Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N needafix skrev:
Om de struntar i reglar och beslut då är dem som är rättshaverister
Den stora saken där är just OM.
De flesta klubbar har så mycket ögon på sig ifrån både myndigheter & grannar så det som de möjligtvis gör är att de tänjer lite på tiderna. Och det rättar de till så fort nån säger nåt. Sen kan de iofs ha kort minne.
 
B
N needafix skrev:
om de struntar i reglar och beslut då är dem som är rättshaverister
Fast det gör man garanterat inte. Dagens anläggningar är otroligt hårt kontrollerade. Det är miljöbodar, bullermätningar, tillstånd i en förbannelse och väldigt bestämda tider man får åka på. Detta är något man är otroligt rädda om runt om i Sverige eftersom banorna blir allt färre.

Bara för att en granne tycker att det "låter mkt" betyder inte att något fel har gjorts.
 
  • Gilla
Saxsson och 1 till
  • Laddar…
B
Rkarlsson skrev:
Som man uppfattar det så är det ju ljud från tidig morgon till sen kväll. Ljuger han påstår du då ?
Varför påstår du- att jag påstår att han ljuger? Udda argumentationsvariant.

Jag har ingen aning om vad som låter hemma hos TS. Med tanke på att han bor inklämd mellan ett industriområde och ett område för motorsport så kan det nog vara en hel del ljud hos honom.

Men bara för att det låter är det inte något "fel".
 
F
L lat skrev:
Den stora saken där är just OM.
De flesta klubbar har så mycket ögon på sig ifrån både myndigheter & grannar så det som de möjligtvis gör är att de tänjer lite på tiderna. Och det rättar de till så fort nån säger nåt. Sen kan de iofs ha kort minne.
Tiderna tänjs det absolut inte på om det är så att det är reglerat.
 
  • Gilla
joje20
  • Laddar…
N needafix skrev:
om de struntar i reglar och beslut då är dem som är rättshaverister
Menar du att klubben skulle vara rättshaverister ifall de struntar i regler? Det är inte det som ordet rättshaverist betyder. Busar, regelbrytare eller fridsstörare kanske klubben är, men inte rättshaverister.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tiderna tänjs det absolut inte på om det är så att det är reglerat.
Nä, inte från klubbarna, men jag vet enskilda personer som (åtminstone tidigare) nyttjat banor på off-time.
 
F
Rkarlsson skrev:
Som man uppfattar det så är det ju ljud från tidig morgon till sen kväll. Ljuger han påstår du då ?
Om det där är banans öppettider så hävdar jag bestämt att TS ljuger när han påstår att det väsnas redan kl 8. Det kanske är nåt som låter men det lär inte vara från motorbanan. Det kan också vara så att dom har en eller ett par dagar då man kanske får börja tidigare vid tex en tävling men då är det en unik händelse. TS lägger ipp det som att det låter jämnt och att man inte kan sova. Förutsatt att det är sova nattetid så är det ganska klart att störningen inte kommer från motorbanan. Så ja, ljug och klar överdrift.
 
  • Gilla
Saxsson och 1 till
  • Laddar…
P
B Bus1t skrev:
Varför påstår du- att jag påstår att han ljuger? Udda argumentationsvariant.

Jag har ingen aning om vad som låter hemma hos TS. Med tanke på att han bor inklämd mellan ett industriområde och ett område för motorsport så kan det nog vara en hel del ljud hos honom.

Men bara för att det låter är det inte något "fel".
Du verkar ju veta vilken bana det var i med du kunde leverera tider. Men jag missuppfatta kanske dig och du menade en annan.
 
F
L lat skrev:
Nä, inte från klubbarna, men jag vet enskilda personer som (åtminstone tidigare) nyttjat banor på off-time.
Jag hoppas det är låst.... Det är också så att banor får användas utöver dessa tider med men då är det andra bullerregler som gäller. Det kan tex vara helt ok att nyttja en bana för tex mopedutbildning eller hyr-gokart eller nåt sånt utöver träningstiderna. Det kan också vara klassstyrt så vissa klasser kan få lov att köra även på andra tider. Tex elbilar/elmotorcyklar eller tysta 4-taktarte mm kan ha utökade träningstider.

På våra stora racingbanor så har det aktivt varit bullermätningar på plats av banägaren för att hålla nere ljudet. En registrerad och besiktigad OCH helt omodifierad helbilsgodkänd sportbil av modernt snitt skulle få åka hem direkt från en svensk motorbana om det inte är körning på en speciell bullerdag (och dessa är väldigt få). Men det är helt OK att hacka samma bil på varvstoppet på allmän väg.
 
P
F fsn skrev:
Om det där är banans öppettider så hävdar jag bestämt att TS ljuger när han påstår att det väsnas redan kl 8. Det kanske är nåt som låter men det lär inte vara från motorbanan. Det kan också vara så att dom har en eller ett par dagar då man kanske får börja tidigare vid tex en tävling men då är det en unik händelse. TS lägger ipp det som att det låter jämnt och att man inte kan sova. Förutsatt att det är sova nattetid så är det ganska klart att störningen inte kommer från motorbanan. Så ja, ljug och klar överdrift.
Ja så tycker ju jag med om det är de tiderna som gäller. Och att det enbart är rent jävla jävelskap som pågår.
För att ens man ska komma vidare måste vi ju veta vilken bana det är.
Det är absolut ingen av de stora banorna som finns i Sverige.
 
F
Rkarlsson skrev:
Ja så tycker ju jag med om det är de tiderna som gäller. Och att det enbart är rent jävla jävelskap som pågår.
För att ens man ska komma vidare måste vi ju veta vilken bana det är.
Det är absolut ingen av de stora banorna som finns i Sverige.

