39 797 läst ·
180 svar
40k läst
180 svar
Fick rätt mot kommunen - efter 2.5 år
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allt stämmer förutom att informationen jag fått från länsstyrelsen är att de hanterar alla ärenden i turordning, dvs att inget prioriteras framför ett annat. Samt att det till stor del beror på att de varit ekonomiskt strypta av staten under flera år.klaskarlsson skrev:
Rent genrellt tycker jag nog inte det känns orimligt långt
En person (om det bara är TS) har anmält bullerstörning till kommunen.
Dom har gjort en mätning och kom fram till att det skall lämnas utan åtgärd.
Sen anmäler samme person att bullermätningen inte gjorts på rätt sätt, medans kommunen ansåg att dom hade det. Så från deras del är ärendet stängt.
Då tas det vidare till länstsyrelsen, som nu har ålagt kommunen att göra en ny mätning (enligt mer etblerad metod får man förmoda). Och det har tagit 2,5 år.
Både kommunen och länsstyrelsen har ju massor med ärende att ta tag i, så just detta ärende har naturligtvis inte tagit 2,5 år, men däremot läggs andra mer prioriterade äreden iblan ovanpå i högen, vilket gör att det dröjer, pandemin har dessutom gjort att sjukfrånvaro och ändrade arbetsätt ytterligare fördröjkt en del saker som jag har förstått det.
Så jag kan nog tycka att det inte är så mycket att hängas upp sig på alls.
Nästa fråga är väl hur lång tid kommunen har på sig att utföra en ny mätning ? Det kan säker ta ett tag också då dom skall prioritera detta mot allt annat också?
Sen kanske den mätningen inte heller visar på att man överskrider gränsvärdena, eller snarare kanske enstaka motorfordon gör det ibland - då får troligen klubben ett åläggande att mäta vid träning/tävling osv, och kanske vidta åtgärder - vilket tar ytterligare tid förstås.
Så i sammanhanget (totalt kanske ett sådant här ärende kan ta 5-10 åt iaf) har det ju än så länge inte gått så lång tid...
Har många personer klagat (via fler aanmälningar/namninsamlignar osv) så går det förstås fortare då man har mer prioritet om flera invånare i kommunen tar upp ngt än om en enstaka gör det...fast just i detta fallet kan man ju (hitills) peka på den mätning som gjorts och lägga ned sådana ärenden...det är lite skillnad om flera beägr en mätning skulle jag tro...
Det jag tycker är lite bakvänt är ju att kommunen kan anvisa en plats för en störande verksamhet tex motorbana. För att senare göra en detaljplan med känslig verksamhet som dagis/skola och boende på tok för nära avstånd. Buller uppfattas ju olika störande inte bara i form av volym utan minst lika mycket beroende på vad för typ av ljud. Det smällande ljudet från en motor med låg dämpning (gräsklippare, crossmotorcyckel mm) uppfattas ju som bra mycket mer störande än det konstanta bullret från en motorväg. En enfrekvent ton eller stomljud kan man ju bli helt knasig på fast det är knappt hörbart. Det jag vill komma till är i alla fall att jag tycker att det är orimligt att nya strängare regler ska sätta stopp för befintlig verksamhet. Om det är något som ska ske är det att nybyggandet i närheten ska göras med anpassning till befintlig verksamhet. I detta fall borde det vara upp till TS att isolera sitt hus och möjligen skulle han lättare få rätt i en bygglovsansökan för att bygga ett bullerplank runt sin trädgård för att kunna anpassa sitt boende till nu gällande regler om buller och bostäder.
Jag citerar. "Jag är lite av rättshaverist". Om du upplever att du inte får tillräckligt mycket medhåll och beröm i forumet så kanske det beror på att du är en individ som mest bara är till besvär för sin omgivning. Du har synpunkter på en motorbana som fanns där när du flyttade dit. Hur långt ifrån din fastighet ligger banan?? Hur långt har du till industrin.Determinerad skrev:
Minns inte exakt värde, men det var precis under gränsen. Ska tillägga en anledning till varför jag tycker är konstigt. Jag är lite av rättshaverist och hade före detta ett annat ärende mot en närliggande industri,. Där uppmätes för höga ljudnivåer och kommunen tvingade industrin att utföra åtgärder. Det lustiga är att ljudet från industrin uppmättes mycket högre än den från motorbanan, trots att motorbanan låter väldigt mycket högre.
Bullret från industrin uppmättes av en konsult, motorbanans ljud uppmättes av förening själva...
Inget buller nattetid, däremot från ca 0800 på morgonen.
Jag rekommenderar hörselskydd. Peltor (men det finns även andratillverkare) har ett brett sortiment av produkter som kan hjälpa dig
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
"du är en individ som mest bara är till besvär för sin omgivning" Utveckla det här, du verkar ju tro att du vet mycket om mig och min omgivning.U Ubbe55 skrev:Jag citerar. "Jag är lite av rättshaverist". Om du upplever att du inte får tillräckligt mycket medhåll och beröm i forumet så kanske det beror på att du är en individ som mest bara är till besvär för sin omgivning. Du har synpunkter på en motorbana som fanns där när du flyttade dit. Hur långt ifrån din fastighet ligger banan?? Hur långt har du till industrin.
