39 797 läst ·
180 svar
40k läst
180 svar
Fick rätt mot kommunen - efter 2.5 år
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag förstår precis då alla möjliga tankar på t.ex. vattenspridare ut på landsvägen eller bjuda polisen på munkar….. eller varför inte bara ”stänga av” för ”vägarbete”?
Men det är bättre att ”medla”
tror nog dom följer lagar och regler så bra dom bara kan på ”din” motorbana och jag tror inte du kommer nöja dig med att dom väsnas under ”gränsen” utan det har gått ”stolthet” i det hela….
Jag har en granne som tycker att jag ”stör” då det ofta jobbas med lastbilar och maskiner men själv kör han fyrhjuling titt som tätt och gärna över min fastighet… men det är hans ”rätt”?
Störningar är svårt och olika saker stör på olika sätt men vi är nog alla ”nimbys” på olika sätt
Men det är bättre att ”medla”
tror nog dom följer lagar och regler så bra dom bara kan på ”din” motorbana och jag tror inte du kommer nöja dig med att dom väsnas under ”gränsen” utan det har gått ”stolthet” i det hela….
Jag har en granne som tycker att jag ”stör” då det ofta jobbas med lastbilar och maskiner men själv kör han fyrhjuling titt som tätt och gärna över min fastighet… men det är hans ”rätt”?
Störningar är svårt och olika saker stör på olika sätt men vi är nog alla ”nimbys” på olika sätt
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Förstår dock inte hur du kan tillåta trafik över din tomt (eller det kanske är en vidsträckt fastighet?).T Taxture skrev:Jag förstår precis då alla möjliga tankar på t.ex. vattenspridare ut på landsvägen eller bjuda polisen på munkar….. eller varför inte bara ”stänga av” för ”vägarbete”?
Men det är bättre att ”medla”
tror nog dom följer lagar och regler så bra dom bara kan på ”din” motorbana och jag tror inte du kommer nöja dig med att dom väsnas under ”gränsen” utan det har gått ”stolthet” i det hela….
Jag har en granne som tycker att jag ”stör” då det ofta jobbas med lastbilar och maskiner men själv kör han fyrhjuling titt som tätt och gärna över min fastighet… men det är hans ”rätt”?
Störningar är svårt och olika saker stör på olika sätt men vi är nog alla ”nimbys” på olika sätt![]()
Nej, ingen stolthet finns här alls, jag mår mycket dåligt av det helt enkelt och det är värre än vad de flesta här tror.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 629 inlägg
Samma "empati och kärlek" kommer du nog att uppleva tillbaka , om du fortsätter med att bråka med din omgivning.. det brukar funka så...
Och har man den något taggiga attityd som du uppvisar här ,så blir oftast svaren i samma ton..
Om jag bortser från den så kanske det bästa rådet är att prata med motorbanan och hör om det finns några ordentliga ljudmätningar och det kan kanske finnas nån lösning med bullerplank eller nån lösning att få ner ljudnivån åt ditt håll , dom kanske inte ens känner till att det är nåt du stör dig på.. Har du ens pratat med dom eller har du bara startat "konflikt" eller hur man nu ska definera det med kommunen som motpart?
hur har kommunens ljudmätning gått till?
hur anser du att ljudmätningen ska gå till?
Och har man den något taggiga attityd som du uppvisar här ,så blir oftast svaren i samma ton..
Om jag bortser från den så kanske det bästa rådet är att prata med motorbanan och hör om det finns några ordentliga ljudmätningar och det kan kanske finnas nån lösning med bullerplank eller nån lösning att få ner ljudnivån åt ditt håll , dom kanske inte ens känner till att det är nåt du stör dig på.. Har du ens pratat med dom eller har du bara startat "konflikt" eller hur man nu ska definera det med kommunen som motpart?
hur har kommunens ljudmätning gått till?
hur anser du att ljudmätningen ska gå till?
Jag tror Trafikverket har en annan åsikt gällande trafiken då det är en ”länsväg” …., och den går inte direkt på ”tomten” men över ”fastigheten”………Determinerad skrev:
Den har nog gått där över 100år men trafikintensiteten ändras med tiden?
Nu under ”coronan” har det varit lugnare eller så har jag inte stört mig lika mycket eller så har trafiken varit mindre?
Mitt råd till dig som störs så mycket är ju att ge upp fighten och lägg den energin på att flytta till en lugnare plats……..