Det har ju sagts tidigare i tråden att det är Tuvängen. Jag har inte ifrågasatt det utan bara förutsatt att den som skrev det vet.

Vad menar du med "de stora banorna som finns i Sverige"?
 
Jonahsöder Determinerad skrev:
Är du efterbliven, det var bara ett exempel förstår du väl?
Om det inte är okey att bryta mot regler, varför tjafsar du som ett barn då? Låt utredningen ha sin gång och var tyst så länge.
Jag upprepar igen då du verkar ha mycket svårt att förstå enkla saker om hur samhället fungerar.
Vem som är först någonstans spelar ingen roll. Punkt.

Det finns lagar som styr det mesta, du får göra så och så inom vissa ramverk. Håller man sig till det så är allt frid och fröjd, gör man inte det så ska man anpassa sig. Och det är väl bra?

Driver man en motorbana så måste man hålla sig till vissa regler. Man får tex. Inte dumpa gammal motorolja i diket och man får inte heller föra hur mycket oväsen som helst. Det spelar ingen roll om man funnits där i 100 år, man ska iallafall följa reglerna. Och reglerna förändras med samhället.
Huruvida just denna verksamhet håller sig inom gränserna eller inte är under utredning.
Verksamheten liväl som jag själv får anpassa sig efter den slutgiltiga bedömningen.
Så nu börjar du förolämpa och kränka andra, och det är tydligen helt ok? Och det här larvet med att skriva "punkt" vad vill du med det, bestämmer Du hur det är eller vadå? Det försöket till härskarteknik funkar inte så bra kan jag meddela..

Du undviker som sagt hela tiden frågor om var det är för bana, vilka tider som det gäller. utan istället så ändrar du dig, kommer med påståenden som inte hänger ihop (och någon frågor om det så svarar du inte). Nu så är det helt plötsligt vårt fel att du ska driva det till månen. För mig är det bara tragisk och jag känner bara att det är synd om dig som fastnat så hårt i något.
Du skriver också att ingen förstår dig och hur mycket du lider. Jag har en skjutbana 500 m hemifrån, en ÅVC 600 m bort, en RC bana 500 m bort så nog vet jag en del om buller (och det som låter mest är ÅVC, men dom som gnäller, gnäller om skjutbanan)

Om du suttit och lidit i 10 år och så varför då lägga så mycket energi på att må dåligt? (Och jag är helt övertygad om att om det varit ett så extremt lidande och regelvidrigt från verksamhetens sida så hade dom fått ett förbud för länge sedan) Du skriver också att ingen vill kommunicera med dig, har du funderat på varför? Vad har du själv gjort för att söka en lösning och förståelse för vilka utmaningar dom har och hur det påverkar dig? Har du tex ringt och pratat med dom, erbjudit dom att komma och höra hur det låter oss dig? Eller har bara anmält och krävt? Tittar man på din inställning och attityd i denna tråd så förstår jag att det skitit sig i kommunikation...

Om det nu är så att det gäller Tuvängen Ring det gäller så är du inte helt ärlig i hur du framställer saker och ting (och ja, jag vet ganska mycket om den verksamheten eftersom jag är funktionär i en verksamhet som ibland kör där) Den banan är inte verksamhet på före kl 9 och dom är väldigt noga med att följa alla regler för att INTE bryta mot dom då det får konsekvenser för dom.

Utöver detta så tycker jag att det är sinnesjukt att man inte ska kunna ha en ungdomsverksamhet (du behöver inte kopiera in dina argument om lagar och regler igen, jag har sett dom flera gånger redan) utan att rättshaverister ska kunna driva saker i absurdum av ren princip, för det är faktiskt det du skrivit flera gånger att du tänker göra. Min fasta ståndpunkt är att man måste i ett samhälle acceptera och leva med att allt inte blir som själv vill och att visa vilja att kompromissa. Det handlar inte om att bryta mot lagar och regler utan att faktiskt vara lösningsfokuserad. För mig är det solklart så att du vill till varje pris få bort verksamheten för att det passar din världsbild och behov, och ser inte till alla som har andra önskemål och försöker uppfylla kraven. Vet du ens vad dom gör och hur dom jobbar med bullret från verksamhetens sida? Hur mycket buller kommer från verksamheten i industriområdet bredvid?
 
  • Gilla
  • Älska
ZcR och 3 till
  • Laddar…
Jonahsöder Determinerad skrev:
Jag förstår tankesättet, men all provokation jag fått har bara gjort mig mer målmedveten. Folk skriver och mobbar här utan att veta eller förstå min situation,
Syftar du på när du kallade någon efterbliven ? eller någon av de andra förolämpningarna du kommit med ?
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Syftar du på när du kallade någon efterbliven ? eller någon av de andra förolämpningarna du kommit med ?

Det var mig han kallade efterbliven, men för visar det bara på svaghet i att argumentera och säger mer om TS.
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
B
Rkarlsson skrev:
Ja så tycker ju jag med om det är de tiderna som gäller. Och att det enbart är rent jävla jävelskap som pågår.
För att ens man ska komma vidare måste vi ju veta vilken bana det är.
Det är absolut ingen av de stora banorna som finns i Sverige.
F fsn skrev:
Hur fan då? Du måste vara en sjuhelvetes Internet-JEDI. Hur?
Länsstyrelsen lägger ju ut alla beslut i diariet. Enkel sökning där så kom ärendet fram. Sen var det lika lätt att hitta TS och adress med hjälp av det mm.

5 minuters arbete.
 
  • Wow
  • Gilla
Saxsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.