Eller göra lite jobb själv kanske.
Håller på med 18650 batterier från begagnade el cyklar. Med frakt och nu 800 celler på till samman 6,4Kwh så här det kostat mig en runt 6500 kronor, och detta med självprintade batterihållare.
Arrangemang av 18650 battericeller i självprintade röda hållare med synliga säkringstrådar på ett ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta kom från dom första 300 cellerna.
Varje cell har en säkring på 3A. Kommer bli seriekopplad till 48 volt batteri pack.
Laddas via solpaneler på taket av garaget och sidan av huset.
Håller fortfarande på med samman koppling av dom 500 sista cellerna.
Celler kommer till att köpas till när jag hittar dom billiga. Skall nog upp i runt 40Kwh före jag ger mig.
 
  • Gilla
Herr_JT och 5 till
  • Laddar…
Raptor50 Raptor50 skrev:
Eller göra lite jobb själv kanske.
Håller på med 18650 batterier från begagnade el cyklar. Med frakt och nu 800 celler på till samman 6,4Kwh så här det kostat mig en runt 6500 kronor, och detta med självprintade batterihållare.
[bild]
Detta kom från dom första 300 cellerna.
Varje cell har en säkring på 3A. Kommer bli seriekopplad till 48 volt batteri pack.
Laddas via solpaneler på taket av garaget och sidan av huset.
Håller fortfarande på med samman koppling av dom 500 sista cellerna.
Celler kommer till att köpas till när jag hittar dom billiga. Skall nog upp i runt 40Kwh före jag ger mig.
Du har inte funderat på att skaffa en punktsvets? finns det inte färdiga batterihållare att köpa för en liten peng? Funderade f.ö på att göra ngt liknande innan jag insåg vidden av arbetet :) Har inte renoverat färdigt än varför batteripacksprojektet lades på is.
Undras om det är vettigt att bygga egna solpaneler av direktimporterade solceller från kina nu när strafftarifferna har tagits bort?
 
Redigerat:
Jo, det skulle nog vara bättre för batterierna också. Men jag får löda ihop dom sista 80 cellerna nu, så får jag se att få allt kopplad i alla fall, innan det blir beställning av fler batterier.
 
Med tanke på de bränder som hooverboards mm. ger upphov till så är ju frågan om det inte behövs någon form av reglering av var sådana här batterier får installeras. Jag misstänker att räddningstjänsterna kommer ha synpunkter förr eller senare. Kommer det bli samma krav som för ett pannrum, med dubbelgips osv?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Skulle nog tro det var regler för hur man installerar batterier redan.
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vi andra har betalat 50.000 för hans batterier... När får vi igen de pengarna undrar jag?
Ja suck... Vilken kapital- och miljöförstöring. Mp (antar det är deras förslag) bör verkligen kastas ur riksdagen. För miljöns och ekonomins bästa.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Raptor50 Raptor50 skrev:
Eller göra lite jobb själv kanske.
Håller på med 18650 batterier från begagnade el cyklar. Med frakt och nu 800 celler på till samman 6,4Kwh så här det kostat mig en runt 6500 kronor, och detta med självprintade batterihållare.
[bild]
Detta kom från dom första 300 cellerna.
Varje cell har en säkring på 3A. Kommer bli seriekopplad till 48 volt batteri pack.
Laddas via solpaneler på taket av garaget och sidan av huset.
Håller fortfarande på med samman koppling av dom 500 sista cellerna.
Celler kommer till att köpas till när jag hittar dom billiga. Skall nog upp i runt 40Kwh före jag ger mig.
Intressant projekt. Har du mätt cellernas inre resistans enskilt för varje cell så du får så likadana parallellgrupper som möjligt? Hur tänker du fixa styrningen/BMS till batteriet?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vi andra har betalat 50.000 för hans batterier... När får vi igen de pengarna undrar jag?
Det är, väl, vad/vem du har röstat fram som skall svara på den frågan. ;)
 
M Micke_xyz skrev:
Ja suck... Vilken kapital- och miljöförstöring. Mp (antar det är deras förslag) bör verkligen kastas ur riksdagen. För miljöns och ekonomins bästa.
”Vad fan får jag för pengarna ..." kan man antagligen fråga varje gång när det finns subvetioner eller skatter som man betalar. Detta brukar inte ändra priset som man har betalat för varan eller tjänsten. :) Östling hade säkert rätt på sin fråga ...
 
L L-E skrev:
Elnäten i Europa går mot ökad integration varför tider med billig elström under sommaren i Sverige lär försvinna på sikt. Detta kan tala för ökad elproduktion med solcellar även är vettigt i Sverige.
Fast på det kan man ju svara att om det skulle vara rationellt att ha solceller i Sverige för export till Tyskland, så vore det ännu mera rationellt med dessa solceller i Tyskland. De fungerar nämligen bättre, och längre, ju längre söderut man sätter dem.

Skälet till att man vill ha ledningar till kontinenten för export det är för att vi skall kunna exportera vår vattenkraft (som inte går att bygga söderut), samt kärnkraft (som man inte får bygga söderut). Knappast vår solel. Den är och kommer att bli, ett kuriosum på våra breddgrader.

Ja, dvs, tills vi lyckats förstöra vårt försteg på området och satt oss i samma sits som Danmark. Vänta bara, säger pessimisten i mig...
 
  • Gilla
Herr_JT och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Intressant projekt. Har du mätt cellernas inre resistans enskilt för varje cell så du får så likadana parallellgrupper som möjligt? Hur tänker du fixa styrningen/BMS till batteriet?
Nej jag har inte mätt cellernas interna resistans, men dom har blivit laddat fullt till 4.2v, lagt bort i några veckor, och mätt laddningen på dom igen. Dom som sjönk ner till under 4.15 volt ligger på tippen. Alla cell banker ligger inom några mAh skillnad så det inte Skall vara så stor skillnad på kapasitet.
Men oavsett så blir inte batteribanken bättre än det sämsta batteriet. Den kan ju dra ner all spänning på hela paketet. :(
BMS (13 cellers) har jag redan liggande. Med Bluetooth övervakning till telefonen eller dator som kan lägga upp det på när så jag kan följa med på hur det står till med mina batterier.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Den interna resistansen är inte av intresse omman inte tänker beladta batteriet väldigt hårt. Det är kapaciteten som ska vara matchad mellan alla seriekopplade paket. Det är inte den sämsta cellen som sätter gränsen, det är det sämsta paketet av parallella celler som ger begränsningen.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den interna resistansen är inte av intresse omman inte tänker beladta batteriet väldigt hårt. Det är kapaciteten som ska vara matchad mellan alla seriekopplade paket. Det är inte den sämsta cellen som sätter gränsen, det är det sämsta paketet av parallella celler som ger begränsningen.
Njae, för li-ion celler så är den interna resistansen ett mått på hur bra cellen är. Ju mer de tappar i kapacitet desto mer ökar den interna resistansen. Så när man återvinner celler så kollar man typiskt intern resistans (jag gör det iaf alltid), och kasserar de som är för höga, även om de "håller laddning" ändå. De är inte värda att slösa tid och energi på.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Skälet till att man vill ha ledningar till kontinenten för export det är för att vi skall kunna exportera vår vattenkraft (som inte går att bygga söderut), samt kärnkraft (som man inte får bygga söderut). Knappast vår solel. Den är och kommer att bli, ett kuriosum på våra breddgrader.

Ja, dvs, tills vi lyckats förstöra vårt försteg på området och satt oss i samma sits som Danmark. Vänta bara, säger pessimisten i mig...
Men det är rationellt att vi använder solel lokal i möjligaste mån så att vi kan spara ren vattenkraft åt Tyskarna. Tänk vilken miljövinst det ger när mina solceller indirekt ersätter brunkolkraft i Tyskland.
Dessutom kan jag hävda att jag har inga lokala utsläpp för min bilkörning när jag producerar dubbelt så mycket solel som jag bränner el med min elbil. :)
 
harry73
Ja när du som privatperson ska investera i solel, ska du såklart placera dom där de gör nytta för dig, inte där de gör störst nytta för hela världen.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.