Det kan ju bli så när man blir mobbad i tråden. Jag har fått extremt många påståenden om hur jag är som person och de flesta här tycks veta exakt hur mycket det låter och vad jag tänker och känner.P polaris78 skrev:Samma "empati och kärlek" kommer du nog att uppleva tillbaka , om du fortsätter med att bråka med din omgivning.. det brukar funka så...
Och har man den något taggiga attityd som du uppvisar här ,så blir oftast svaren i samma ton..
Om jag bortser från den så kanske det bästa rådet är att prata med motorbanan och hör om det finns några ordentliga ljudmätningar och det kan kanske finnas nån lösning med bullerplank eller nån lösning att få ner ljudnivån åt ditt håll , dom kanske inte ens känner till att det är nåt du stör dig på.. Har du ens pratat med dom eller har du bara startat "konflikt" eller hur man nu ska definera det med kommunen som motpart?
hur har kommunens ljudmätning gått till?
hur anser du att ljudmätningen ska gå till?
Kanske så kommer det från erfarenheten av en drös människor som klagar över betydligt mindre saker. Då drar man slutsatsen om att jag är en nån överkänslig och sur gubbe som bara vill jävlas, när det är raka motsatsen. Men visst, jag kanske borde svälja det och inte bry mig.
Verksamheten ville inte kommunicera med mig, så det fick gå genom kommunen.
Bevisbördan ligger hos verksamheten själva, så de har gjort egna mätningar.
På naturvårdsverkets sida finns det specificerat hur detta ska gå till (metod, tillvägagångssätt etc). Detta följde inte verksamheten, vilket leder till att man inte kan lita på resultatet.
Dessutom så är inte mätningar en rekommenderad metod, eftersom ljud är väldigt svårt att bedöma i sin helhet. Så en slags beräkning är vad som rekommenderas.
T Taxture skrev:Jag tror Trafikverket har en annan åsikt gällande trafiken då det är en ”länsväg” …., och den går inte direkt på ”tomten” men över ”fastigheten”………
Den har nog gått där över 100år men trafikintensiteten ändras med tiden?
Nu under ”coronan” har det varit lugnare eller så har jag inte stört mig lika mycket eller så har trafiken varit mindre?
Mitt råd till dig som störs så mycket är ju att ge upp fighten och lägg den energin på att flytta till en lugnare plats……..
Okey, lite komplicerat situation låter det som.T Taxture skrev:Jag tror Trafikverket har en annan åsikt gällande trafiken då det är en ”länsväg” …., och den går inte direkt på ”tomten” men över ”fastigheten”………
Den har nog gått där över 100år men trafikintensiteten ändras med tiden?
Nu under ”coronan” har det varit lugnare eller så har jag inte stört mig lika mycket eller så har trafiken varit mindre?
Mitt råd till dig som störs så mycket är ju att ge upp fighten och lägg den energin på att flytta till en lugnare plats……..
Det låter som en bra idé! Som en student i 20-årsåldern är det dock svårt för tillfället.
Det skriver att vi inte förstår din situation. Du har å andra sidan inte heller beskrivit hur du påverkas av situationen. Du undviker även att svara på frågor som rör dig som person. Du kallar dessutom andra medlemmar för efterblivna, och det är inget man vinner sympatier på. Inser du inte att det är svårt att få empati på det viset?Determinerad skrev:
Jag förstår tankesättet, men all provokation jag fått har bara gjort mig mer målmedveten. Folk skriver och mobbar här utan att veta eller förstå min situation, helt utan empati drar de alla möjliga slutsatser om hur jag är som person eller hur det här påverkar mig. Det ger mig en extrem motivation att driva det här ändå till månen om så behövs.
Lite empati och kärlek kommer man långt med, hat gör mig starkare.
Det finns lagar och regler och de ska givetvis efterföljas, och jag tänker inte lägga mig i diskussionen kring vem som var först. Jag undrar dock hur du tänkte när du valde bostad?Av ren självbevarelsedrift skulle jag inte bosätta mig vid en crossbana (eller annan högljudd verksamhet) för jag vet att jag skulle bli tokig på ljudet även om det höll sig under gränsvärdet.
