Status
Inte öppen för fler kommentarer.
W Wagge512 skrev:
Att ni orkar. 90 inlägg som inte leder ngnstans.
Jag har bott vid Sveavägen i stockholm ( Stockholms bullrigaste gata) men valde att flytta till landet efter ngr år.
Rätta mun efter matsäck.
Det är ju det som är min poäng, störs man så flytta till landet..

Jonahsöder
Jag upprepar igen då många verkar ha mycket svårt att förstå enkla saker om hur samhället fungerar.
Vem som är först någonstans spelar ingen roll. Punkt.

Det finns lagar som styr det mesta, du får göra så och så inom vissa ramverk. Håller man sig till det så är allt frid och fröjd, gör man inte det så ska man anpassa sig. Och det är väl bra?

Driver man en motorbana så måste man hålla sig till vissa regler. Man får tex. Inte dumpa gammal motorolja i diket och man får inte heller föra hur mycket oväsen som helst. Det spelar ingen roll om man funnits där i 100 år, man ska iallafall följa reglerna. Och reglerna förändras med samhället.
Huruvida just denna verksamhet håller sig inom gränserna eller inte är under utredning.
Verksamheten liväl som jag själv får anpassa sig efter den slutgiltiga bedömningen.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
Långfarare och 10 till
  • Laddar…
J joje20 skrev:
Det är ju det som är min poäng, störs man så flytta till landet..
Precis.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
N needafix skrev:
Ja tänk att motorsport och skytte måste hålla sig till gällande lagar :rolleyes:

Det är ju just det som gör, det är jävligt hårda krav och restriktioner. Men problemet är att enskilda individer tjafsar, leker haverister och kräver avveckling mm. Många gånger leder det till orimliga krav och åtgärder (som dödar föreningar och verksamheter)
Det är väl knappast rimligt att en verksamhet som bedrivits i många år ska lida för att enskilda individer flyttar dit och sedan gnäller?

• Gilla
  • Älska
Saxsson och 11 till
  • Laddar…
Det trista här är ju att när kommunen gör en korrekt mätning och f¨år rätt mot TS så lär vi inte få läsa det i denna tråden.

Jag har f.ö bott under inflygningen till Bromma, jag flyttade dit 2003 om jag minns rätt, bromma öppnades på 30-talet, så jag ansåg mej inte ha nåt rätt att klaga på det..

• Gilla
  • Älska
Saxsson och 6 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Jag upprepar igen då många verkar ha mycket svårt att förstå enkla saker om hur samhället fungerar.

Det finns lagar som styr det mesta, du får göra så och så inom vissa ramverk. Håller man sig till det så är allt frid och fröjd, gör man inte det så ska man anpassa sig. Och det är väl bra?

Driver man en motorbana så måste man hålla sig till vissa regler. Man får tex. Inte dumpa gammal motorolja i diket och man får inte heller föra hur mycket oväsen som helst. Det spelar ingen roll om man funnits där i 100 år, man ska iallafall följa reglerna. Och reglerna förändras med samhället.
Huruvida just denna verksamhet håller sig inom gränserna eller inte är under utredning.
Verksamheten liväl som jag själv får anpassa sig efter den slutgiltiga bedömningen.
Så varför då kommer du med påstående om att du tycker att det är för högt och att du inte accepterar vad som kommunen mäter upp?

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Jonahsöder
J joje20 skrev:
Det är ju just det som gör, det är jävligt hårda krav och restriktioner. Men problemet är att enskilda individer tjafsar, leker haverister och kräver avveckling mm. Många gånger leder det till orimliga krav och åtgärder (som dödar föreningar och verksamheter)
Det är väl knappast rimligt att en verksamhet som bedrivits i många år ska lida för att enskilda individer flyttar dit och sedan gnäller?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
A
Å Ådi88 skrev:
Jag är inte ljudöverkänslig men hatar ändå tuppars gal-ljud dagarna i ända som granne på mitt sommarställe.
Jag var bosatt där före tuppen om någon undrar.
Ja otur för dig då om det är på landet. Är det i byn så rekommenderar jag dig att kolla upp med din kommun om tuppägaren har tillstånd.
Sånt du får räkna med helt enkelt om det är på landet.

