Vad säger ni om Brilliant 2 papperen?

Robert-san01 skrev:
Vilka rondeller använder du till polering av bilen?
Det kan jag svara på, för grov rubbing, vanlig polersvamp 150x25mm, se till att den är just runt 25mm och inte 50 som nästan är vanligare och så hård som möjligt.
Om man använder en tjockare rondell så blir rotexen svajig och avverkar betydligt sämre.

För finare rubbing kan man ha en lite mjukare svamp.

Peter2400 skrev:
Det kan jag svara på, för grov rubbing, vanlig polersvamp 150x25mm, se till att den är just runt 25mm och inte 50 som nästan är vanligare och så hård som möjligt.
Om man använder en tjockare rondell så blir rotexen svajig och avverkar betydligt sämre.

För finare rubbing kan man ha en lite mjukare svamp.
Tack för info!

Då borde det funka med en medium, mjuk och mjuk "våfflad" samt en ullhätta. Går nog på Festools egna, de är 30mm tjocka vad jag kan se.

Robert-san01 skrev:
Tack för info!

Då borde det funka med en medium, mjuk och mjuk "våfflad" samt en ullhätta. Går nog på Festools egna, de är 30mm tjocka vad jag kan se.
Det är nog ett bra val, ullhättan ihop med grov rubbing tar riktigt bra.
Festools polermedel är säkert bra dom med.

Jag tror inte Festool tillverkar medlen själva, utan att veta så skulle jag misstänka att Sonax kan ligga bakom. BMW:s medel tillverkas av Sonax.

Någon som har Rotex och vet hur lång sladden är? Hittar ingen spec på hur lång den som följer med är. Misstänker att det är 4m och tänkte isf komplettera med en 7,5 till polering av bilen..

Robert-san01 skrev:
Någon som har Rotex och vet hur lång sladden är? Hittar ingen spec på hur lång den som följer med är. Misstänker att det är 4m och tänkte isf komplettera med en 7,5 till polering av bilen..
Stämmer, 4m

Tackar!

Vad underbart att när man väl kommit sig för att beställa en 150 och väntar på leverans så visar det sig att Axminster sänkt priset och är nu 50Eur billigare än Tyskarna. :(

Då har maskinen körts första svängen. Polering av stor bil blev det och det gick förvånansvärt bra utan rosor eller annat konstigt. Det skall dock noteras att det inte är någon smidig maskin vi talar om, den är tung och stark så det känns i armarna efter 3h med den.

Enda problemet jag upplevde var att hitta rätt bland alla rondeller och medel som man skall ha. Men det är väl som vanligt att man kommer att ha en hylla full med olika flaskor som man provat och sedan är det en man använder.

Frugan frågade vad den kostade och svaret blev: -När jag polerat och förseglat båda bilarna så har vi tjänat in maskinen. ;)

• Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Robert-san01: vad har du köpt för polermedel och var? har tänkt polera bilen med det har inte blivit av än... :)

ullberg
Robert-san01 skrev:
Då har maskinen körts första svängen. Polering av stor bil blev det och det gick förvånansvärt bra utan rosor eller annat konstigt. Det skall dock noteras att det inte är någon smidig maskin vi talar om, den är tung och stark så det känns i armarna efter 3h med den.

Enda problemet jag upplevde var att hitta rätt bland alla rondeller och medel som man skall ha. Men det är väl som vanligt att man kommer att ha en hylla full med olika flaskor som man provat och sedan är det en man använder.

Frugan frågade vad den kostade och svaret blev: -När jag polerat och förseglat båda bilarna så har vi tjänat in maskinen. ;)
Dito, tar gärna lite tips på vilka dynor, polermedel och steg du körde. Har varit sugen länge på att köpa lite polertillbehör till rotexen men varje gång jag börjar läsa blir jag förvirrad (och lite avskräckt av totalkostnaden på alla svampar och medel man behöver)

/U

Då skall vi se... Sitt ner och se till att frun med kontokortet inte ser detta...

Polerplatta: PT-STF D150 MJ-FX
Orange svamp, medium: PS-STF-D 150x30-M-OCS/1
Svart svamp, "våfflad-mycket fin": PS-STF-D 150x30-SF-OCS/1
Lamull, för slut polering eller grov polering: LF-PREM.-STF-D 150/1

Polermedel: 1-Step MPA 5000/1

Köpte även 1-step 9000 men den är så fin att det är som att polera med en torr trasa.

5000 var lite i finaste laget men det är bra att börja med då det inte är någon risk att man kör för hårt och sabbar lacken det första man gör. Med orange svamp så funkar det på lagom oxiderade bilar utan större problem. Vill man ha grövre avverkning med 5000 medlet så kör man det på lamullen, att det tar hårdare är troligen pga att det håller kvar de slipande kornen. Med svampen så åker de grova kornen iväg rätt snart så det blir bara fin-polering.

Har kompletterat med lite medium och grov polish från Bollnäsbilvård. ca 2000 och 4000 skall deras grov och medium vara.

Vad mer behöver man? En spray flaska med t-röd eller isopropanol för att torka av rester av polermedlet inför försegling eller vaxning. Misstänker att konc spolarvätska går utmärkt.

Sedan försegla lacken. Jag hade fått rekommendationen av kompisar att börja med Menzerna polymer sealant. Det är ungefär som att vaxa bilen med Turtle orginal wax, lite grön vätska, ungefär som hårshampo som man stryker på, låter torka och sedan polerar av. Mycket lätt att använda och håller ca 1-1,5 år med regelbunden tvätt. Det är en 1-komponent försegling så det är inget som heller förverkar lack garantier då den går att tvätta av helt med stark avfettning. Förseglingen la jag på med en svamp och polerade bort med en microfiber trasa.

Förseglingen finns också på Bollnäsbilvård, kostar ca 400kr för en flaska som räcker till minst 3-4 bilar.

Räkna med att det kostar ca 1500kr att köpa tillbehör och material för att börja polera och försegla bilen, men det är lite förslitning och låg åtgång av medel så det blir ändå kanske bara 200kr/bil i materiel. Det dyra är tiden, tog ca 5h att tvätta upp, fixa stemskott, polera och försegla.

Vet inte om vi skall göra en egen tråd av detta, det får moderator avgöra. :)

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Glömde väl egentligen det viktigaste. Det jag skulle rekommendera er att börja med är: Hållare för svamp, orange svamp, 5000/1 polermedel, vax eller sealer. Sprit, svampar för påläggning och mirofiberdukar kan ni ta ur skafferiet. Lamullen och svart våfflad svamp är lite överkurs till att börja med. Då klarar ni er under 750kr.

Just det, man behöver maskera lister och lysen så de inte blir repiga av poleringen. 3M blå masktape är att rekommendera då den tål värme och UV ljus utan att bränna fast klistret.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.