26 266 läst ·
68 svar
26k läst
68 svar
Festool rotex 125 till allt?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Idag gick jag loss på gammelbilen, ruskigt nöjd även om det tog lite tid. Jag körde enligt Robert-San01s recept, men med festools försegling (dvs. 1-step 5000 samt MPA-V försegling). Nu är detta en 30k+ mils bil så perfekt blir det inte (jag har så många stenskott på huven att det ser ut som om man gått loss med en hagelbrakare), men det blev ändå riktigt fint.
Jag håller med om att 1-step 5000 (jag körde med orange svamp, inte lammull) var lite för fint, speciellt på denna bil, där hade nog en vanlig 4000 eller kanske tom 2000 varit trevlig. På vår lite nyare bil tror jag däremot det kommer bli toppen. Min orangea svamp delaminerade dock lite mot kardborren, inte helt men 0,5 -1 cm av diametern på 180 grader av svampen. Oklart varför (kanske pressade jag för hårt mot bilen även om jag tyckte jag var ganska lätt på handen), får se om jag försöker limma ihop eller köper en ny.
En sak jag inte fattade i förväg var hur otroligt bra microfiberdukar är på att ta bort polermedel. Jag hade bara en per medel (dvs. två) vilket var lite lite, ska komplettera med kanske två till.
Jag har också insett att jag inte är tillräckligt bra fotograf för att kunna avbilda billacker rättvist, så det blev inte så många foton. Men jag kan lägga upp lite jag tog med mobilen.
Jag håller med om att 1-step 5000 (jag körde med orange svamp, inte lammull) var lite för fint, speciellt på denna bil, där hade nog en vanlig 4000 eller kanske tom 2000 varit trevlig. På vår lite nyare bil tror jag däremot det kommer bli toppen. Min orangea svamp delaminerade dock lite mot kardborren, inte helt men 0,5 -1 cm av diametern på 180 grader av svampen. Oklart varför (kanske pressade jag för hårt mot bilen även om jag tyckte jag var ganska lätt på handen), får se om jag försöker limma ihop eller köper en ny.
En sak jag inte fattade i förväg var hur otroligt bra microfiberdukar är på att ta bort polermedel. Jag hade bara en per medel (dvs. två) vilket var lite lite, ska komplettera med kanske två till.
Jag har också insett att jag inte är tillräckligt bra fotograf för att kunna avbilda billacker rättvist, så det blev inte så många foton. Men jag kan lägga upp lite jag tog med mobilen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Kul att höra att det gick bra och att du blev nöjd med resultatet! Misstänker att det tog lite extra tid även för dig då man var osäker på vissa moment och inte var riktigt helt säker på hur hårt man skulle ta. När kompisar och grannar frågar hur lång tid det tar brukar jag lägga på några timmar så de inte får för sig att man skall hjälpa dem med det. 
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jo, tid tog det alla gånger, jag såg en groupon i veckan på samma arbete för 995 (för visso kraftigt rabatterat), och om man värderar tid var detta betydligt dyrare. Med stenskottslagning, slipat upp en lite större rostlagning, och lite torkning (det hade regnat i natt och jag måste tyvärr jobba ute) tror jag det var en bit över 5h...
Maskerat
Verktygen för dagen
Som sagt, det syns inte hur bra det ser ut
Ett foto av biltaket, men det man ser är insidan av carportens tak...
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskerat
Logga in
Skapa konto
Verktygen för dagen
Logga in
Skapa konto
Som sagt, det syns inte hur bra det ser ut
Logga in
Skapa konto
Ett foto av biltaket, men det man ser är insidan av carportens tak...
/U
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Du höll ungefär samma tempo som jag. 
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Inntresant tråd, några frågor
Är det nödvändigt att maska av lister och platsdetaljer? varför?
Är 5000 för grov för en "ny" bil (har bara lite hologram som jag vill få bort)
Är orange rätt svamp för "finpolering" eller är den svarta våfflan då att föredra?
Är det nödvändigt att maska av lister och platsdetaljer? varför?
Är 5000 för grov för en "ny" bil (har bara lite hologram som jag vill få bort)
Är orange rätt svamp för "finpolering" eller är den svarta våfflan då att föredra?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Jag maskade av listerna för att de inte skulle få en massa polermedel på sig och bli vita som man måste få bort sedan. Lysena misstänker jag skulle bli repiga så därför maskade jag dem.
Den bil jag gick loss på är 3år men jag tänkte ta samma på den som är 1år. Är det bara någon månad sedan den tillverkades kan det vara lite tufft att polera den över huvudtaget. Annars skulle jag gå på med 5000 och en skumgummi hätta. Börja med svart-våffla, det kanske inte behövs mer!
Jepp, orange är medium och svart "våffla" är det finaste de har. Ju mjukare desto finare och sedan skall våffla ta än finare än slät. Lammull är den grövsta, troligen pga att den håller kvar alla slipkornen i luddet.
Den bil jag gick loss på är 3år men jag tänkte ta samma på den som är 1år. Är det bara någon månad sedan den tillverkades kan det vara lite tufft att polera den över huvudtaget. Annars skulle jag gå på med 5000 och en skumgummi hätta. Börja med svart-våffla, det kanske inte behövs mer!
Jepp, orange är medium och svart "våffla" är det finaste de har. Ju mjukare desto finare och sedan skall våffla ta än finare än slät. Lammull är den grövsta, troligen pga att den håller kvar alla slipkornen i luddet.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Tack för förtydligande. Det får bli en svart våffla och 6000 eller finare (vågar inte gå loss med för grov)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden