Raskus Raskus skrev:
Vad kostar det per månad då?
Bredbandet kostar 333:-/mån + TV-kanaler som jag har. Ingen telefoni genom bredbandet, har bara mobil.
 
B
B Bengt Svejdur skrev:
Ja, jag behövde bara gräva ner slangen mellan tomtgränsen och in till huset, ca 10 i gräsmatta. Slangen höll företaget med.
Det var andra tider då själv betalade jag ca 4500 för fiberanslutningen.
Fiberägarna då tänkte att tjäna in på gungorna (nätavgiften) det dom förlorade på karusellerna (anslutningsavgiften)
Men staten genomskådade detta och införde restriktioner på vinsten typ nätavgiften mm
 
B Bengt Svejdur skrev:
Vi bor ca 6 km från tätorten och betalade 4995:- 2014 för inkoppling och installation av router. Man kan ju undra vad det är som har blivit så dyrt nu när jag ser att det kostar 15 000-25 000:-
Ibland har man lyckats med det omöjliga. Men vem är fiberägaren, kommun? Ibland har man gjort vissa sträckningar i samförläggning med el och där t.ex. en kommun via eget bolag kunna lägga fiberslang/fiber till till i princip bara materialpris. Så den installationen har någon form av kraftig subvention, etc.
 
T
Vårat va 1,5 år försenat från när det först lovats, inte ens en biobiljett som ursäkt.
 
B nord123 skrev:
Det var andra tider då själv betalade jag ca 4500 för fiberanslutningen.
Fiberägarna då tänkte att tjäna in på gungorna (nätavgiften) det dom förlorade på karusellerna (anslutningsavgiften)
Men staten genomskådade detta och införde restriktioner på vinsten typ nätavgiften mm
Det var nyheter för mig. Var hittar jag de restriktionerna?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Rören blir ju inte gratis för de redan är nedgrävda, eller hur menar du?
Nej inget är gratis :) gatan grävdes upp när fjärrvärme drogs in i villaområdet samtidigt förbereddes anslutningar i gatan till samtliga hushåll med fjärrvärme och och internet slangar. Kostnaden var väl minimal när rör och slangar passerade fastigheterna som inte ville köpa det.
 
Vi har skrivit på för två fibrer från Telia öppen fiber á 19.900 kr med absolut slutdatum 31/12-17. Innan tjälen -17 kom ett brev som sa att de stött på tjäle och svåra grävförhållanden. Våren -18 kom brev som sa att det var ca 3 mån till "allt underbart". Försäljare ringer och vill sälja abonnemang med en gratismånad "som en typ av kompensation".
Sen höst -18 kommer grävningarna igång och här om dagen kom brevet som sa att de stött på tjäle och svåra grävförhållanden även denna höst. Nytt sistadatum 30/9-19.
En gubbe i grannbyn säger att Telia lovat 340 kr/mån avdrag från 31/12-17 tills verkligt leveransdatum.
Jag har nu muntligt fått "-Kompensation motsvarande den högre kostnad ni tvingats till eftersom ni måste ligga kvar med dyrare lösningar" (alltså Boxer och mobila internet, fast telefoni, ADSL har aldrig gått att få)
Någon som vart med om liknande problem (och ersättningar) från Telia?
 
J JAJansson skrev:
Efteranslutning av fiber i Göteborg när det var kampanj i våras pris 25.000kr. Rören fans i gatan utanför fastigheten.
för två årsen var det blankt nej till efteranslutning.

Tror det bara är att gilla läget och vara glad för möjligheten till fiber
I Göteborg får vi numera reklambrev en gång i månaden om efteranslutning (vi har redan en annan anslutning, det finns två olika i vårt område, telia byggde sin 10 år efter..).
 
D
Det jag tänker på är ju som någon nämnt tidigare att om man hade räknat med internet det datumet men måste för förseningen lösa med mer kostnad för internet.

Inte samma situation mer tvärt om uppsägning sedan bekräftelse brev när internet försvinner. Sedan utan att informera stänger av 2 veckor innan angivet datum. Antagligen för minska kostnaden och tog det samtidigt med en annan. När klagade så blev erbjuden 2 biobiljetter som kompensation. Drog de vidare då med hänvisning av att lösa internet under perioden tills nya började gälla. Gav då vad extra kostnaden blev de kom med moterbjudande att man kunde gå till internetcafé i stället för resekostnad till släkting för låna internet. Men när man tog fram kostnaderna för internetcafé och visade den kostnaden blev 8 gånger mer än vad vi begärde så nämnde de inte mer. Men de satte ner ersättningen då internet endast stod för en person så fick endast reseersättningen för 1 person i hushållet.

