Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonahsöder Determinerad skrev:
Nej, jag kan förlora och då accepterar jag. Men så länge jag kan driva på det så gör jag det, då det betyder mycket för mig.
Jag tror att jag kan ha en chans eftersom kommunens utredning var gravt felaktig.
Tänk att dina synpunkter skall vara så viktiga. Du valde att flytta dit, och sedan utifrån dig ställa krav på myndigheter att slösa bort massa skattepengar på detta, pengar som kunde använts till mycket viktigare saker samt att du förstör för alla verksamma i motorklubben.
Bara för att man kan kanske man inte måste behöver göra saker, kanske skall se något annat än, vad jag tolkar, egna egoistiska tvångsmässiga handlingar.

• Gilla
byggalitehursomhelst och 1 till
  • Laddar…
H
ja kanske.
För karting är inte kanske sånt ljud som cross och enduro.
Men å andra sidan så är träningstiderna nästan obefintliga.
Tycker det inte är så mycket att klaga på.

Redigerat av moderator:
Hep Hep skrev:
Fast när ska du acceptera ett utslag? Du började med kommunen som sa att ljudet var ok, men då överklagade du. Så där accepterade du inte att förlora.

Ska vi gissa på kungahuset eller europadomstolen om du får ett nej igen. Det är åtminstone dit de rättshaveristiska patienter jag haft förr eller senare hamnar. Inte för att de på något sätt kan tänkas ha fel, utan för att de bara "måste" gå vidare då motparten har fel i sak, har gjort fel med någon teknikalitet eller bara är onda.
Han gör helt rätt. Tänk på Göteborgsandan. Kommunernas beslut måste granskas

F fsn skrev:
Du lider kanske av nåt som svensk (mer eller mindre avvecklad) psykiatri borde utreda? Det ör inte illa menat men är du inte diagnostiserad så kanske självinsikten att faktiskt söka hjälp skulle vara ditt bästa alternativ? Rätt nyligen sprängde en annan rättshaverist ett flerfamilshus i centrala Göteborg….
Nu håller jag inte med trådstartaren men detta var nog ett lågvattenmärke vad gäller kvaliteten på inläggen på byggahus. Riktigt låg nivå och att det finns idioter som ger tummen upp gör det ännu värre...

• Gilla
Långfarare och 7 till
  • Laddar…
Jag kan hålla med om att det kan vara irriterande med störande verksamheter i närområdet, själv så är jag irriterad av vägljudet på en väg i som kommunen lovade ändra till "stadsgata" istället för genomfartsled i det nya bostadsområdet jag köpte mina lägenhet i. Detta för skulle resultera i minskad trafik som i sin tur skulle reducera det störande ljudet från trafiken när man sitter utomhus på balkongen. Detta är något som kommunen nu säger skall ske någon gång i framtiden, de vill inte ens sätta upp permanenta övergångsställen för att vägen skall ändras i framtiden (det har gått 3 år nu).

Något jag däremot inte gillar är när befintlig verksamhet som t.ex. skjutbanor, motorsport och idrottsverksamhet får anpassa sig för att det byggs nya bostäder i närområdet som påverkas av befintligt verksamhet. Det är billigare att tvinga en liten klubb att ändra sin verksamhet än att anpassa nybyggnationen.

Nu säger jag inte att det är så i TS's fall, men det finns gott om exempel på verksamhet som snällt fått anpassa sig p.g.a. nybyggnation i området efter att verksamhet fungerat utan problem i årtionden.

Vad kommer du då fram till när du ställer den frågan till dig själv? Om det hade varit något som du anser allvarligt, är det då rimligt att vänta 2.5 år?
Ähh om det är alvarligt tar det inte 2,5år

Jag tänker svara på fråga nummer två och tre.
Spelar det någon roll vad som fanns där innan mig? En verksamhet skall hålla sig inom uppsatt regelverk oavsett vad. Varför är det så svårt att acceptera?
Man kan inte göra som man vill bara för att man "var först på plats" eller liknande. Det är dagisretorik.
Men om ditt hus är byggt innanför gällande bullergräns kanske det aldrig skulle byggts där och bör rivas Så görs runt flygplatser

• Gilla
joje20
  • Laddar…
H
G gatstensarbete skrev:
Men om ditt hus är byggt innanför gällande bullergräns kanske det aldrig skulle byggts där och bör rivas Så görs runt flygplatser
Skrev inte ts längre upp att hans hus funnits långt före?

