Klart som tusan man ska dra in fiber om man kan, inte kör man väl på grusväg när det finns asfalt?

Tekniken går snabbt framåt och värdeökningar har man oftast igen direkt.

Bara att hänga på, sedan kostar det inte så mycket pengar numera då hela föreningen delar på kostnaden. Det är mångt mycket smärtsammare för villaägarna.

Håller med i brf så blir kostnaden knappt märkbar, det är inte alls samma som att ansluta sig i en villa.

Göran.W
Det behöver inte ens kosta något om tillräckligt många är intresserade.
I min brf där jag bodde innan tog Telia hela kostnaden för installationen mot att dom var ända leverantören i några år och att tillräckligt många var intresserade.
I dag är nätet öppet för alla leverantörer.

Göran.W skrev:
Det behöver inte ens kosta något om tillräckligt många är intresserade.
I min brf där jag bodde innan tog Telia hela kostnaden för installationen mot att dom var ända leverantören i några år och att tillräckligt många var intresserade.
I dag är nätet öppet för alla leverantörer.
Detta är ju något Telia säger men ingen (mig själv inkluderad) tror på. Men det är alltså sant att nätet numera är öppet? Minns du hur länge "bindningstiden" var?

Det kanke är gratis att ansluta sig om man binder sig i 2 år men inte en chans att de betalar för fastighetsnätet som man måste bygga i husen det är något som man får bekosta själv.
Och gör dom det så ska man inte ta det i alla fall få då kan man inte byta operatör, comhem är bra exempel på en sådan.
De löser allt men föreningen kan aldrig byta till någon annan och därmed heller ej påverka pris och utbud.

Beroende på befintliga ledningars kvalitet kan det gå utmärkt att få bredband utan att byta till fiber. Vi behövde bara byta förstärkarna i vårt nät, då gubbarna som installerade kabel-TV för ca 20 år sedan var lite förutseende och valde lite häftigare kablar än vad som egentligen behövdes. När därför ComHem erbjöd ett snordyrt byte till fiber kom vi undan med 2000 per hushåll för uppgraderingen av det befintliga nätet. 500 av den var för installation av egen elcentral, det har tidigare suttit i en medlems garage.

Värt att kolla upp den möjligheten.

Göran.W
Telia har släppt nätet men jag minns inte bindningstiden men tror det var 3-5 år någonstans och dom stod för hela kostnader ända in i lägenheterna men detta var 2004 så det är ett tag sen.

Göran.W skrev:
Telia har släppt nätet men jag minns inte bindningstiden men tror det var 3-5 år någonstans och dom stod för hela kostnader ända in i lägenheterna men detta var 2004 så det är ett tag sen.
Får man en bra deal så är 5 år inte så farligt.

Göran.W
Nu har det hänt mycket sen dess så läget kan ha förändrats radikalt sen dess.

@Anna_H: Fiber är dock alltid fiber :).

Vi har kontakt med Telia om att dra fiber i vår förening nu. Vi måste betala kabeldragning från befintlig kabel till vår husvägg, resten gör Telia gratis. Bindningstiden blir 9 år.

Jag ska låta negativ men jag har tyvärr varit med i två såna här projekt på två olika firmor att man drar in fiber/statsnät eller vad man nu vill kalla det i alla lägenheter.

Materialet som installeras kostar inte ens 100kr per lägenhet. Kanske man kan komma över det om man väljer några vettiga uttag eller det är längre sträcka från patchpanel i källaren.(jag räknar inte med evt patchpanel. rackskåp, switch osv men inga stora summor om man har ett par lgh att slå ut summan på)
Oftast är de som utför jobbet studenter eller folk på bemanningsföretag som verkligen har tummen mitt i handen. Jobbet blir verkligen skitfult. Tex uttaget i hallen. Vem vill ha det där? sovrummet eller vardagsrummet är ju det som gäller.
Låt er inte luras att få installationen på köpet och bli bunden 10år etc.

Hade jag varit er hade jag själv gjort jobbet allt hyrt en elfirma till det.
Man ska undersöka kabelvägar som som teleluckor och går via telejacken in i lägenheten. Oftast är det inga problem alls att gå igenom en data kabel dit man vill. Annars beroende hur tv uttagen sitter och hur de är dragna så går det faktiskt att dra den vägen med. Har gjort bägge sorter och de få lägenheter det inte gått dra i är nog under 5% lätt. Detta faller givetvis på var man ska ha uttaget/en och hur planlösning ser ut och givetvis den största grundpelaren är hur befintliga rör är dragna.

Det är väl heller ingen som hävdat att materialkostnaden är betydande för stjärnnätet ut till varje lgh?

Ofoget att placera uttagen på dumma ställen håller jag dock helt med om :)

Göran.W
9 års bindningstid låter mycket i överkant om dom inte står för allt.
Som nämnts är det inte jätte kostnader det handlar om så man borde först kolla vad det kostar om man gör det själv.
Det beror lite på hur stor föreningen är vad det blir utslager per lägenhet.

Bostadsområdet nedanför oss fiberifierades för ett par år sedan av Telia, tror de fick ner anslutningsavgfiten/fastighet till runt 5000 kr, men bindningstiden var 7 år om jag minns rätt. De försökte med andra nätbolag också men bara Telia var intresserade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.