Raptor50 Raptor50 skrev:
Nej jag har inte mätt cellernas interna resistans, men dom har blivit laddat fullt till 4.2v, lagt bort i några veckor, och mätt laddningen på dom igen. Dom som sjönk ner till under 4.15 volt ligger på tippen. Alla cell banker ligger inom några mAh skillnad så det inte Skall vara så stor skillnad på kapasitet.
Men oavsett så blir inte batteribanken bättre än det sämsta batteriet. Den kan ju dra ner all spänning på hela paketet. :(
BMS (13 cellers) har jag redan liggande. Med Bluetooth övervakning till telefonen eller dator som kan lägga upp det på när så jag kan följa med på hur det står till med mina batterier.
Det är bra att du rensat bort dåliga celler. Orsaken till att det är bra att mäta inre resistansen på varje cell är att ingen cell är identisk, alla skiljer sig lite. När du parallellkopplar många batterier så uppstår flera vägar som strömmen kan ta. Strömmen följer minsta motståndets lag vilket betyder att de 13 cells slingor som har den lägsta utgångsimpedansen kommer att laddas/urladdas snabbare än dom med högre. Genom att mäta cellerna och matcha ihop dom hade du kunnat se till att alla dina serieslingor blivit snarlika.

Eftersom du tagit celler ifrån E-cyklar så gissar jag att dina celler är av typen NMC eller LitiumNickelManganCoboltOxid. Dessa har en nominalspänning på ca 3,65volt. Fulladdade har de en öppen spänning på ca 4,2-4,25v så det stämmer bra med vad du skriver.

Ecyklar använder ofta 13celler i serie X 4 i parallell har jag läst. Det fungerar såklart men vissa problem kan uppstå när man anpassar det till solel eftersom regulatorerna är anpassade för blybatterier. Med 13celler kommer ditt batteri att ha en nominalspänning 47,45volt. 14celler hade gett en något högre nominalspänning (51,1V) och varit nära ett 48V blybatteri som har nominalspänningen 51,2V. Då hade du kunnat använda färdiga inställningar, nu måste du skaffa en regulator som tillåter användaren att själv bestämma laddspänningen och inte bara olika presets. De flesta moderna MPPT regulatorer har den funktionen så det borde dock inte bli nått stort problem.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den interna resistansen är inte av intresse omman inte tänker beladta batteriet väldigt hårt. Det är kapaciteten som ska vara matchad mellan alla seriekopplade paket. Det är inte den sämsta cellen som sätter gränsen, det är det sämsta paketet av parallella celler som ger begränsningen.
Du har fel. Med olika intern resistans kommer de olika slingorna att laddas/urladdas med olika stor ström. När en parallellslinga mäter 4,1 kan en annan mäta 4,2. Parallellpakteten kommer att sträva efter att balansera sig själva vilket betyder att dom sämre kommer att dra spänning ur dom bättre. Det förkortar livslängden.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast på det kan man ju svara att om det skulle vara rationellt att ha solceller i Sverige för export till Tyskland, så vore det ännu mera rationellt med dessa solceller i Tyskland. De fungerar nämligen bättre, och längre, ju längre söderut man sätter dem.

Skälet till att man vill ha ledningar till kontinenten för export det är för att vi skall kunna exportera vår vattenkraft (som inte går att bygga söderut), samt kärnkraft (som man inte får bygga söderut). Knappast vår solel. Den är och kommer att bli, ett kuriosum på våra breddgrader.

Ja, dvs, tills vi lyckats förstöra vårt försteg på området och satt oss i samma sits som Danmark. Vänta bara, säger pessimisten i mig...
Inte nödvändigtvis för att exportera utan använda lokalt då priset på el väntas stiga med ökad integration av elnäten. Tiden får utvisa vad som är rätt eller fel. Sveriges långa dagar kompenserar till stor del den lägre instrålade effekten varför solceller kan vara en god idé även i Sverige.

Lönsamt är , frågan är istället om det finns en lönsammare investering eller inte (gör det med all säkerhet)

F Finndjävel skrev:
Du har fel. Med olika intern resistans kommer de olika slingorna att laddas/urladdas med olika stor ström. När en parallellslinga mäter 4,1 kan en annan mäta 4,2. Parallellpakteten kommer att sträva efter att balansera sig själva vilket betyder att dom sämre kommer att dra spänning ur dom bättre. Det förkortar livslängden.
Han har ju inte parallella slingor. Han har 16 celler parallellt. Jag förutsätter att han varken laddar eller laddar ur cellerna så fort att det blir en märkbar obalans mellan cellerna i ett pack.
Vad man däremot vill är att alla seriekoppkade pack har samma kapacitet, efter som det sämsta kommer att begränsa hela batteriet.

Sedan är den interna resistansen ett bra mått för en första utgallring av dåliga celler. Men det är inte den som ska matchas i första hand.

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Lagra eller inte lagra, det är frågan ?

Vårt hus (Myresjöhus byggt 2008) förbrukar totalt ca 11500kWh / år.

Dividerar jag det jämnt av så blir det i snitt 1,31kW / h (11500 / 8760h) sett över året som helhet.
Självklart så drar det mer under vintern, men det är en fingervisning.

Som mest har vi förbrukat ca 1560kWh på en kall skånsk vintermånad (bor i Kristianstad)
Då var vi uppe i 2,17kW / h i snitt.

Sålunda räcker inte ett 6kWh batteri mer än knappt 3h sedan är det helt slut - i praktiken kanske 1,5h.

Större batteribank krävs - bortåt 15-20kWh.
Teslas Powerwallsbatteri är på 14kWh, och med ett sådant så kommer vi en bra bit på vägen.

Jag har inte räknat på energiförluster eller verkningsgrad i detta exemplet - utan det ät bara ett tankeexperiment än så länge.

Feedback mottages tacksamt :)

Mange

Magnus1968 Magnus1968 skrev:

Vårt hus (Myresjöhus byggt 2008) förbrukar totalt ca 11500kWh / år.

Dividerar jag det jämnt av så blir det i snitt 1,31kW / h (11500 / 8760h) sett över året som helhet.

Som mest har vi förbrukat ca 1560kWh på en kall skånsk vintermånad (bor i Kristianstad)

Sålunda räcker inte ett 6kWh batteri mer än knappt 3h sedan är det helt slut - i praktiken kanske 1,5h.

Teslas Powerwallsbatteri är på 14kWh, och med ett sådant så kommer vi en bra bit på vägen.

Jag har inte räknat på energiförluster eller verkningsgrad i detta exemplet - utan det ät bara ett tankeexperiment än så länge.

Mange
Tänkte du ladda batteriet samtidigt som du som du värmer huset under en vinterdag lär den behövda arean av solceller bli förskräckande stor även i Skåne.

Mange
Det är som tur att det inte är "worst case" jämt, året om. Teslas ( och andra alternativ) är jättevälkomna. Dock är det än så länge bara en fas på Teslas packe.
Men din elkonsumption skulle kunna vara nära noll (totalt) en stor del av året. Pengar är bra även mellan april och september/oktober.

• Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
L L-E skrev:
Tänkte du ladda batteriet samtidigt som du som du värmer huset under en vinterdag lär den behövda arean av solceller bli förskräckande stor även i Skåne.
Jo, tack. Det har jag insett.

Men, Teslas Powerwall-batteri marknadsförs till ett ganska okej pris:
https://www.tesla.com/sv_SE/powerwall

• Gilla
mniku
  • Laddar…
Om man har en långsiktig plan att kapa sladden till elbolaget kan det vara en idé med batterier annars är det väl mer lönsamt att sälja elen som man inte förbrukar.

Varmvatten produceras lämpligen med solfångare.

tommib
mniku mniku skrev:
Men din elkonsumption skulle kunna vara nära noll (totalt) en stor del av året
Jo, detta är förvisso sant. Tyvärr är det under den delen av året man inte gör av med så mycket el. Eftersom man ändå måste ha en annan lösning för den delen när man faktiskt förbrukar el och den lösningen heter "anslutning till elnätet" är det ineffektivt (både ekonomiskt och elektriskt) att hålla på med solceller och batterier. Man kan helt skippa den biten och satsa på storskalig produktion istället.