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
F
M mansjo skrev:
Nu håller jag inte med trådstartaren men detta var nog ett lågvattenmärke vad gäller kvaliteten på inläggen på byggahus. Riktigt låg nivå och att det finns idioter som ger tummen upp gör det ännu värre...
Vad är det du har direkt problem med, det var inte en idiotförklaring utan mer ett tips att det kanske kan vara så att det inte är buller som är problemet? Det är inte så värst långsökt att rättshaverister med psykiska problem anser att deras rätt triviala problem är viktigast i hela världen. Jag bor själv inom väl hörbart avstånd från en motorbana med samma verksamhet och har en närboende som är skogstokig över det och som har väl dokumenterad psykisk ohälsa och är en i grannskapet rätt känd rättshaverist. Och det hörs,men det stör inte. Och faktum är att mopeder och trafik från omkringliggande trafikerade gator hörs mycket mer enligt mätningar.

Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
et kan ju bli så när man blir mobbad i tråden. J
Att inte få medhåll är inte att bli mobbad.
Att sedan du själv & andra ibland ev går över gränsen är inte heller det mobbning, utan ev. dåligt omdöme.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
P
B Bus1t skrev:
Knepigt. Såklart inte kul med (o)ljud in på tomten och såklart skall det inte låta mer än nödvändigt men...

Banan i fråga har öppet 3 dagar i veckan.
Onsdagar 18-21
Lördag 10-14
Söndag 10-14
Som man uppfattar det så är det ju ljud från tidig morgon till sen kväll. Ljuger han påstår du då ?

Jag förstår tankesättet, men all provokation jag fått har bara gjort mig mer målmedveten. Folk skriver och mobbar här utan att veta eller förstå min situation, helt utan empati drar de alla möjliga slutsatser om hur jag är som person eller hur det här påverkar mig. Det ger mig en extrem motivation att driva det här ändå till månen om så behövs.
Lite empati och kärlek kommer man långt med, hat gör mig starkare.
Jag har följt tråden och kan bara konstatera att TS inte vart helt ärlig i sin framställning och undvikit att lägga fram fakta som förhoppningsvis kunde fört tråden framåt!

Har kommunen vetskap om en verksamhet som en motorbana, så är jag helt övertygad om att det gjorts både ljudmätningar och tillsynsbesök redan innan TS gjorde en anmälan till kommunen.

Jag har full förståelse för att ljud och framförallt motorljud kan upplevas som jobbiga, men varför inte lägga lite energi på att försöka kompromissa fram en vettig lösning som funkar både för motorklubben och dom grannarna som störs, innan någon flippar ur helt.

Vill TS få empati och kärlek så måste han nog överväga att själv kunna erbjuda lite av det?
Det måste gå att kompromissa på något sätt och hitta lösningar för att underlätta, då även motorklubben troligen inte vill bli bemötta med ”hat” från någon rättshaverist!

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag kan förlora och då accepterar jag. Men så länge jag kan driva på det så gör jag det, då det betyder mycket för mig.
Jag tror att jag kan ha en chans eftersom kommunens utredning var gravt felaktig.
Då kan du ju inte störa dig så mycket på ljudet egentligen utan det är kampen som är det viktiga, att få gnälla på något.

Eller flyttar du om det visar sig att ljudet ligger under gränsvärdet?

F
V videopac skrev:
Då kan du ju inte störa dig så mycket på ljudet egentligen utan det är kampen som är det viktiga, att få gnälla på något.

Eller flyttar du om det visar sig att ljudet ligger under gränsvärdet?
Jag tror inte det behövs. Man kan alltid driva att gränsvärdena är felaktiga, att mätmetoden inte är korrekt. Är man bara av det "rätta virket" och saknar andra åttagande så kan man ruinera en lite klubb som försöker driva en fungerande ungdomsverksamhet.

om de struntar i reglar och beslut då är dem som är rättshaverister

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.