Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Bus1t skrev:
Knepigt. Såklart inte kul med (o)ljud in på tomten och såklart skall det inte låta mer än nödvändigt men...

Banan i fråga har öppet 3 dagar i veckan.
Onsdagar 18-21
Lördag 10-14
Söndag 10-14
vad är då problemet

• Gilla
joje20
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Knepigt. Såklart inte kul med (o)ljud in på tomten och såklart skall det inte låta mer än nödvändigt men...

Onsdagar 18-21
Lördag 10-14
Söndag 10-14
Låter som att TS övernattande vänner har mycket konstiga sovtider.

• Gilla
Saxsson och 2 till
  • Laddar…
B
B byggalitehursomhelst skrev:
vad är då problemet
= löjligt! enligt mig =)

B Bus1t skrev:

Onsdagar 18-21
Lördag 10-14
Söndag 10-14
EXAKT då TS gäster ska sova tydligen :)

Men du verkar ju veta vilken bana det gäller ? vilken slags motorsport är det det handlar om ? (TS verkar ju medvetet undvika just den frågan..)

• Gilla
  • Älska
Saxsson och 2 till
  • Laddar…
H
Jonahsöder Determinerad skrev:
Huvudet på spiken. Jag har många ljudalstrande hobbies själv, så som stora, gamla motorer. Men Jag skulle aldrig låta mina lekar gå före andras välbefinnande.
Skulle du sluta med dina ljudalstrande hobbys för din grannes skull även om du kunde påvisa att du höll dig innanför gränserna gällande regler och lagar?

• Gilla
joje20
  • Laddar…
P
Sen ska man ju komma ihåg alla som ivrigt hejar på dessa nedläggningar av allt vad motor och skyttebanor heter att dessa intressen försvinner inte för att banan försvinner..
Det tar bara andra former , men det är det ofta svårt att inse..

Finns tydliga exempel där man ofta på lite sikt om det inte går att få in dessa intressen på en bana för det ska klagas till banorna stängs så får man ut dessa och det åks antingen lagligt på ett ställe på en motorbana eller så åker man nån annanstans istället och där kan man ju snabbt rekomendera adresser där såna klagande bor som perfekt ställe för lek med fordon som låter illa.. :) lite skämt men det är ju därför många av dessa banor uppkom en gång i tiden. för att få all lek på ett ställe istället för över hela stan..

Men motståndarna till dessa verksamheter har jäkligt svårt att inse detta samband och tror att förbud funkar mot allt man inte gillar...

några exempel..

crosshojar i skogen är förbjudet sen länge men har det upphört.. nej för det är nästan omöjligt att få tag på dessa.. funkar stängd motorbana och förbud bra? nej inte direkt..

illegal lek med bilar oavsett om det gäller driftning , streetrace osv så ju färre banor desto mer sånt får vi se som görs på allmän väg.. funkar förbud nej inte lysande...

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Var banan där innan husen byggdes skall det stå i avtalen att man ej äger rätt att klaga.

Jäkla ohyffs att klaga på verksamheter man vet om innan man flyttar dit. Precis som kommuner som i jakt på pengar säljer mark intill skjutbanor. Sen klagar boende och kommunen drar in tillstånden för banan.
Bodde tjuven i området innan du flyttade in? Ohyfs att klaga om det blir inbrott.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:

Onsdagar 18-21
Lördag 10-14
Söndag 10-14
Om det är dessa tider som gäller och det är denna bana som TS gnäller på är det hela bara jävligt patetiskt och en duktig snöflingevarning...

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Jonahsöder
J joje20 skrev:
Om det är dessa tider som gäller och det är denna bana som TS gnäller på är det hela bara jävligt patetiskt och en duktig snöflingevarning...
Jag upprepar igen då du verkar ha mycket svårt att förstå enkla saker om hur samhället fungerar.
Vem som är först någonstans spelar ingen roll. Punkt.

Det finns lagar som styr det mesta, du får göra så och så inom vissa ramverk. Håller man sig till det så är allt frid och fröjd, gör man inte det så ska man anpassa sig. Och det är väl bra?

Driver man en motorbana så måste man hålla sig till vissa regler. Man får tex. Inte dumpa gammal motorolja i diket och man får inte heller föra hur mycket oväsen som helst. Det spelar ingen roll om man funnits där i 100 år, man ska iallafall följa reglerna. Och reglerna förändras med samhället.
Huruvida just denna verksamhet håller sig inom gränserna eller inte är under utredning.
Verksamheten liväl som jag själv får anpassa sig efter den slutgiltiga bedömningen.

Oavsett vad så är det väl alltid bra om korrekta mätningar utförs för att säkerställa att bullernivån inte är ohälsosam. Tycker snarare att det är kommunen som slösar skattepengar genom att inte utföra en korrekt mätning från första början.

Tipsar om att det finns särskilda ”öronproppar” för ljudkänsliga, kanske värt att testa om processen drar ut på tiden (eller om bullret är störande fast det är inom gränsvärdena), kostar inte många hundralappar.

• Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
Jag upprepar igen då du verkar ha mycket svårt att förstå enkla saker om hur samhället fungerar.

Det finns lagar som styr det mesta, du får göra så och så inom vissa ramverk. Håller man sig till det så är allt frid och fröjd, gör man inte det så ska man anpassa sig. Och det är väl bra?

Driver man en motorbana så måste man hålla sig till vissa regler. Man får tex. Inte dumpa gammal motorolja i diket och man får inte heller föra hur mycket oväsen som helst. Det spelar ingen roll om man funnits där i 100 år, man ska iallafall följa reglerna. Och reglerna förändras med samhället.
Huruvida just denna verksamhet håller sig inom gränserna eller inte är under utredning.
Verksamheten liväl som jag själv får anpassa sig efter den slutgiltiga bedömningen.
Fast nu försöker du vrida och förvränga.. Det var Du som påstod att det stördes kl 8, att det inte gick och sova. Det var Du som skrev att Du tyckte att det var för högt osv. Du svarar inte heller på vilken bana det gäller mm..

Ingen har sagt att mn ska bryta mot reglerna (och det där med motorolja är ju barnsligt). Men att bara för att Du inte kan acceptera ett utslag eller verksamhet så innebär det inte att nya regler ska gälla.. Tål du inte ljud så bo på landet..

• Gilla
Saxsson
  • Laddar…
Jonahsöder
J joje20 skrev:
Fast nu försöker du vrida och förvränga.. Det var Du som påstod att det stördes kl 8, att det inte gick och sova. Det var Du som skrev att Du tyckte att det var för högt osv. Du svarar inte heller på vilken bana det gäller mm..

Ingen har sagt att mn ska bryta mot reglerna (och det där med motorolja är ju barnsligt). Men att bara för att Du inte kan acceptera ett utslag eller verksamhet så innebär det inte att nya regler ska gälla.. Tål du inte ljud så bo på landet..
Är du efterbliven, det var bara ett exempel förstår du väl?
Om det inte är okey att bryta mot regler, varför tjafsar du som ett barn då? Låt utredningen ha sin gång och var tyst så länge.

Verksamheten likväl som jag själv får anpassa sig efter den slutgiltiga bedömningen.

Jag upplever det inte som om DU är speciellt intresserad av att anpassa DIG…….

Bor själv efter landsväg där motorcyklister och en del bilklubbar tycker det är deras ”lekplats”,
En del av vägen går t.o.m över min fastighet dessutom är det många långtradare som ”genar” den här sträckan….. men var väl medveten om det när jag flyttade hit…..
Har en populär vandringsled över fastigheten och den ”stör” nog lika mycket men på ett annat sätt……. Värst är nog dom som sätter sig på min uteplats och inte förstår att det är extremt störande att inkräkta på hemfridzonen

Om du nu har bott där och stört dig i mer än 10år är det nog dags att flytta eller hålla tyst :thinking:

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Jonahsöder
T Taxture skrev:
Verksamheten likväl som jag själv får anpassa sig efter den slutgiltiga bedömningen.

Jag upplever det inte som om DU är speciellt intresserad av att anpassa DIG…….

Bor själv efter landsväg där motorcyklister och en del bilklubbar tycker det är deras ”lekplats”,
En del av vägen går t.o.m över min fastighet dessutom är det många långtradare som ”genar” den här sträckan….. men var väl medveten om det när jag flyttade hit…..
Har en populär vandringsled över fastigheten och den ”stör” nog lika mycket men på ett annat sätt……. Värst är nog dom som sätter sig på min uteplats och inte förstår att det är extremt störande att inkräkta på hemfridzonen

Om du nu har bott där och stört dig i mer än 10år är det nog dags att flytta eller hålla tyst :thinking:
Jag förstår tankesättet, men all provokation jag fått har bara gjort mig mer målmedveten. Folk skriver och mobbar här utan att veta eller förstå min situation, helt utan empati drar de alla möjliga slutsatser om hur jag är som person eller hur det här påverkar mig. Det ger mig en extrem motivation att driva det här ändå till månen om så behövs.
Lite empati och kärlek kommer man långt med, hat gör mig starkare.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
Jag förstår tankesättet, men all provokation jag fått har bara gjort mig mer målmedveten. Folk skriver och mobbar här utan att veta eller förstå min situation, helt utan empati drar de alla möjliga slutsatser om hur jag är som person eller hur det här påverkar mig. Det ger mig en extrem motivation att driva det här ändå till månen om så behövs.
Lite empati och kärlek kommer man långt med, hat gör mig starkare.
Med detta inlägg visade du väl just "hur du är som person" och bekräftade nog många i trådens uppfattning om just det. Förvänta dig inte överdrivet många styrkekramar ;)

• Gilla
larsjo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.