Redigerat:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 629 inlägg
Tänker inte ge mig in i kränkt och mobbad diskutionen.. men det har lagts en del rätt syrliga inlägg både från ditt håll och från folk som svarar. många får taggarna utåt när tonen är så i det man skriver. även om ditt inlägg är svar till en person så läser ju alla inlägget och många triggas av tonen i det..Så i all välmening så är nog en trevligare ton bra om man vill ha trevligare ton i svaren. en del av inläggen är ju på gränsen och egentligen blir vi alla förlorare av att det blir mer tjafs än vettig diskutionDeterminerad skrev:
Det kan ju bli så när man blir mobbad i tråden. Jag har fått extremt många påståenden om hur jag är som person och de flesta här tycks veta exakt hur mycket det låter och vad jag tänker och känner.
Kanske så kommer det från erfarenheten av en drös människor som klagar över betydligt mindre saker. Då drar man slutsatsen om att jag är en nån överkänslig och sur gubbe som bara vill jävlas, när det är raka motsatsen. Men visst, jag kanske borde svälja det och inte bry mig.
Verksamheten ville inte kommunicera med mig, så det fick gå genom kommunen.
Bevisbördan ligger hos verksamheten själva, så de har gjort egna mätningar.
På naturvårdsverkets sida finns det specificerat hur detta ska gå till (metod, tillvägagångssätt etc). Detta följde inte verksamheten, vilket leder till att man inte kan lita på resultatet.
Dessutom så är inte mätningar en rekommenderad metod, eftersom ljud är väldigt svårt att bedöma i sin helhet. Så en slags beräkning är vad som rekommenderas.
Hur vet du hur verksamhetens ljudmätning gått till om du inte kommunicerat med dom?
Vad jag vet så är beräkningar en betydligt dyrare metod och den är inte fullt så exakt som det gärna framställs särskillt inte vid just fallet med motorbanor där ljuden kan vara väldigt olika från olika fabrikat på mc eller bilar och olika modeller osv. även hur växtlighet och annat runt banan kan påverkas mycket och det blir väldligt olika resultat med många variabler som påverkar. dessutom så drivs ju dom flesta liknande föreningar på ideel basis och att du vill ha en beräkning betyder inte alltid att du har rätt för några andra kommuner gått på den linjen..
Beräkningar är jättebra i vissa fall och inte fullt så realistiska i andra fall
i ett fall håller vi iaf med varandra fullständigt och det är att det finns en hel del okunnig personal på våra kommuner som ska försöka handskas med dessa ärenden och inte alltför sällan så har dessa egna agendor och åsikter eller påverkan från olika håll där dom ofta handlar helt tokigt på olika grunder..
Det är svåra komplexa frågor med många variabler både i att få fram fakta hur allvarliga störningar som faktiskt förekommer och om det går att göra nåt åt dem och på vilken sida om reglerna är man och i vissa fall är det gnälliga rättshaverister och miljömuppar som sätter deras egen tro på vad som är rätt före och över alla andras. många frågor runt buller . miljö och närliggande ämnen så finns det ju ofta inget enkelt "rätt" svar utan det blir tolkningsfrågor som är svåra att avgöra och båda sidor anser oftast att dom har 100 % rätt..
just ljudmätningar är ju tyvärr typexempel på sånt som det ofta tjafsas om och dom är alltid felaktiga varje gång dom inte visar det man själv vill..
Vet tillfällen där en skulle ha ut kommunen på ljudmätning i ett liknande fall men det fick avbrytas för grannen tvättade bilen och man kunde då inte höra om dom körde på banan... men den ljudmätningen var också felaktig för den visade inte vad nån önskade..
Ibland är det gnälligt folk som tycker motorbanan stör men när grannens biltvätt låter mer så kan man samtidigt undra om det verkligen är speciellt verklighetsbaserat att stänga en motorbana när grannens biltvättande låter mera..
Håller med, tonen har varit hård från båda håll.P polaris78 skrev:Tänker inte ge mig in i kränkt och mobbad diskutionen.. men det har lagts en del rätt syrliga inlägg både från ditt håll och från folk som svarar. många får taggarna utåt när tonen är så i det man skriver. även om ditt inlägg är svar till en person så läser ju alla inlägget och många triggas av tonen i det..Så i all välmening så är nog en trevligare ton bra om man vill ha trevligare ton i svaren. en del av inläggen är ju på gränsen och egentligen blir vi alla förlorare av att det blir mer tjafs än vettig diskution
Hur vet du hur verksamhetens ljudmätning gått till om du inte kommunicerat med dom?
