt om man har strömavbrott, det är en nödlösning. Våra kylar och frysar drar sammanlagt ca 2 kWh om dagen, belysning några hundra Wh, vattenpumpen likaså och mitt serverskåp ca 1 kWh (går att släcka ner till hälften) så ett 6 kWh batteri hade räckt alldeles utmärkt ett helt dygn för oss som kan elda i lokaleldstäder om inte jordvärmen har el nog och värmebehov föreligger.
     
  6. F
    Medlem · Nivå 10
    Li-ion batterierna är inte ekonomiskt försvarbara jämfört med AGM eller ordentliga blöta "DeepCycle" batterier. Om vi glömmer bidragen och ser på det riktiga priset, 85000kr för ett 6kWh batteri = 14166kr / kWh. AGM batterier kan man köpa från ca. 1500kr/ kWh alltså nästan tio gånger billigare.

    Ett AGM batteri som sköts ordentligt klarar ungefär 1200 laddningscykler, Li-Ion marginellt mera kanske 1500-2000. Förvisso kan man djupurladda ett Li-ion batteri lägre men det är en marginell skillnad eftersom man ändå behöver en marginal så att man inte i misstag urladdar batteriet helt. Då förstörs det.

    Förbrukar man t.ex. 10kWh per dygn i snitt så vill man med AGM ha minst en 40kWh batteribank för att garantera en två dygns reserv utan att behöva dra batteriet djupare än 50%. Med Li-Ion hade man klarat sig med 25-30kWh för att de kan dras ned till ca 20% utan att cellerna tar skada.

    40kWh AGM X 1500kr = 60 000 kronor i inköp. Kommer att producera åtminstone 1200x(40x0,25) = 12000kWh under sin livstid. Det blir en kostnad på 5kronor per producerad kWh. D.v.s inte billigt.

    25kWh Li-ION x 14166kr = 354 150kronor i inköp. Kommer att producera max 2000x(25x0,40) = 20000kWh under sin livstid. Det blir en kostnad på 17,7kronor per producerad kWh. Mycket dyrare.

    Slutsatserna är att batterier (oberoende teknik) inte kan löna sig ur ett ekonomiskt perspektiv och att Li-Ion är extremt överhajpat och inte alls miljövänligt.
     
    • Laddar…
  7. R
    Medlem · Nivå 16
    Tyvärr så funkar inte dessa batterilager som UPS då de har skydd mot ödrift som standard och det är ett krav för att få ha dem kopplade mot elnätet.
     
  8. T
    Medlem Nivå 11
    Du kan säkert detta bättre än jag. Men jag har fått det förklarat att ska man köra en solanläggning i ödrift vid strömavbrott så krävs det batterilagring. Det är alltså en (av flera) förutsättning(ar). Om de färdiga batterilösningarna inte klarar av det out-of-the-box, så förutsätter jag att man med lite meck och ytterligare komponenter får dem begå ödrift.
     
  9. R
    Medlem · Nivå 16
    Det går att komma runt det, men inget som är enkelt, billigt eller lagligt.

    Många batterilager har dessutom egen inverter och går inte mot solcellernas.
     
  10. mniku
    Medlem Nivå 3
    Det ä intressant med batterierna till ellagring, många alternativa funktioner och fördelar. Det finns mycket tokigare saker som man kan invertera 35-40000kr i huset. Själv har jag likadant Sonnen 8 ( 6kW) batterilagring i källaren och det är intressant när man slipper både nät och el kostnaden för elen som man har lagrat hemma.Man får på köpet ett betydligt tydligare bild av sin elproduktion och konsumption. Elkonsumptionen från nätet blir också mer balancerad i och med att man jämnar ut topparna med ström från batteriet. Här finns två exempel på kontrollen på Sonnen, enkel status och och statistik ...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SonnenStatus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Sonnen-3-dagar.jpg
     
  11. B
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag håller helt med dig om att batterilagring är ganska dyrt, och det här snacket om att man skulle kunna tjäna pengar på att lagra el när den är billig och använda när den är dyr, känns som rent önsketänkande, åtminstone här i Sverige.

    Men sen har du en faktor 0.4 i beräkningen för antal kWh innan batteriet är uttjänt - borde det inte stått 0.8 istället? Ger ju halva priset om det stämmer.

    Sen är ju batteripriset i artikeln baserat på dagens pionjär-system - här finns det nog mycket att göra om/när det blir mer vanligt. $150 per kWh nånting ligger väl Li-ion battericeller på idag (sjunkande), det skulle ju innebära i runda slängar 8000 kr för celler till ett 6 kWh batterilager (plus lite hölje, styrsystem etc, men sådant skalar nog åtminstone rätt bra när man bygger större batterier). Så man borde sammantaget kunna komma ner till i storleksordningen 1 kr/kWh idag.

    Sen finns det ju en del andra alternativ som kan göra batterilagring mer attraktivt i framtiden. Begagnade fordonsbatterier nämndes i artikeln. Sen har jag också läst om forskning på batterikemier där man talar om kemikaliepriser på under $1/kWh. Återstår förstås att se hur det blir med det.

    Och till sist, gällande miljö-aspekten hos Li-ion, så är åtminstone jag övertygad om att de problem som finns är av det ganska enkelt lösbara slaget.


     
  12. R
    Medlem · Nivå 16
    Hur många kWh har du traffikerat batteriet med sedan du installerade det?
     
  13. T
    Medlem Nivå 11
    Hur gör man då?
     
  14. B
    Medlem Nivå 3
    Känns väl betydligt rimligare att investera i ett enklare bensinställverk, om man är orolig för leveranssäkerheten på elnätet. När man får ett långt elavbrott på vintern så räcker dessa futtiga kWh inte länge.

    Räknar man ut inköpspris / antal cykler som batteriet kan laddas innan det är uttjänt, så får man fram hur mycket 1 laddcykel "kostar". För Li-jon batterier så blir kostnaden orimligt hög. Det skulle krävas enormt stora skillnader mellan hög och lågpristimmar innan man kan tjäna någonting på att använda batterier. Skulle dessa enorma prisskillnader uppstå i framtiden, så kommer vattenfall starta upp pumpkraftverk för att dra nytta av det, vilket skulle ha en dämpande effekt.

    Det ska till enorma prissänkningar på Li-Jon batterier innan man kan tjäna på dem, givet att man har ett nätanslutet hus.

    I dagsläget är det bortkastade pengar och dessutom tvivelaktigt för miljön, med tanke på den miljöbeslastning som Li-Jon batterier har när de produceras.
     
    • Laddar…
  15. D
    Medlem · Nivå 18
    Hur räknar du då? Det låter väldigt optimistiskt.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: