Min far o min bror bor båda i husområden som har en samfällighetsförening, där man har en gemensam infrastruktur och skötsel osv. Och man har också en föreningsstämma varje år.
Samma sak i mitt fall som bor i en Brf.

Det är en person i styrelsen som driver hårt att genomföra en fiberinstallation i lägenheterna. Nu gör man en undersökning om hur många hushåll det är som är intresserade. Jag får hoppas att man bara gör detta för att se om det finns intresse - detta bör annars röstas o klubbas i en årsstämma.

Jag har lite frågor kring detta. Jag känner till 3 fall i norrort i sthlm som fått fiber in i sina hus (ej lägenheter) där alla 3 fått betala 20,000kr per hushåll i installationsavgift. I ett av fallen ingick bredband o tv i 36mån, vilket är en månadskostnad på 555kr.

Jag är mkt tekniskt orienterad och känner till för och nackdelar med fiber / andra lösningar. Jag är stark motståndare för att dra in fiber för dessa hutlösa summor.

Jag har inte dataspelande som yrke och kräver därför inte extremt stabila o extremt korta svarstider till en spelserver, jag kräver inte heller att kunna se mina tv-kanaler i HD därför att jag idag redan har suverän bildkvalitet via min digitalbox. Kan tilläggas att jag idag betalar 160kr/m för tv o mobilt internet.

Fråga: Har jag rätt att tv-leverantören kan nöja sig med att det är x antal intresserad för att de skall göra en installation, och jag samt övriga som inte vill ha kan därför tacka nej o slippa installationen? Jag vill tro att det fungerade på detta sätt när min bror fick fiber, dock bor han i hus o inte lägenhet - om det skulle vara skillnad i upplägget.
 
Det finns många olika affärsupplägg, men det är ofta så som du beskriver att det räcker att ett visst antal teckar dig.

20.000 är för övrigt ingen anmärkningsvärt hög avgift. Vilseleds inte att tro att det blir billigare sedan. Då åker du troligen på alla ställkostnader själv, som föreningens medlemmar nu delar på istället.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Hur många bor i er brf?

I många fall så bjuder bolagen på installation om man tecknar alla på tex 5 år, såklart beroende på hur många det rör sig om då.

Det som kan vara bra att tänka på är att det jobbet som styrelsen gör skall göras för att det skall bli en bra ekonomisk lösning för alla i föreningen, du kanske kan hjälpa dom att ta fram detta om du inte håller med?
 
Det är snordyrt o jag ser inga fördelar.

Har forskat lite nu o föreningen är skyldig att hålla en fungerande tv-infrakstruktur, men inte en bredband. Och vi har redan fullt fungerande tv. Men vill styrelsen ha fiber ändå så är det rösta i stämman som gäller.
 
mexitegel skrev:
Det finns många olika affärsupplägg, men det är ofta så som du beskriver att det räcker att ett visst antal teckar dig.

20.000 är för övrigt ingen anmärkningsvärt hög avgift. Vilseleds inte att tro att det blir billigare sedan. Då åker du troligen på alla ställkostnader själv, som föreningens medlemmar nu delar på istället.
I en Brf så är det alla eller ingen - kollade nyss upp det. Dock finns det olika paket vi enksilda kan teckna. Men vi slipper den feta konstanten på 20 lax.

Vad är ställkostnader?
 
Installation i lägenheterna kommer att kosta en bråkdel.

Hela fastigheten kostar möjligen 20 000 att ansluta, sedan byggs ett vanligt datanät i byggnaden. Hur mycket detta kostar per lägenhet är ju lite svårt att säga, men det torde vara runt en tusenlapp eller så.

Man drar alltså INTE fiber till varje lägenhet.

Screen Shot 2013-12-16 at 21.33.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.telia.se/fastighetsagare/bostadsrattsforening/
 
En lägenhet utan bredbandsanslutning via kabel med möjlighet till gigabithastigheter där alla grannar har det indraget tappar oproportionellt i värde när det är dags att sälja. Alltså i jämförelse vad installationen en gång kostade.
I min brf drogs det fiber till en anslutningspunkt och cat6-nätverk inom fastigheten till en kostnad som gick in i föreningens ordinarie investeringsbudget. Då gjorde vi nätverksdragningen själva då den kompetensen fanns bland medlemmarna.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
nattugglan11 skrev:
Det är snordyrt o jag ser inga fördelar.
Då tror jag du är i fel delforum. Här pratar vi teknik, (och säger saker som "Och varför skall man ha badrum inne? Det har ju funkat med dass på gården i alla tider. Eller "Varför skall man tvingas till det? Rinnande vatten? Vi har ju pump på gården!" eller "El? Det kostar pengar... Det enda jag skulle använda det till är en lampa i köket och där har jag ju fotogen." eller "Köra på höger sida? Det har ju gått så bra på vänster i alla år.")

Du är intresserad av ett juridiskt spörsmål, du får nog mer relevanta och träffsäkrare svar om du ställer din fråga i det delforumet istället. (Be moderator att flytta, vet jag.)
 
  • Gilla
Limpan4all och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Då tror jag du är i fel delforum. Här pratar vi teknik, (och säger saker som "Och varför skall man ha badrum inne? Det har ju funkat med dass på gården i alla tider. Eller "Varför skall man tvingas till det? Rinnande vatten? Vi har ju pump på gården!" eller "El? Det kostar pengar... Det enda jag skulle använda det till är en lampa i köket och där har jag ju fotogen." eller "Köra på höger sida? Det har ju gått så bra på vänster i alla år.")
Tummen upp! Hade jag inte vägrat använda Gilla-knappen hade du fått en uppskattning från mig!
 
Vi drar fiber hela vägen in i hallen...
 
nattugglan11 skrev:
Har forskat lite nu o föreningen är skyldig att hålla en fungerande tv-infrakstruktur, men inte en bredband. Och vi har redan fullt fungerande tv. Men vill styrelsen ha fiber ändå så är det rösta i stämman som gäller.
Var står det att det måste upp i stämman? Jag har hört att styrelsen har befogenhet att ta beslutet.
 
haavard skrev:
Var står det att det måste upp i stämman? Jag har hört att styrelsen har befogenhet att ta beslutet.
En sanning med modifikation. Även OM en styrelse har "fria händer" så måste de vid större investeringar ta upp detta på stämman och rösta.

De flesta brf-stadagarna tror jag dock har en regel om att de måste tillhandahålla tv i alla lägenheter, men måste de vara fiber när man redan har ett fungerande coaxial? :)
 
nattugglan11 skrev:
I en Brf så är det alla eller ingen - kollade nyss upp det. Dock finns det olika paket vi enksilda kan teckna. Men vi slipper den feta konstanten på 20 lax.

Vad är ställkostnader?
Hmm, jag är så inne i mitt egna fiberprojekt att jag inte reagerade på att du skrev BRF, my bad :)

Ställkostnad är sådana kostnader som uppkommer för att starta jobbet, tex. transport av grävmaskin.

Jag förstår att du är tveksam eftersom du har något som fungerar idag. Problemet är att vi vet att den teknik som du med flera använder idag inte är framtidssäker utan det är bredband via fiber som gäller. Vid en viss tidspunkt blir det ett teknikskifte antingen man vill eller inte. Så egentligen är frågan om en inkoppling av din lgh blir billigare längre fram när det är oundvikligt. Tyvärr tror jag inte kostnaden blir mindre eftersom den avgjort största kostnadsposten för en installation är arbetskostnaden och lönenivåerna lär inte sjunka vid en normalt fungerande ekonomi.

Jag ser också en möjlighet att styrelsen väljer att hantera fiberfrågan genom den där TV-infrastrukturparagrafen. De kanske helt enkelt väljer att säga att styrelsen beslutar att byta infrastruktur för TV, från koax till fiber/ethernet.

Det kostar ju pengar att underhålla ett koaxialnät så det skulle förvåna mig om man tänker underhålla två nät parallellt, det skulle jag tycka vore slöseri med föreningens pengar.
 
Det brukar finnas 2 former av anslutningar individuell eller gruppanslutning det första är dyrare än det andra då man betalar själv, i gruppanslutning så tar föreningen hela kostnaden för abonnemanget och det blir då ingen kostnad per månad då detta täcks av avgiften. Man drar fiber in till något teknikrum sedan fiber eller nätverk upp till lägenheterna. Det brukar gå ut en enkät om intresse och i vissa fall behöva klubbas igenom på en stämma. Är ni många lägenheter säg 70 st så kan kostnaden bli väldigt liten och kort avskrivningstid. I moderna hus behöver man inte ens gräva det fanns färdiga rör från kulvertar i gatan. Så dra in fiber till brf behöver inte bli så dyrt.
 
nattugglan11 skrev:
En sanning med modifikation. Även OM en styrelse har "fria händer" så måste de vid större investeringar ta upp detta på stämman och rösta.

De flesta brf-stadagarna tror jag dock har en regel om att de måste tillhandahålla tv i alla lägenheter, men måste de vara fiber när man redan har ett fungerande coaxial? :)
Man kan se det som en renovering där man får bättre standard i de delar som brf ansvarar för. Att avveckla ett nät och dess tjänster kan ge brf en besparing som nyttjas för en ny modernare lösning och som kanske en minoritet inte efterfrågar.
Så det blir nog en fråga vad majoriteten anser, dvs behovet av bättre kommunikation med flera tjänster och om det dessutom kan vara värdeökande för bostadsrätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.