Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rkarlsson skrev:
Mest troligt följer de flesta banorna reglerna. Har nån kompis som brukar köra på sturup. Han får byta dämpare inför varje körning då den inte blir godkänd för att köra på banan med slipon.

Många stör sig på rallybilarna när det är rally i stan. Men alla bilarna besiktas så ingen kan riktigt gnälla för att de dönar lite.
Eller ja, det var EN människa som gnällde och fick stop på rallyt för en dag. Men det ändrade sig jädrans fort när alla hennes grannar protesterade.
”Om de följer reglerna…” upp till bevis då. Om de inte gör blir det påföljder
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
N needafix skrev:
Om de inte kan hålla sig till gällande lagar då ska de stängas ner eller kan de flytta långt ut i skogen. Motorsport är ingen människorätt.
Helt ärligt så andas hela ditt svar en motvilja mot motorsport, både motorsport och tex skytte har exakt lika stor rättighet som vilken annan hobby och intresse som helt (båda är för övrigt inga små skitsporter utan är väldigt stora i övriga världen, men i Sverige ska dom hanterats som paria)
 
  • Gilla
  • Älska
majmun och 3 till
  • Laddar…
N needafix skrev:
”Om de följer reglerna…” upp till bevis då. Om de inte gör blir det påföljder
Eftersom jag är inblandad i körning av MC på bana så kan jag meddela att alla banor, alla arrangörer gör oerhörda insatser för att regler och krav ska följas. Samtliga banor har kontinuerliga mätningar under körning med uppföljning av statstik, larm till banägare osv. Sedan ljudmäts samtliga motorcyklar inför varje körning enligt specifika protokoll..


Så upp till bevis istället för dina påstående. Jag skulle nog säga att du saknar kunskap om hur detta sker i verkligheten och på vilka sätt..
 
  • Gilla
  • Älska
Flyt och 4 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Läs tråden.
Kommunen har inte mätt upp något och den som gjort det har gjort det fel. Dessutom så är mätning ej rekommenderad metod. Därav länsstyrelsens beslut.
Och när det skett en mätning med rekommenderad metod (och om jag förstod tidigare post så finns det inget exakt regelverk utan bara just rekommendationer ?) och den också visar att motorbanan håller sej inom godkända nivåer så kommer du att släppa allt ?

..Jag skulle inte sätta pengar på det personligen iaf..
 
Jonahsöder
J joje20 skrev:
Eftersom jag är inblandad i körning av MC på bana så kan jag meddela att alla banor, alla arrangörer gör oerhörda insatser för att regler och krav ska följas. Samtliga banor har kontinuerliga mätningar under körning med uppföljning av statstik, larm till banägare osv. Sedan ljudmäts samtliga motorcyklar inför varje körning enligt specifika protokoll..


Så upp till bevis istället för dina påstående. Jag skulle nog säga att du saknar kunskap om hur detta sker i verkligheten och på vilka sätt..
Det där stämmer inte. I fallet hos mig så har ljudmätningar aldrig tidigare skett, det var en av punkterna som kommunen påpekade. Att verksamheten ska ordna med ett schema/system för detta. Men rutinerna kanske är olika på olika typer av banor.
 
  • Wow
Saxsson
  • Laddar…
J joje20 skrev:
Helt ärligt så andas hela ditt svar en motvilja mot motorsport, både motorsport och tex skytte har exakt lika stor rättighet som vilken annan hobby och intresse som helt (båda är för övrigt inga små skitsporter utan är väldigt stora i övriga världen, men i Sverige ska dom hanterats som paria)
L lat skrev:
Absolut, och lik förbannat ser vi att ALLA har åsikter om vilka lagar som är viktigast.
Kan ge mig f.n på att även du bryter mot nån lag som du inte tycker är så viktig?
Har du tex aldrig gått mot röd gubbe? Eller kört för fort?
J joje20 skrev:
Helt ärligt så andas hela ditt svar en motvilja mot motorsport, både motorsport och tex skytte har exakt lika stor rättighet som vilken annan hobby och intresse som helt (båda är för övrigt inga små skitsporter utan är väldigt stora i övriga världen, men i Sverige ska dom hanterats som paria)
Älskar motorsport men skulle inte vilja ha det som granne om de inte följde reglerna
.
 
  • Gilla
  • Älska
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
Var banan där innan husen byggdes skall det stå i avtalen att man ej äger rätt att klaga.

Jäkla ohyffs att klaga på verksamheter man vet om innan man flyttar dit. Precis som kommuner som i jakt på pengar säljer mark intill skjutbanor. Sen klagar boende och kommunen drar in tillstånden för banan.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Jonahsöder
N needafix skrev:
Älskar motorsport men skulle inte vilja ha det som granne om de inte följde reglerna
.
Huvudet på spiken. Jag har många ljudalstrande hobbies själv, så som stora, gamla motorer. Men Jag skulle aldrig låta mina lekar gå före andras välbefinnande.
 
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
Jonahsöder
M mattias1343 skrev:
Var banan där innan husen byggdes skall det stå i avtalen att man ej äger rätt att klaga.

Jäkla ohyffs att klaga på verksamheter man vet om innan man flyttar dit. Precis som kommuner som i jakt på pengar säljer mark intill skjutbanor. Sen klagar boende och kommunen drar in tillstånden för banan.
Husen stod stod där cirka 100-150 år innan banan...
Vansinnigt att bygga hus nära skjutbanor, där ska kommunen ta skulden.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
N needafix skrev:
Älskar motorsport men skulle inte vilja ha det som granne om de inte följde reglerna
.
Å andra sidan skulle du kanske inte FLYTTA till ett hus som är granne med motorbanan heller.
 
Kanske borde riva husen som ligger för nära motorbanan?
 
  • Gilla
gatstensarbete och 3 till
  • Laddar…
W Wagge512 skrev:
Att ni orkar. 90 inlägg som inte leder ngnstans.
Jag har bott vid Sveavägen i stockholm ( Stockholms bullrigaste gata) men valde att flytta till landet efter ngr år.
Rätta mun efter matsäck.
Men du kunde väl ha klagat och krävt att de skulle förbjuda motortrafik innanför stadsgränsen :cool:
Tänk så lungt och skönt det skulle vara då ;)
 
  • Gilla
gatstensarbete och 3 till
  • Laddar…
P
Det är ju tydligt när man lyssnar på såna här trådskapare att lagarna är helt felkonstruerade...

Att man kan flytta in nära nåt som låter och sen hävda sin rätt och få det som låter att det ska sluta eller flytta...

kanske dags att göra samma sak vid större vägar och farleder eller andra verksamheter som låter ,för att få folk att inse hur absurt detta är..
Om nåt som låter ligger på en plats så har man enligt mig godkänt det om man flyttar dit, annars ska man välja ett boende som inte har motorbana eller E4 eller större farled eller verksamhet för nära så ljuden kan störa
 
  • Gilla
Saxsson och 3 till
  • Laddar…
Vilken typ av motorbana är det ?
De flesta lyder under antingen Svemo eller Sbf gällande banlicencer.
Där finns tydliga regler gällande ljudmätning av fordon, förbifart.

I tillståndet från länsstyrelsen/Naturvårdsverket finns tider för verksamheten, samt oftast ljudnivå hos närmaste granne.

Köra det tävling, eller bara träning ?
Man kan även ha en privat bana med tillstånd från länsstyrelsen under vissa förutsättningar, utan banlicencer.

Du säger att någon säger att någon nog har mätt fel.
Vilka ljudnivåer är uppmätta ?
På vilken plats ?

Vissa ljud dämpas dåligt vad man än gör.
Vid mätning kan saker uppmätta OK, men tycka låta mycket ändå.
Dvs det låter mycket, men inte högt.
Olika typer av ljud färdas även olika långt.

Själv hållt på med ljudmätning, tävlingar och träningar både inom bilracing, rally, roadracing (Mc på bana) och enduro i skogen i över totalt 15 år, både som utövare, arrangör och tävlingsledare.

Vilka regler har de brutit mot ?
 
  • Gilla
  • Älska
Flyt och 4 till
  • Laddar…
B
Knepigt. Såklart inte kul med (o)ljud in på tomten och såklart skall det inte låta mer än nödvändigt men...

Banan i fråga har öppet 3 dagar i veckan.
Onsdagar 18-21
Lördag 10-14
Söndag 10-14
 
  • Gilla
Saxsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.