Det andra alternativet är att fixa värme och varmvatten på något annat sätt än el. Då kommer man realistiskt elda fossilbränsle eller ved. Bägge har omfattande nackdelar ur miljösynpunkt. Detta görs dock i stora delar av Europa, för att elen är så dyr.

Vi måste öka elproduktionen och konsumtionen om något. Detta kan göras effektivt med storskalig produktion, t.ex. kärnkraft. Om den inte straffbeskattades samtidigt som lågvärdiga energislag som sol och vind fick massiva subventioner skulle vi kunna ha en helt annan situation på elmarknaden. Då skulle det kanske också vara rimligt att sälja överkapacitet till något annat land. Som det är nu använder Tyskland och Danmark sina grannländer som reglerkraft. Vi vill inte hamna där vi också.

• Gilla
L-E
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, detta är förvisso sant. Tyvärr är det under den delen av året man inte gör av med så mycket el. Eftersom man ändå måste ha en annan lösning för den delen när man faktiskt förbrukar el och den lösningen heter "anslutning till elnätet" är det ineffektivt (både ekonomiskt och elektriskt) att hålla på med solceller och batterier. Man kan helt skippa den biten och satsa på storskalig produktion istället.

Det andra alternativet är att fixa värme och varmvatten på något annat sätt än el. Då kommer man realistiskt elda fossilbränsle eller ved. Bägge har omfattande nackdelar ur miljösynpunkt. Detta görs dock i stora delar av Europa, för att elen är så dyr.

Vi måste öka elproduktionen och konsumtionen om något. Detta kan göras effektivt med storskalig produktion, t.ex. kärnkraft. Om den inte straffbeskattades samtidigt som lågvärdiga energislag som sol och vind fick massiva subventioner skulle vi kunna ha en helt annan situation på elmarknaden. Då skulle det kanske också vara rimligt att sälja överkapacitet till något annat land. Som det är nu använder Tyskland och Danmark sina grannländer som reglerkraft. Vi vill inte hamna där vi också.
Jo, tack. Det har jag insett.

Men, Teslas Powerwall-batteri marknadsförs till ett ganska okej pris:
[länk]
från 11000 sek för installation??

Någon som sa ok pris för Tesla sin powerwall..
Men ok. Med 60% tillbaks på köpet så är det ju en del bättre..

mniku mniku skrev:
Men det är rationellt att vi använder solel lokal i möjligaste mån så att vi kan spara ren vattenkraft åt Tyskarna. Tänk vilken miljövinst det ger när mina solceller indirekt ersätter brunkolkraft i Tyskland.
Ja, och när du får betala tre-fyra gånger så mycket för elen som idag (dvs samma priser som i Danmark/Tyskland) så lär du ju spara på ännu mera el, som kan ge ännu mera av vår vattenkraft till Tyskarna. För att inte tala om all industri som blir mindre konkurrenskraftig, och all den som kommer behöva läggas ner. Med det tappet i inkomster så kommer ju vi svenskar att spara ännu mera el.

Så det är ju win-win-win... Bara elbolagen går bra, så...

tommib
B bakterie skrev:
Nu har jag bara skummat tråden, men jag har inte sett någon som länkat till detta:

[länk]

Det är en entusiast som kör ödrift året runt i en "vanlig" villa i Göteborgstrakten.
Ja, den var spännande. En hel villa off grid. Till det facila priset av 15 mille som ägaren fick loss när han sålde sitt företag. Som är byggd för detta system specifikt (dvs det går inte att eftermontera i ett gammalt hus). Som har två enorma blybatteribankar som ska bytas med jämna mellanrum (totalvikt 5 ton, hur mycket av det är bly tro). Med ett vätgassystem för en miljon där arbete fortsatt pågår och där det garanterat tillkommer underhållskostnader.

Ägaren säger själv att han inte byggde huset för att få billig el och det var ju tur eftersom han betarlar betydligt mer än jag gör per kilowattimme.

Självklart går det att göra offgridanläggningar utan att offra komfort, men det kostar och det är väldigt svårt att göra i ett befintligt hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.