26 259 läst ·
68 svar
26k läst
68 svar
Festool rotex 125 till allt?
Jag håller inte alls med att Rotexen studsar och lever om i excenterläget. Vill poängtera att jag endast har använt 150 och inte 125. Utan den beter sig som vilken excenterslip som helst ända skillnaden är att vikten/balansen (den nya modellen har mycket bättre balans än den äldre) inte är som tex Ets. I rotex läget blir maskinen en helt annan och följaktligen beter sig maskinen annorlunda kan upplevas som maskinen lever ett litet eget liv innan man kommit på hur man bör använda den.
Om nu Ts helst ha en maskin så skulle jag rekommendera Rotex 150
Skippa 60 pappret utan köp 40 och gärna ett finnare tex 320 eller 400
.
Pär
Om nu Ts helst ha en maskin så skulle jag rekommendera Rotex 150
Skippa 60 pappret utan köp 40 och gärna ett finnare tex 320 eller 400
.
Pär
Redigerat:
Då kanske jag också skall förtydliga. Mina upplevelser med studsande maskin gällde RO 125 med hård platta och tillkopplad dammsugare på fullt sug. Jag vet att dansandet blir mindre påtagligt med mjuk platta och ännu lindrigare med den supermjuka. Jag antar att dansandet påverkas av hur dammsugaren är inställd, men det är en gissning.
I praktiken använder jag sällan/aldrig excenterläget på min Rotex. Den går alltid i Rotexläge, och jag jobbar med grovlek på papper, hårdhet på slipplatta och varvtal på maskinen i stället. Den sista finishen löser jag med DTS400, i den mån det är nödvändigt. Det är främst åtkomlighetsproblem som gör att jag byter slipmaskin till DTS:en
I praktiken använder jag sällan/aldrig excenterläget på min Rotex. Den går alltid i Rotexläge, och jag jobbar med grovlek på papper, hårdhet på slipplatta och varvtal på maskinen i stället. Den sista finishen löser jag med DTS400, i den mån det är nödvändigt. Det är främst åtkomlighetsproblem som gör att jag byter slipmaskin till DTS:en
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Nu blev det ju ännu svårare!
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det går å andra sidan fint med ro90 men den är ännu mindre lämplig som endaslip. Se det istället som ett bra samlarprojekt över tid. 
På min rotex (modellen innan den nyaste) så är det alltid hård platta och fult ös på både dammsugare och maskin i både exenter läge och rotex läge och har aldrig tänkt på att den skulle hoppa/dansa i excenter läge. Enda gångerna jag sänker hastigheten på maskinen är om det är massor av lim spill då kladdar inte papperna igen som det gör om man har full hastighet. Och jag märker ingen skillnad på dansandet med olika flöden på dammsugaren. Har kollat med olika hastigheter och flöden men har inte upplevt någon skillnad.
Jag vet att det är flera som säger att maskinen beter sig annorlunda med olika flöden på dammsugaren. Gör jag något galet?.
PÄr
Jag vet att det är flera som säger att maskinen beter sig annorlunda med olika flöden på dammsugaren. Gör jag något galet?.
PÄr
Problemet med för högt sugflöde tycker jag främst gör sig till känna på ETS. Med fullt drag (CTL26) har maskinen en tendens att uppföra sig lite oroligt. Den gör inga volter, men den vill vandra iväg om man inte håller tag i maskinen. Sänker man flödet så lugnar den ner sig så pass att den går att styra med ett eller två fingrar.
Pär, jag gissar att du kör din RO150 med tvåhandsfattning även i excenterläget (pga balansen)? Då märks förmodligen inte problemet i samma utsträckning eftersom muskelkompensationsmekanismen är inkopplad.
Kör du med de nya (virvelsuperduper-någonting) eller gamla plattorna?
Pär, jag gissar att du kör din RO150 med tvåhandsfattning även i excenterläget (pga balansen)? Då märks förmodligen inte problemet i samma utsträckning eftersom muskelkompensationsmekanismen är inkopplad.
Kör du med de nya (virvelsuperduper-någonting) eller gamla plattorna?
Jag hoppas och antar att du har en dammsugare till maskinen? Den gör underverk för att få papper att hålla längre, främst om man slipar färg, lim och liknande.
Nu ville du bara ha en maskin, men jag tycker du ska göra som jag, en Ro 90 och en Ro 150. Jag har känt ibland att jag har varit i behov av 125:an, men det är inte så ofta. När det kommer till att slipa fint så är det på sin plats att informera om att du kan slipa enormt fint med båda dessa maskiner, ska du möbelsnickra så kan det vara en ide med en DTS tänker jag (som aldrig har provat någon) Men annars klarar du dig väldigt bra med dessa 2. Ro90 kan man dessutom sätta trekantslip på som fungerar väldigt bra och effektivt, perfekt för trappor och fönster.
