Ja, jag blev väldigt förvånad själv. Det var en förbluffande skärpa på kort (ca 1 m) avstånd, skulle närmast vilja jämföra den med trycket i dyra modemagasin.

Tittade på två olika märken (SONY och Panasonic) i varuhus i Taipei, priset var ungefär 50 000 SEK för vad som såg ut att vara ca 50-60". Förvånansvärt billigt tycker jag, och med tanke på att exvis sommar OS 2020 kommer att sändas i 4k så tror jag att vi kommer att få uppleva ett nytt teknikskifte relativt snart.

Bandbredden beror förstås på hur hårt man kodar ner signalen, vissa format kräver uppåt 350 MBit/s.
 
Ok.

Sedan får man väl inte glömma att vi bara pratar upplösning här och den är ju helt beroende av tittavståndet också. Man behöver ha en rätt stor TV för att pixlarna på tex 3m tittavstånd redan vid hd-upplösning. Närgränsen ligger väl på 1,5m vid fullhd på en 50" (eller var det för en 42"?).

Jag tror egentligen inte att högre upplösning kommer vara det stora teknikskiftet för 50-60tums TV, det är nog istället OLED eller annan teknik som gör svart till svart.....och kanske om vi kunde få lite högre framerate...
 
Helt klart krävs det betydligt större skärmar för att 4k ska bli meningsfullt i ett vardagsrum. 100-120" kanske.

Det låter ju stort idag, men vi har gått från 28" till runt 55" som standard på det sista 20 åren, så ytterligare en fördubbling de närmsta 10 åren är nog inte orealistiskt. Först kommer givetvis projektorerna, men riktigt stora skärmar är inte så långt borta.
 
Ja, jag har själv tittat på 2k och 4k och det är skillnad, *om* man är tillräckligt nära. (Och jag känner som sagt ingen gift man som får sitta tillräckligt nära TVn... :) Fast jag kommer iofs ihåg att mycket_nu "went big," snarare än "went home" när han bytte TV för ett tag sedan, så han kanske är undantaget? ;))

Som det vanliga TV-rummet ser ut så får medeltittaren inte full nytta av 1080p, eftersom man sitter för långt ifrån, så jag tror inte att 2k/4k (eller 8k som japanerna pratar om) kommer att få något direkt genomslag. Jag kommer inte själv att stå i kö direkt. Men *om* det slår/produktionen rampas upp så kommer det att ge oss fler bra högupplösta skärmar till datorer o dyl, eftersom det är TV-produktionen som gjort att man kan få en mycket bra dataskärm väldigt billigt, bara man nöjer sig med 1080-upplösning.

Men för att hålla oss till tråden, de kommer att äta en hel del bandbredd, det står klart. Dvs vi hoppas att de kommer att äta en hel del bandbredd så att vi inte får det som med TV idag, dvs nörton kanaler som är komprimerade så hårt (dessutom komprimerade och omkomprimerade några gånger) att i stort sett allt ser ut som "dagens rätt". Det känns lite meningslöst när barnen sitter framför "Animal Planet" och fågelflocken består av stora fyrkantiga rektanglar som rör sig lite slumpmässigt över skärmen...

(P.S. Missade några inlägg på slutet som sade samma sak... :o)
 
Fast nu såg jag just något som faktiskt tillförde ngt till diskussionen. Youtube stöder tydligen 4K redan idag. Rapporter säger att 24 Mbps fungerar, men inte ser särskilt bra ut. För mycket brus och kompressionsartefakter. Youtube kommer tydligen att hålla en demo vid CES.
 
Demosekvenserna jag såg i Taipei såg otroligt bra ut, inga som helst artefakter så det var troligen minst 100 Mbit/s.

Vet inte vad källan bestod av men skulle gissa på USB2 flash eller liknande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.