Vad jag vet så är beräkningar en betydligt dyrare metod och den är inte fullt så exakt som det gärna framställs särskillt inte vid just fallet med motorbanor där ljuden kan vara väldigt olika från olika fabrikat på mc eller bilar och olika modeller osv. även hur växtlighet och annat runt banan kan påverkas mycket och det blir väldligt olika resultat med många variabler som påverkar. dessutom så drivs ju dom flesta liknande föreningar på ideel basis och att du vill ha en beräkning betyder inte alltid att du har rätt för några andra kommuner gått på den linjen..
Beräkningar är jättebra i vissa fall och inte fullt så realistiska i andra fall
i ett fall håller vi iaf med varandra fullständigt och det är att det finns en hel del okunnig personal på våra kommuner som ska försöka handskas med dessa ärenden och inte alltför sällan så har dessa egna agendor och åsikter eller påverkan från olika håll där dom ofta handlar helt tokigt på olika grunder..
Det är svåra komplexa frågor med många variabler både i att få fram fakta hur allvarliga störningar som faktiskt förekommer och om det går att göra nåt åt dem och på vilken sida om reglerna är man och i vissa fall är det gnälliga rättshaverister och miljömuppar som sätter deras egen tro på vad som är rätt före och över alla andras. många frågor runt buller . miljö och närliggande ämnen så finns det ju ofta inget enkelt "rätt" svar utan det blir tolkningsfrågor som är svåra att avgöra och båda sidor anser oftast att dom har 100 % rätt..
just ljudmätningar är ju tyvärr typexempel på sånt som det ofta tjafsas om och dom är alltid felaktiga varje gång dom inte visar det man själv vill..sen kan den absolut vara felaktig i det här fallet det vet nog ingen av oss
Vet tillfällen där en skulle ha ut kommunen på ljudmätning i ett liknande fall men det fick avbrytas för grannen tvättade bilen och man kunde då inte höra om dom körde på banan... men den ljudmätningen var också felaktig för den visade inte vad nån önskade..
Ibland är det gnälligt folk som tycker motorbanan stör men när grannens biltvätt låter mer så kan man samtidigt undra om det verkligen är speciellt verklighetsbaserat att stänga en motorbana när grannens biltvättande låter mera..![]()
Det har varit en triangelkommunikation mellan mig, kommunen och verksamheten. Så jag har läst alla rapporter de har skickat till kommunen.
Min tolkning är att en ordentlig beräkning är bättre för alla. Jag vet en del om ljud men är ingen expert, dock så har alla andra kommuner jag varit i kontakt med låtit göra en flera sidor lång analys med beräkningar och analytiska kartor. Detta har de delat med sig av till mig och det får mig att känna att min kommun tagit detta väldigt oseriöst.
Sen vill ju självklart alla människor ha rätt när man arbetar och tror på något. Det påverkar såklart.
Hade man kunnat bygga vallar eller plank så visst. Det är inte banan i sig jag är emot, utan ljudet.
I kommuner sitter hobbyjurister och annat löst folk. Bad och få en klasslista över min sons klass där kommunens jurist nekade med hänvisning till någon paragraf. Men läser man på lite lätt så finns det praxis att man inte tolkar klasslista som känslig information. Jag överklagade till kammarrätten som förväntat gav mig rätt.. men ska man behöva gå så här långt? Ja man ska nog vara glad så länge man inte har med en kommun att göra.
Är det eventuellt så att du är arbetslös och i praktiken lider av obeskrivligt mycket fritid? Det, i kombination med en rättshaveri-gen kan vara förödande och bör stävjas. Du verkar rätt obenägen att berätta vad det är för avstånd till banan, vilken verksamhet det är eller vilka dagar och tider det är verksamhet. De flesta motorbanor i närheten till bostäder har reglerade träningstider och eventuellt ett antal bullerdagar.Determinerad skrev:
Egentligen är det väl bara att bita i det sura äpplet att du från början gjort en mindre bra affär, istället för att alla andra ska anpassa sig till din verklighet. Sälj, flytta skaffa något annat - så hade jag gjort iallafall
Då är det ännu mer befogat att TS söker hjälp. Det är en gokartbana för barn och träningstiderna var högst återhållsamma.B Bus1t skrev:
Ja rättshaverister finns det många på byggahus. Tänk bara den som byggde en skorsten till sin kamin några meter från grannens friskluftsintag i radhuset. Sedan blev det storgråt när grannen fick in giftig kaminrök.A arkTecko skrev:
Gnällpotentialen måste inskränkas och undersökningsplikten vid husköp stärkas.