Jag rekommenderar hörselskydd. Peltor (men det finns även andratillverkare) har ett brett sortiment av produkter som kan hjälpa dig
Redigerat:
Kl 8 är väl en överkomlig tid så länge man inte jobbar skift?Determinerad skrev:
Minns inte exakt värde, men det var precis under gränsen. Ska tillägga en anledning till varför jag tycker är konstigt. Jag är lite av rättshaverist och hade före detta ett annat ärende mot en närliggande industri,. Där uppmätes för höga ljudnivåer och kommunen tvingade industrin att utföra åtgärder. Det lustiga är att ljudet från industrin uppmättes mycket högre än den från motorbanan, trots att motorbanan låter väldigt mycket högre.
Bullret från industrin uppmättes av en konsult, motorbanans ljud uppmättes av förening själva...
Inget buller nattetid, däremot från ca 0800 på morgonen.
Kan berätta att jag arbetat med en motorarena där de också fått klagomål av såna som flyttat dit lååååångt efter arenan byggdes. De fick också krav att mäta ljudet. En konsult åkte ut och mätte vid de närmaste bostäderna men kunde inte få rättvisa resultat. Gissa varför? Jo det satt fåglar i träden som lät för högt!
Just motorarenor brottas med ljudproblem. Fördelen med de flesta arenorna är närheten till städer och att ungdomar lät kan komma dit. Det är många unga som man kan fånga upp i dessa sporter. Förbjuder man arenorna får de flytta miltals ut i obygden dvs ingen kommer att använda dem.
Jag är av åsikten att flyttar man till ett känt problem får man tåla det.
Determinerad skrev:
2019 gjorde jag en anmälan till kommunen om störande buller från en hos mig närliggande motorbana. Man kan tycka att jag själv borde se mig efter vart jag bosätter mig och inte klaga på sådant som fanns där innan jag bosatte mig där.
Jag anser dock att vart man än väljer att bosätta sig så ska man kunna lita på att regler och lagar efterföljs.
Det ständiga motorljudet under hela sommarhalvåret kan driva en till vansinne. Gäster som klagar på att de inte kan sova pga det låter som att något kör rally i trädgården. Eller hantverkare som tittar ut genom fönstret och undrar "vad fan" det är för liv utanför. -Det är för mycket.
Kommunen gjorde ett tilsynsbesök hos motorbanan ålade dem att utföra en ljudmätning. Denna ljudmätning påvisade att ljudnivån inte överskred det tillåtna högsta.
Jag ansåg dels att en omfattande utredning med bullerberäkning skulle ske istället, eftersom Naturvårdsverket rekommenderar detta framför en simpel mätning. I kontakt med flera andra kommuner visade det sig att alla dessa kommuner hade krävt en avancerad bullerutredning i liknande ärenden.
Dessutom så ansåg jag att mätning som genomförts inte följde de gällande protokoll och regler för en ljudmätning.
Kommunen valde attt lämna ärendet utan åtgärd. Jag överklagade till länsstyrelsen och förra veckan kom beskedet.
Det känns bra att de fattat rätt beslut, men ska det ta 2.5 år? Ska man plågas i 2.5 år innan rätt myndighet till slut tänker rätt? Ska lekmän i kommunen, helt utan rätt kunskaper få fatta beslut som påverkar människors hälsa på det här sättet?
[bild]
Vad tråkigt att motorsporten ska få lida för att du inte kollat upp omgivningen innan köp.Determinerad skrev:
Jag vill inte leda diskussionen den här vägen. Men för att svara på din fråga så var jag i 20-årsåldern och visste ingenting om hus eller buller och var väldigt naiv. Jag kollade inte ens närområdet innan jag slog till, och så skulle jag aldrig gjort i dagsläget.
Hade jag haft de ekonomiska och praktiska förutsättningarna att flytta så hade jag gjort det för länge sedan.
Förmodligen var fastigheten kanske lite billigare när du köpte och nu vill sälja till högre pris, och det blir lättare och högre förtjänst om motorsporten få lägga ned. Men vad vet jag, tycker dock att motorsporten var där ”först”
Det är ju även folk som klagar på fotbollsplaner m.m.