Så hur löser ni internet under förseningen och hur ligger den kostnaden jämfört med vad ni kommer betala för fibern?
 
D Daniel_82 skrev:
Så hur löser ni internet under förseningen och hur ligger den kostnaden jämfört med vad ni kommer betala för fibern?
För oss (några inlägg ovan) så har jag ett mobilt Telia abb till stationär dator, sambon har ett tele2 abb till bärbar. Boxer flex16 Tv.
I uthyrd flygel sitter de troligtvis också med två mobila internet. I dealen vid uthyrning av flygeln ingick fiberanslutning senast 31/12-17.
Jag köpte nyss en torktumlare till flygeln för att i möjligaste mån hålla upp trivseln ;)
Hyresgästen nämnde nyss att Telia håller på och ringer dem och vill sälja på dem abbonnemang med gratismånad när väl fibern kommer "som en form av kompensation". Trots att det är jag som hyresvärd som beställt och skrivit på (samt avser att betala) för fiber till två hus.
 
D
Man kan ju undra hur det blir om din hyresgäst säger ja när den inte har rätt att göra det.
 
Men det är ju så det fungerar i många hyresfastigheter att det installeras bredbandsanslutning (t.ex. fiber) av ägaren till fastigheten där sedan hyresgästen får beställa de tjänster man önskar, Internet, TV och eller telefon (om någon gör det längre).
Sedan kan det vara mera eller mindre öppen lösning där det kanske bara finns en fiberoperatör men flera tjänsteleverantörer.
Eller har jag missförstått vad hyresgästen beställt?
 
D
Jag kanske tolkade det fel men tolkade lite som man har hus man hyr ut gäststugan där man tillhandahåller internet. Har beställt fiber och sedan hör bolaget av sig om husets/fastighetens internet abonnemang till hyresgästen som då säger ja till erbjudande som rör hela fastigheten. Men vad ju inget beställt var mer jag undrade hur det blir.

Lite hur blir det om jag som enskild medlem inte styrelseledamot får erbjudande felaktigt för fiber i hela fastigheten och skriver på och tackar ja ingen bryr sig kolla från företaget, den som skriver på tror det bara rör egna lägenheten, det dra in och efteråt upptäcks det när de andra kommer tillbaka från semestern. Har svårt tro det skulle gå så men om man tänker hur blir det om någon som inte har rätt att tacka ja eller teckna avtalet gör det.
 
A AndersS skrev:
Men det är ju så det fungerar i många hyresfastigheter att det installeras bredbandsanslutning (t.ex. fiber) av ägaren till fastigheten där sedan hyresgästen får beställa de tjänster man önskar, Internet, TV och eller telefon (om någon gör det längre).
Sedan kan det vara mera eller mindre öppen lösning där det kanske bara finns en fiberoperatör men flera tjänsteleverantörer.
Eller har jag missförstått vad hyresgästen beställt?
Jo det är avsikten, men ingen hyresgästs namn eller kontaktuppgifter har nämnts.
Jag har två hus och har beställt två fibrer, sedan måste Telia googlat fram att någon är skriven i det andra huset och ringt dessa och erbjudit gratismånad "som en form av kompensation".
Jag anser att det är jag som betalande fastighetsägare som har rätt till eventuell kompensation på mina 39.800 kr.

Är det någon som vet vad rimlig kompensation hamnar på, 340 kr/mån som jag nämnde att jag hört ryktesvägen blir ju i vårt fall hittills 4080 kr per fiber, eller 6800 (13.600 för bägge) om fibern kommer i Augusti. inte mig emot, men det låter lite för bra för att verka troligt.
 
D Daniel_82 skrev:
Lite hur blir det om jag som enskild medlem inte styrelseledamot får erbjudande felaktigt för fiber i hela fastigheten och skriver på och tackar ja ingen bryr sig kolla från företaget, den som skriver på tror det bara rör egna lägenheten, det dra in och efteråt upptäcks det när de andra kommer tillbaka från semestern. Har svårt tro det skulle gå så men om man tänker hur blir det om någon som inte har rätt att tacka ja eller teckna avtalet gör det.
Tror inte man ska gräva/gissa kring detta då det blir så många om/men/troligtvis, utan om det händer så hanteras det utifrån de omständigheter som gäller för just den händelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.