Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hej.
Precis köpt nytt hus och det behövs ett styck slipmaskin.
Kommer slipa spackel, trappa samt snickerier och bygga lite olika möbler och andra grejer som behövs.
Nu till problemet: jag vill endast ha 1 slipmaskin. Har en bosch multimaskin som kommer åt i hörn.
Får fått bra pris på en rotex 125, ny komplett i systainer t-loc för strax över 2000 + moms.
Är det bara att slå till eller ska man köpa en ets 125/150 istället. Får betala ungefär samma pengar för ets 125/ets 150.
Precis köpt nytt hus och det behövs ett styck slipmaskin.
Kommer slipa spackel, trappa samt snickerier och bygga lite olika möbler och andra grejer som behövs.
Nu till problemet: jag vill endast ha 1 slipmaskin. Har en bosch multimaskin som kommer åt i hörn.
Får fått bra pris på en rotex 125, ny komplett i systainer t-loc för strax över 2000 + moms.
Är det bara att slå till eller ska man köpa en ets 125/150 istället. Får betala ungefär samma pengar för ets 125/ets 150.
Tillgången på sandpapper är bättre till 150:n, om man köper annat än Festools. ETS med 3 mm excenter lämpar sig till större plana ytor, som fanerade möbelskivor, släta dörrar och dylikt. Lätt att styra, perfekt balans. Jag har både Rotex 125 och 150. Tycker Rotex är mer allround pga sina två sliplägen.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tack för info.isolde skrev:Tillgången på sandpapper är bättre till 150:n, om man köper annat än Festools. ETS med 3 mm excenter lämpar sig till större plana ytor, som fanerade möbelskivor, släta dörrar och dylikt. Lätt att styra, perfekt balans. Jag har både Rotex 125 och 150. Tycker Rotex är mer allround pga sina två sliplägen.
Om man kör rotexen i excenterläge, vad skiljer den då mot ets:en?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag skrev nyligen lite om RO/ETS här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...el-i-gipsskarvar-ok-eller-ej.html#post1768748. Tråden avhandlar även slipning av spackel.
Personligen skulle jag inte vilja ha bara en RO. Den är jättebra när det skall avverkas mycket/fort, men den är inget vidare i excenterläget jämfört med en ETS.
Personligen skulle jag inte vilja ha bara en RO. Den är jättebra när det skall avverkas mycket/fort, men den är inget vidare i excenterläget jämfört med en ETS.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tack mer info. Läste dina tips i andra tråden.bygga_bo skrev:
Känns som man får inhandla en ets 150 och slå till på en ro 150 i ett senare skede.
Antar att det är samma papper till båda maskinerna?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vilken ska man satsa på, 150/3 eller 150/5?
Japp, det är samma storlek och hålbild på slippappren.
3 eller 5 mm sliprörelse... Jag velade själv lite när jag stod inför valet, men det blev 3:an för att inte äventyra slutfinishen. 5:an avverkar förstås lite mer, men som jag har förstått det är skillnaden inte så himla stor i praktiken. Har dock aldrig testat dem sida vid sida...
3 eller 5 mm sliprörelse... Jag velade själv lite när jag stod inför valet, men det blev 3:an för att inte äventyra slutfinishen. 5:an avverkar förstås lite mer, men som jag har förstått det är skillnaden inte så himla stor i praktiken. Har dock aldrig testat dem sida vid sida...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ni verkar hyffsat överens om att jag ska köra på 2:an.
Dessutom verkar det vettigast om man ändå ska satsa på en rotex i ett senare skede.
Dessutom verkar det vettigast om man ändå ska satsa på en rotex i ett senare skede.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Menar naturligtvis 3:an
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ska beställa papper samtidigt. Klarar man sig med 60,80,120,180 och 240 eller ska man ha nått annat med?
Är festools papper bra, dom kostar ju som om dom vore bra och det mesta annat jag testat från dom har varit kanonbra.
Antar att det är rubin man ska satsa på?
Är festools papper bra, dom kostar ju som om dom vore bra och det mesta annat jag testat från dom har varit kanonbra.
Antar att det är rubin man ska satsa på?
Det beror förstås på vad man skall slipa...hantverkare1 skrev:
Rubin är bra till rent trä och inget annat. Vill du ha ett mångsidigare papper väljer du Granat. Det kloggar inte igen lika lätt, så det funkar bra att slipa bort tex färg och lack med det. Granat funkar även utmärkt på rent trä, men känns lite "rivigare" än Rubin. Det är bara att gå upp en kornstorlek så är det löst (eller egentligen gå ner i kornstorlek - högre nummer menar jag).
Festools papper är bra, men sura att köpa då de kostar mer än andra papper. Men de håller längre, så jag skulle nästan tro att det är ekonomiskt försvarbart.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer