26 261 läst ·
68 svar
26k läst
68 svar
Festool rotex 125 till allt?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Strålande information Robert-san01, stort tack! Härligt att du säger att 5000 är lite väl fint, det verkar vara det grövsta festool säljer och de säger att man ska ha 6000 till kraftigt oxiderade lacker. eftersom jag har bruksbilar tror jag ändå jag tar 5000, men 2 el. 4000 får anstå lite...
Om jag ändå beställer kanske jag kör på festools försegling MPA-V, eller tror du det är dumt?
/U
Om jag ändå beställer kanske jag kör på festools försegling MPA-V, eller tror du det är dumt?
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Är inte detta typ tutorialen? Här beskrivs vilken kombo av dyna och medel som behövs, lite extra info om maskininställningar kan man få i någon av dessa:Robert-san01 skrev:Då skall vi se... Sitt ner och se till att frun med kontokortet inte ser detta...
Polerplatta: PT-STF D150 MJ-FX
Orange svamp, medium: PS-STF-D 150x30-M-OCS/1
Svart svamp, "våfflad-mycket fin": PS-STF-D 150x30-SF-OCS/1
Lamull, för slut polering eller grov polering: LF-PREM.-STF-D 150/1
Polermedel: 1-Step MPA 5000/1
Köpte även 1-step 9000 men den är så fin att det är som att polera med en torr trasa.
5000 var lite i finaste laget men det är bra att börja med då det inte är någon risk att man kör för hårt och sabbar lacken det första man gör. Med orange svamp så funkar det på lagom oxiderade bilar utan större problem. Vill man ha grövre avverkning med 5000 medlet så kör man det på lamullen, att det tar hårdare är troligen pga att det håller kvar de slipande kornen. Med svampen så åker de grova kornen iväg rätt snart så det blir bara fin-polering.
Har kompletterat med lite medium och grov polish från Bollnäsbilvård. ca 2000 och 4000 skall deras grov och medium vara.
Vad mer behöver man? En spray flaska med t-röd eller isopropanol för att torka av rester av polermedlet inför försegling eller vaxning. Misstänker att konc spolarvätska går utmärkt.
Sedan försegla lacken. Jag hade fått rekommendationen av kompisar att börja med Menzerna polymer sealant. Det är ungefär som att vaxa bilen med Turtle orginal wax, lite grön vätska, ungefär som hårshampo som man stryker på, låter torka och sedan polerar av. Mycket lätt att använda och håller ca 1-1,5 år med regelbunden tvätt. Det är en 1-komponent försegling så det är inget som heller förverkar lack garantier då den går att tvätta av helt med stark avfettning. Förseglingen la jag på med en svamp och polerade bort med en microfiber trasa.
Förseglingen finns också på Bollnäsbilvård, kostar ca 400kr för en flaska som räcker till minst 3-4 bilar.
Räkna med att det kostar ca 1500kr att köpa tillbehör och material för att börja polera och försegla bilen, men det är lite förslitning och låg åtgång av medel så det blir ändå kanske bara 200kr/bil i materiel. Det dyra är tiden, tog ca 5h att tvätta upp, fixa stemskott, polera och försegla.
Vet inte om vi skall göra en egen tråd av detta, det får moderator avgöra.![]()
Lackvård

Polera kraftigt vittrade lacker

(typ samma som Robert-san01, men märkligt nog trodde jag inte riktigt på enbart festools beskrivning. nu känns det plötsligt tryggt)
Sen kan det ju vara bra att ha en tråd (kanske en ny) att fråga i, här kommer en:
I festools beskrivningar refererar de alltid till 5-pack av dynor och svampar, behöver man flera eller räcker en? (och går de att återanvända mellan bilar eller ska man räkna in svampar och hättor som förbrukning?)
/U
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Jag hade ingen aning om åtgång när jag började och precis som du så såg jag att det fanns 5-pack av det mesta och tänkte att då måste det gå åt rätt många... Men jag skulle säga att det inte är något problem att återanvända svamparna. Jag sköljde ur det värsta med vatten innan jag la undan dem och det var mycket man kunde vrida ur. Jag räknar med att byta svampar när de är trasiga eller för hård av att de är för mättade av polermedel.ullberg skrev:Är inte detta typ tutorialen? Här beskrivs vilken kombo av dyna och medel som behövs, lite extra info om maskininställningar kan man få i någon av dessa:
Lackvård [bild]
Polera kraftigt vittrade lacker [bild]
(typ samma som Robert-san01, men märkligt nog trodde jag inte riktigt på enbart festools beskrivning. nu känns det plötsligt tryggt)
Sen kan det ju vara bra att ha en tråd (kanske en ny) att fråga i, här kommer en:
I festools beskrivningar refererar de alltid till 5-pack av dynor och svampar, behöver man flera eller räcker en? (och går de att återanvända mellan bilar eller ska man räkna in svampar och hättor som förbrukning?)
/U
Jag har inte provat Festools sealer men jag tror helt säkert den funkar bra. Hittills har inga av Festools produkter gjort mig besviken och jag tror inte heller de skulle sätta sin etikett på något som inte håller måttet.
Beställde 7,5m sladden och det ångrar jag inte. Mycket trevligt med en lite tunnare och smidigare sladd när man skall flänga runt på bilen och inte heller någon större risk att man drar grenkontakten över lacken.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Jag körde med Festools 1-stegs polish och jag tror det är rätt stor skillnad mellan den då den blir finare och finare ju mer man kör (misstänker att kornen blir mindre och mindre). Principen med 1-stegs skall vara att den tar först grovt och på slutet polerar den. En "ren" 5000 tar säkert hårdare än 1-stegs och om jag förstått allt rätt så måste man sedan gå på med ett finare medel och till sist poler-medel.ullberg skrev:Strålande information Robert-san01, stort tack! Härligt att du säger att 5000 är lite väl fint, det verkar vara det grövsta festool säljer och de säger att man ska ha 6000 till kraftigt oxiderade lacker. eftersom jag har bruksbilar tror jag ändå jag tar 5000, men 2 el. 4000 får anstå lite...
/U
Jag fick köra rätt länge för att få bort små repor men mitt resonemang är att jag kör hellre lite längre än tar för hårt och riskerar att skada lacken.
TIll viss del, ja. Men jag tänkte mer likt de projekttrådar man ser och älskar här på bygga hus. Massa bilder (och filmer?) Där man enkelt steg för steg beskriver och delger sina erfarenheter och misstag så näste man slipper göra just dessa. Tex, laga stenskott. Jag har några jag borde ta tag i. Men har aldrig haft anledning att göra det bra och därför vet jag inte heller hur man gör för att det ska bli så bra det kan bli!ullberg skrev:Är inte detta typ tutorialen? Här beskrivs vilken kombo av dyna och medel som behövs, lite extra info om maskininställningar kan man få i någon av dessa:
Lackvård [bild]
Polera kraftigt vittrade lacker [bild]
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Åhh, du kommer ju ruinera mig Robert-san01, inte så dyr i sig men allt raddar ju på så infernaliskt...Robert-san01 skrev:
Jag tror jag börjar och prova på slitvargen, den behöver verkligen behandlingen* och om jag misslyckas gör det inte så mycket...
/U
*det senaste är att folk kör in i mig när jag parkerat och tycker bilen ser så sliten ut att det inte spelar någon roll. Även om det är fult av dem håller jag i princip med och nöjde mig med att rycka till i bucklan i främre hjulhus så rätade den ut sig hyggligt...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
För att ruinera er än mer så kör jag inte med den vanliga stenskotts färgen från biltillverkaren. Hittade något som heter Dr Colorchip som inte ger "blobbar" (http://www.drcolorchip.com/).Manberg skrev:TIll viss del, ja. Men jag tänkte mer likt de projekttrådar man ser och älskar här på bygga hus. Massa bilder (och filmer?) Där man enkelt steg för steg beskriver och delger sina erfarenheter och misstag så näste man slipper göra just dessa. Tex, laga stenskott. Jag har några jag borde ta tag i. Men har aldrig haft anledning att göra det bra och därför vet jag inte heller hur man gör för att det ska bli så bra det kan bli!
Har kört det på mina två bilar och det är både och. Det blir inga blobbar men det fyller inte så bra som de vill visa på första försöket. Men jag tycker ändå att produkten är bra då jag hellre fyller på några gånger än får en blobb eller en prick som inte har samma färg som bilen. På min vita hade det nog inte spelat någon roll vad jag kört med för färg, men på den som är carbonsvart metallic så brukar det vara svårt att få till det med färg och sedan klarlack. Så det kräver endel jobb men resultatet blir bra tycker jag.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Såg ett tips om att man kan polera upp glashällen till spisen med polermaskin och Autosol. Tog tag i saken idag och kan bara säga att den ser nu ut som ny!
Torkade av allt fett med diskmedel och fuktig trasa. La sedan en 4cm sträng med Autosol på en hård polersvamp och körde igång. Det gick åt ca 4-5cm Autosol per platta och man kan se när man kör hur det avverkar.
Ett hett tips att göra detta om frun tycker man köper lite för mycket maskiner (som frun inte förstår att man måste ha) . Gör i ordning hällen så lovar jag att hon glömt att du köpt en maskin till!
Torkade av allt fett med diskmedel och fuktig trasa. La sedan en 4cm sträng med Autosol på en hård polersvamp och körde igång. Det gick åt ca 4-5cm Autosol per platta och man kan se när man kör hur det avverkar.
Ett hett tips att göra detta om frun tycker man köper lite för mycket maskiner (som frun inte förstår att man måste ha) . Gör i ordning hällen så lovar jag att hon glömt att du köpt en maskin till!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Det gör det säkert. Kanten på min häll är rostfri och det blev ordentligt svart på trissan när jag körde en sväng på den.