Jonahsöder
J joje20 skrev:
Så varför då kommer du med påstående om att du tycker att det är för högt och att du inte accepterar vad som kommunen mäter upp?
Läs tråden.
Kommunen har inte mätt upp något och den som gjort det har gjort det fel. Dessutom så är mätning ej rekommenderad metod. Därav länsstyrelsens beslut.

• Haha
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
J joje20 skrev:
Om de inte kan hålla sig till gällande lagar då ska de stängas ner eller kan de flytta långt ut i skogen. Motorsport är ingen människorätt.

• Gilla
  • Arg
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Fast kommunen gjorde fel. Jag är påläst, förstod detta och länsstyrelsen höll med mig. Punkt slut.
Nu räcker det med påhopp om mig och diskussion om detta. Jag har lagt upp vad du kan diskutera om, håll dig till detta.
Intressant, skulle nog säga att myndigheten utförde indikationsmätning som inte avvek från den vägledning som finns och valde att avsluta ärende utan åtgärd. Som alltid har du möjligheten att överklaga. Att Lst tar 2,5 år på sig att pröva ärendet känns tyvärr lite väl långsamt. Vi får se vad den omfattande utredningen visar. Kan tillägga då jag själv jobbar på en myndighet med hälsoskyddsfrågor så ser jag det som positivt att man utnyttjar sin rätt att överklaga.

Redigerat:
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
A
N needafix skrev:
Om de inte kan hålla sig till gällande lagar då ska de stängas ner eller kan de flytta långt ut i skogen. Motorsport är ingen människorätt.
Mest troligt följer de flesta banorna reglerna. Har nån kompis som brukar köra på sturup. Han får byta dämpare inför varje körning då den inte blir godkänd för att köra på banan med slipon.

Många stör sig på rallybilarna när det är rally i stan. Men alla bilarna besiktas så ingen kan riktigt gnälla för att de dönar lite.
Eller ja, det var EN människa som gnällde och fick stop på rallyt för en dag. Men det ändrade sig jädrans fort när alla hennes grannar protesterade.

• Älska
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Det finns lagar som styr det mesta, du får göra så och så inom vissa ramverk. H
Absolut, och lik förbannat ser vi att ALLA har åsikter om vilka lagar som är viktigast.
Kan ge mig f.n på att även du bryter mot nån lag som du inte tycker är så viktig?
Har du tex aldrig gått mot röd gubbe? Eller kört för fort?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Läs tråden.
Kommunen har inte mätt upp något och den som gjort det har gjort det fel. Dessutom så är mätning ej rekommenderad metod. Därav länsstyrelsens beslut.
Det stämmer att mätning inte är en rekommenderad metod längre, utan det ska användas en metod som utgår från beräkningar och inte mätning. Så sedan kan du gnälla och mäta hur mycket som helst.

Nu får du ta och ge dig. Jag har skrivit flera gånger att jag är nöjd när en korrekt utredning utförts.
Om ljudvolymen blir godkänd och du anser att du blir för mycket störd ändå, vad gör du då? Sen kan jag flika in en annan sak som har med störande ljud att göra. I Linköping och Mantorp har det flyttat in många nya människor i bostäder som ligger nära de två flygplatserna som finns där samt i närheten av motorbanan på Mantorp Park. Många av dessa nya innevånare har klagat på ljud från dessa ställen, trots att de vetat om och sett att det finns flygplatser och motorbana där och de har inte haft en chans att få någon hjälp att dämpa ljudet utöver vad som är tillåtet under dagtid. Flygplatserna och motorbanan har legat där innan de personerna flyttade dit.

• Gilla
  • Älska
majmun och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.