39 797 läst ·
180 svar
40k läst
180 svar
Fick rätt mot kommunen - efter 2.5 år
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
”Om de följer reglerna…” upp till bevis då. Om de inte gör blir det påföljderRkarlsson skrev:Mest troligt följer de flesta banorna reglerna. Har nån kompis som brukar köra på sturup. Han får byta dämpare inför varje körning då den inte blir godkänd för att köra på banan med slipon.
Många stör sig på rallybilarna när det är rally i stan. Men alla bilarna besiktas så ingen kan riktigt gnälla för att de dönar lite.
Eller ja, det var EN människa som gnällde och fick stop på rallyt för en dag. Men det ändrade sig jädrans fort när alla hennes grannar protesterade.
Helt ärligt så andas hela ditt svar en motvilja mot motorsport, både motorsport och tex skytte har exakt lika stor rättighet som vilken annan hobby och intresse som helt (båda är för övrigt inga små skitsporter utan är väldigt stora i övriga världen, men i Sverige ska dom hanterats som paria)N needafix skrev:
Eftersom jag är inblandad i körning av MC på bana så kan jag meddela att alla banor, alla arrangörer gör oerhörda insatser för att regler och krav ska följas. Samtliga banor har kontinuerliga mätningar under körning med uppföljning av statstik, larm till banägare osv. Sedan ljudmäts samtliga motorcyklar inför varje körning enligt specifika protokoll..N needafix skrev:
Så upp till bevis istället för dina påstående. Jag skulle nog säga att du saknar kunskap om hur detta sker i verkligheten och på vilka sätt..
Och när det skett en mätning med rekommenderad metod (och om jag förstod tidigare post så finns det inget exakt regelverk utan bara just rekommendationer ?) och den också visar att motorbanan håller sej inom godkända nivåer så kommer du att släppa allt ?Determinerad skrev:
..Jag skulle inte sätta pengar på det personligen iaf..
Det där stämmer inte. I fallet hos mig så har ljudmätningar aldrig tidigare skett, det var en av punkterna som kommunen påpekade. Att verksamheten ska ordna med ett schema/system för detta. Men rutinerna kanske är olika på olika typer av banor.J joje20 skrev:Eftersom jag är inblandad i körning av MC på bana så kan jag meddela att alla banor, alla arrangörer gör oerhörda insatser för att regler och krav ska följas. Samtliga banor har kontinuerliga mätningar under körning med uppföljning av statstik, larm till banägare osv. Sedan ljudmäts samtliga motorcyklar inför varje körning enligt specifika protokoll..
Så upp till bevis istället för dina påstående. Jag skulle nog säga att du saknar kunskap om hur detta sker i verkligheten och på vilka sätt..
J joje20 skrev:
L lat skrev:
Älskar motorsport men skulle inte vilja ha det som granne om de inte följde reglernaJ joje20 skrev:
.
Var banan där innan husen byggdes skall det stå i avtalen att man ej äger rätt att klaga.
Jäkla ohyffs att klaga på verksamheter man vet om innan man flyttar dit. Precis som kommuner som i jakt på pengar säljer mark intill skjutbanor. Sen klagar boende och kommunen drar in tillstånden för banan.
Jäkla ohyffs att klaga på verksamheter man vet om innan man flyttar dit. Precis som kommuner som i jakt på pengar säljer mark intill skjutbanor. Sen klagar boende och kommunen drar in tillstånden för banan.
Husen stod stod där cirka 100-150 år innan banan...M mattias1343 skrev:
Vansinnigt att bygga hus nära skjutbanor, där ska kommunen ta skulden.
Men du kunde väl ha klagat och krävt att de skulle förbjuda motortrafik innanför stadsgränsenW Wagge512 skrev:
Tänk så lungt och skönt det skulle vara då
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 628 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 628 inlägg
Det är ju tydligt när man lyssnar på såna här trådskapare att lagarna är helt felkonstruerade...
Att man kan flytta in nära nåt som låter och sen hävda sin rätt och få det som låter att det ska sluta eller flytta...
kanske dags att göra samma sak vid större vägar och farleder eller andra verksamheter som låter ,för att få folk att inse hur absurt detta är..
Om nåt som låter ligger på en plats så har man enligt mig godkänt det om man flyttar dit, annars ska man välja ett boende som inte har motorbana eller E4 eller större farled eller verksamhet för nära så ljuden kan störa
Att man kan flytta in nära nåt som låter och sen hävda sin rätt och få det som låter att det ska sluta eller flytta...
kanske dags att göra samma sak vid större vägar och farleder eller andra verksamheter som låter ,för att få folk att inse hur absurt detta är..
Om nåt som låter ligger på en plats så har man enligt mig godkänt det om man flyttar dit, annars ska man välja ett boende som inte har motorbana eller E4 eller större farled eller verksamhet för nära så ljuden kan störa
Vilken typ av motorbana är det ?
De flesta lyder under antingen Svemo eller Sbf gällande banlicencer.
Där finns tydliga regler gällande ljudmätning av fordon, förbifart.
I tillståndet från länsstyrelsen/Naturvårdsverket finns tider för verksamheten, samt oftast ljudnivå hos närmaste granne.
Köra det tävling, eller bara träning ?
Man kan även ha en privat bana med tillstånd från länsstyrelsen under vissa förutsättningar, utan banlicencer.
Du säger att någon säger att någon nog har mätt fel.
Vilka ljudnivåer är uppmätta ?
På vilken plats ?
Vissa ljud dämpas dåligt vad man än gör.
Vid mätning kan saker uppmätta OK, men tycka låta mycket ändå.
Dvs det låter mycket, men inte högt.
Olika typer av ljud färdas även olika långt.
Själv hållt på med ljudmätning, tävlingar och träningar både inom bilracing, rally, roadracing (Mc på bana) och enduro i skogen i över totalt 15 år, både som utövare, arrangör och tävlingsledare.
Vilka regler har de brutit mot ?
De flesta lyder under antingen Svemo eller Sbf gällande banlicencer.
Där finns tydliga regler gällande ljudmätning av fordon, förbifart.
I tillståndet från länsstyrelsen/Naturvårdsverket finns tider för verksamheten, samt oftast ljudnivå hos närmaste granne.
Köra det tävling, eller bara träning ?
Man kan även ha en privat bana med tillstånd från länsstyrelsen under vissa förutsättningar, utan banlicencer.
Du säger att någon säger att någon nog har mätt fel.
Vilka ljudnivåer är uppmätta ?
På vilken plats ?
Vissa ljud dämpas dåligt vad man än gör.
Vid mätning kan saker uppmätta OK, men tycka låta mycket ändå.
Dvs det låter mycket, men inte högt.
Olika typer av ljud färdas även olika långt.
Själv hållt på med ljudmätning, tävlingar och träningar både inom bilracing, rally, roadracing (Mc på bana) och enduro i skogen i över totalt 15 år, både som utövare, arrangör och tävlingsledare.
Vilka regler har de brutit mot ?