Nu ville du bara ha en maskin, men jag tycker du ska göra som jag, en Ro 90 och en Ro 150. Jag har känt ibland att jag har varit i behov av 125:an, men det är inte så ofta. När det kommer till att slipa fint så är det på sin plats att informera om att du kan slipa enormt fint med båda dessa maskiner, ska du möbelsnickra så kan det vara en ide med en DTS tänker jag (som aldrig har provat någon) Men annars klarar du dig väldigt bra med dessa 2. Ro90 kan man dessutom sätta trekantslip på som fungerar väldigt bra och effektivt, perfekt för trappor och fönster.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Japp, har en dammsugare, en ctl midi. Antar att den räcker?Manberg skrev:Jag hoppas och antar att du har en dammsugare till maskinen? Den gör underverk för att få papper att hålla längre, främst om man slipar färg, lim och liknande.
Om jag lyckats koka ner detta till någon form av samförstånd mellan alla parter så känns det som att en rotex 90 med hörn-platta samt en ets 150 är ett vettigt val, eller har jag missat något?
Följer du länken i inlägg #6 så blir det uppenbart att jag tycker att det är vettigt.hantverkare1 skrev:
Visst, RO150 är bättre för grovavverkning på stora ytor, men ETS:en är bättre som excenterslip. Man kan inte få allt och behoven får styra. ETS150 + RO90 råkade passa mig bäst...
Jag har RO 125 som jag slipat 100m2 trägolv i vårt hus med, slipar allt som jag bygger i trä, polerar bilen, slipar båten med. Visst drar det lite i den om man ex slipar en kant med den i rotexläget, då slår man bara över till finläget så är det inga problem. Hela iden med rotexmaskinerna är ju just att man kombinerar högsta möjliga avverkning med finslipning.
Bygga-bo skrev "Kör du med de nya (virvelsuperduper-någonting) eller gamla plattorna?"
Inte vet jag, standard? den med ett centrumhål och flera små hål 8 kanske det är. Och vist används tvåhandsfattningen oftast men i bland med en hand i exenterläget.
Jag tycker inte att det är någon skillnad på slipresultatet mellan ro och ets. Vist ets är betydligt trevligare att använda än ro i exenterläget.
Pär
Inte vet jag, standard? den med ett centrumhål och flera små hål 8 kanske det är. Och vist används tvåhandsfattningen oftast men i bland med en hand i exenterläget.
Jag tycker inte att det är någon skillnad på slipresultatet mellan ro och ets. Vist ets är betydligt trevligare att använda än ro i exenterläget.
Pär
Pär, då är det den gamla plattan du har. Den nya (Multi Jestream kom jag på att den heter) har ytterligare småhål mellan de yttre hålen och centrum. Jag vill minnas att jag har läst (förmodligen på FOG) att maskinen blir känsligare för flödet med den nya plattan. Man skall inte tro på allt man läser, men det finns en viss logik i det. Det kan vara pga detta du inte upplever samma effekt av flödesbegränsningen som andra - i varje fall till någon del.
Jag ifrågasätter inte slipresultatet man kan få med RO i excenterläget (i varje fall när man har lärt sig att bemästra RO). Precis som du är inne på bottnar min preferens snarare i handhavandet.
Jag ifrågasätter inte slipresultatet man kan få med RO i excenterläget (i varje fall när man har lärt sig att bemästra RO). Precis som du är inne på bottnar min preferens snarare i handhavandet.
Jag har också RO 90 samt RO150, en klockren kombo för mig men så har jag inte heller testat DTS t.ex.
Mycket beror ju på förväntat användningsområde, själv märker jag att jag använder den lilla slipmaskinen alltmer, sällan jag behöver stor platta, jag tycker 90:an är så snabb ändå, smidigare att jobba med också förstås. Senaste projekten: Putsade och bredspacklade fönsternischer, Teak-utemöbler och lite fönsterkarmar inför målning.
Däremot undrar jag vad ni ovan menar med att RO-slipmaskinerna är svårmanövrerade i Excenterläge....Det är väl i Rotex ("grovavverkning") mode som den kränger och lever runt slumpmässigt och man ibland får hålla emot ordentligt. RO-mode ("finavverkning") är ju betydligt lugnare. Hmm, säkert jag som fått nåt om bakfoten, excenterrörelse är det alltså på Rotex-mode, eller?
/A
Mycket beror ju på förväntat användningsområde, själv märker jag att jag använder den lilla slipmaskinen alltmer, sällan jag behöver stor platta, jag tycker 90:an är så snabb ändå, smidigare att jobba med också förstås. Senaste projekten: Putsade och bredspacklade fönsternischer, Teak-utemöbler och lite fönsterkarmar inför målning.
Däremot undrar jag vad ni ovan menar med att RO-slipmaskinerna är svårmanövrerade i Excenterläge....Det är väl i Rotex ("grovavverkning") mode som den kränger och lever runt slumpmässigt och man ibland får hålla emot ordentligt. RO-mode ("finavverkning") är ju betydligt lugnare. Hmm, säkert jag som fått nåt om bakfoten, excenterrörelse är det alltså på Rotex-mode, eller?
/A
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Vilka rondeller använder du till polering av bilen?Kave skrev:Jag har RO 125 som jag slipat 100m2 trägolv i vårt hus med, slipar allt som jag bygger i trä, polerar bilen, slipar båten med. Visst drar det lite i den om man ex slipar en kant med den i rotexläget, då slår man bara över till finläget så är det inga problem. Hela iden med rotexmaskinerna är ju just att man kombinerar högsta möjliga avverkning med finslipning.