Bara för att sätta saker och ting i lite perspektiv så håller inte "naivitet" om det t ex hade visat sig att du köpt ett hus behäftat med fel som hade fallit inom undersökningsplikten. Jag lider givetvis med dig, men förvånas över hur många som gör sin (ofta) livs största affär utan att se till att vara ordentligt insatta och pålästa. Blir tyvärr ofta väldigt dyrköpta erfarenheter.Determinerad skrev:
Nu har jag inte läst exakt alla inlägg i frågan och tänker inte ge mig in i en sakdiskussion om vad som är exakt korrekt osv. Men något som är extremt tydligt och för mig oerhört provocerande är att den här typen av rätthaveri och krigande för att det omgivningen hela tiden ska anpassa sig efter någons egen uppfattning om vad som är rätt och fel och eget tyckande om att det är för högt och störande. Jag har personligen varit involverad i liknade frågor rörande motorsport och skytte och det är alltid så att alla verksamheter ska hela jävla (ursäkta språket) tiden anpassa sig, få restriktioner, flyttas och stängas ner. Allt för att det kommer folk som flyttar til ett område och sedan gnäller. Man ser detta fenomen överallt.
Det spelar ingen som helst roll om man är ung och okunnig, flyttar du till ett område med en verksamhet är det bara att knipa igen och leva med det som jag ser det. Jag säger inte att man ska etablera eller acceptera alltför störande verksamhet mitt i ett bostadsområde, men flyttar man till en redan etablerad motorbana får man leva med det valet. Och att dessutom göra sig till lite av offret i det hela är lite märkligt då jag vet hur mycket restriktioner och förbehåll som SAMTLIGA motorbanor och skytteanläggningar i Stockholm har (dom få som finns kvar). Det är oberörda hårda regler och vid minsta överträdelse som är det dryga böter för berörda klubbar oavsett om en medlem eller någon obehörig varit skyldig till det. Gnäller du lika mycket på trafik, flyg och skrikande fåglar också och kräver att det ska förbjudas? Sådant här gör mig vansinnig..
Det spelar ingen som helst roll om man är ung och okunnig, flyttar du till ett område med en verksamhet är det bara att knipa igen och leva med det som jag ser det. Jag säger inte att man ska etablera eller acceptera alltför störande verksamhet mitt i ett bostadsområde, men flyttar man till en redan etablerad motorbana får man leva med det valet. Och att dessutom göra sig till lite av offret i det hela är lite märkligt då jag vet hur mycket restriktioner och förbehåll som SAMTLIGA motorbanor och skytteanläggningar i Stockholm har (dom få som finns kvar). Det är oberörda hårda regler och vid minsta överträdelse som är det dryga böter för berörda klubbar oavsett om en medlem eller någon obehörig varit skyldig till det. Gnäller du lika mycket på trafik, flyg och skrikande fåglar också och kräver att det ska förbjudas? Sådant här gör mig vansinnig..
Tack, ett härligt och uppriktigt svar - hatten avJ joje20 skrev:Nu har jag inte läst exakt alla inlägg i frågan och tänker inte ge mig in i en sakdiskussion om vad som är exakt korrekt osv. Men något som är extremt tydligt och för mig oerhört provocerande är att den här typen av rätthaveri och krigande för att det omgivningen hela tiden ska anpassa sig efter någons egen uppfattning om vad som är rätt och fel och eget tyckande om att det är för högt och störande. Jag har personligen varit involverad i liknade frågor rörande motorsport och skytte och det är alltid så att alla verksamheter ska hela jävla (ursäkta språket) tiden anpassa sig, få restriktioner, flyttas och stängas ner. Allt för att det kommer folk som flyttar til ett område och sedan gnäller. Man ser detta fenomen överallt.
Jag är inte ljudöverkänslig men hatar ändå tuppars gal-ljud dagarna i ända som granne på mitt sommarställe.Rkarlsson skrev:
Jag var bosatt där före tuppen om någon undrar.
J joje20 skrev:Nu har jag inte läst exakt alla inlägg i frågan och tänker inte ge mig in i en sakdiskussion om vad som är exakt korrekt osv. Men något som är extremt tydligt och för mig oerhört provocerande är att den här typen av rätthaveri och krigande för att det omgivningen hela tiden ska anpassa sig efter någons egen uppfattning om vad som är rätt och fel och eget tyckande om att det är för högt och störande. Jag har personligen varit involverad i liknade frågor rörande motorsport och skytte och det är alltid så att alla verksamheter ska hela jävla (ursäkta språket) tiden anpassa sig, få restriktioner, flyttas och stängas ner. Allt för att det kommer folk som flyttar til ett område och sedan gnäller. Man ser detta fenomen överallt.
Ja tänk att motorsport och skytte måste hålla sig till gällande lagarJ joje20 skrev:Nu har jag inte läst exakt alla inlägg i frågan och tänker inte ge mig in i en sakdiskussion om vad som är exakt korrekt osv. Men något som är extremt tydligt och för mig oerhört provocerande är att den här typen av rätthaveri och krigande för att det omgivningen hela tiden ska anpassa sig efter någons egen uppfattning om vad som är rätt och fel och eget tyckande om att det är för högt och störande. Jag har personligen varit involverad i liknade frågor rörande motorsport och skytte och det är alltid så att alla verksamheter ska hela jävla (ursäkta språket) tiden anpassa sig, få restriktioner, flyttas och stängas ner. Allt för att det kommer folk som flyttar til ett område och sedan gnäller. Man ser detta fenomen överallt.