P pmd skrev:
Jag har nog inte påstått något annat. Det är dock i stort sett onödigt att elda skräp i ett villaområde så det är lite hänsynslöst att göra det.
Det är skillnad på skräp och ris. Men jag kan ju bränna några liter bensin och släppa lite onödiga avgaser från bilen när jag kör 5mil extra för att köra riset till återvinningen ;)
P pmd skrev:
Öga för ett öga och tand för tand är ett ganska primitivt sätt att umgås med sina grannar. Civiliserade människor beter sig bättre.
Haha! Tror du lyckades missförstå mitt inlägg fullständigt. Att röka laxen var ingen form av hämnd, jag hade gjort det oavsett vad som hänt under dagen. Och jag hoppas grannen kapat tegelpannor oavsett om jag rökt lax.

Min poäng var en helt annan, du kanske kan gissa vilken? Det har att göra med att vara en civiliserad människa så kom igen nu, upp till bevis!
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
P
Civiliserade människor tar hänsyn till varandra. Om din granne informerade dig om att han[*] tänkte kapa tegelpannor så att det ryker tegeldamm över din altan så hade du haft chansen att prata med honom om det och komma fram till något som minimerade dammet. Om du hade tyckt att tegeldamm över altanen inte vore ett problem så hade förstås allt redan varit OK, men att prata om sånt som potentiellt kan störa grannarna är aldrig en dålig idé.

[*] Eller hon. Även kvinnor kapar väl tegelpannor ibland, men kvinnor visar i allmänhet mer hänsyn till sina medmänniskor än vad män gör.
 
P pmd skrev:
Civiliserade människor tar hänsyn till varandra. Om din granne informerade dig om att han[*] tänkte kapa tegelpannor så att det ryker tegeldamm över din altan så hade du haft chansen att prata med honom om det och komma fram till något som minimerade dammet. Om du hade tyckt att tegeldamm över altanen inte vore ett problem så hade förstås allt redan varit OK, men att prata om sånt som potentiellt kan störa grannarna är aldrig en dålig idé.
Vad som kan potentiellt störa är ju ingen som vet och ska man gå och fråga om allt gör man snart inget annat än att ge grannen idéer om att han har någon form av rätt att begränsa mig i vad jag gör på min tomt i allmänhet. Det ska till stora störningar som blockering av infart, sprängning, systematisk konstant tegelpannekapning 5 dagar i veckan e.d. för att det ska vara befogat.

Naturligtvis får grannen kapa tegelpannor bäst denna vill utan att fråga. Att vinden skulle råka på så att det blev damm på min altan är sådant som händer (om några veckor är det pollen istället). Likaså ska denne låta mig röka på laxen utan någon form av förhandling om "rökskydd" innan. Så är det att ha en granne. Gillar man inte det får man flytta någonstans utan granne.
P pmd skrev:
[*] Eller hon. Även kvinnor kapar väl tegelpannor ibland, men kvinnor visar i allmänhet mer hänsyn till sina medmänniskor än vad män gör.
Ah, sexism och förutfattade meningar är det som gäller alltså. Är det så en civiliserad människa ska bete sig? ;)
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Vad som kan potentiellt störa är ju ingen som vet
Jodå. Normala civiliserade människor kan räkna ut ganska bra vad som kan tänkas störa andra.
S Styrman_jansson skrev:
Ah, sexism och förutfattade meningar är det som gäller alltså.
Nej, det är ingen förutfattad mening.
 
P pmd skrev:
Jodå. Normala civiliserade människor kan räkna ut ganska bra vad som kan tänkas störa andra.
Det räcker att läsa lite här på byggahus för att inse att så inte är fallet ;)
P pmd skrev:
Nej, det är ingen förutfattad mening.
Vilken vetenskaplig studie baserar du det på? De verkar gilla att starta krig i alla fall (https://www.dn.se/nyheter/varlden/drottningar-mer-krigiska-an-kungar/) ;)
 
P
Kvinnor är helt enkelt inte så grabbiga som män. Det har ett långt liv med erfarenhet av både män och kvinnor lärt mig.

Kvinnor har även i allmänhet högre utbildning än män, vilket gör dem lättare att resonera med.
 
P pmd skrev:
Kvinnor är helt enkelt inte så grabbiga som män. Det har ett långt liv med erfarenhet av både män och kvinnor lärt mig.
Klart att kvinnor inte är grabbiga. Det blir ju semantiskt fel. De kan däremot vara tjejiga ;)
P pmd skrev:
Kvinnor har även i allmänhet högre utbildning än män, vilket gör dem lättare att resonera med.
Säg det till sambon som är lärare i ett område med massa akademikerföräldrar. Hennes erfarenheter är att det var betydligt enklare att resonera med föräldrarna i den landsbyggsskola med föräldrar med fler arbetaryrken hon jobbade i innan.

Nej folk i de flesta grupper är nog som folk är mest. Några är bra att ha att göra med och några mindre bra. Det är när man börjar generalisera och ha förutfattade meningar som du som det börjar bli farlig. Behandla folk som egna individer istället för att placera dem i ett fack så ska du nog se att det går bättre ;)
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Nej folk i de flesta grupper är nog som folk är mest. Några är bra att ha att göra med och några mindre bra. Det är när man börjar generalisera och ha förutfattade meningar som du som det börjar bli farlig. Behandla folk som egna individer istället för att placera dem i ett fack så ska du nog se att det går bättre ;)
Tack, det går jättebra för mig. Jag har mycket goda relationer till alla mina grannar. Jag behandlar dem med respekt och tar hänsyn till dem. Jag säger t.o.m åt mina hundar att vara tysta om de skäller på grannarna …

Givetvis ska man inte tillämpa generaliseringar på individer. Det är inget jag har föreslagit.
 
RoTe
P pmd skrev:
Kvinnor har även i allmänhet högre utbildning än män, vilket gör dem lättare att resonera med.
😂😂😂😂😂

Hade en intressant händelse med en ung kvinna på jobbet idag, hon var arg som ett bi eftersom jag flera gånger haft en dålig ton då dom gör fel i arbetet. Problemet var alltså min ton, inte att dom gör fel gång på gång på gång. Är det numera på jobbet som på dagis, det viktiga är inte att vinna (göra rätt), det är att deltaga?
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Är det numera på jobbet som på dagis, det viktiga är inte att vinna (göra rätt), det är att deltaga?
Ja, så är det. Det går förstås jättebra att generalisera utgående från denna enstaka händelse.

För att svara lite mer seriöst, så är det förstås alltid viktigt att ha en god ton. Då blir det lättare att få gehör för sina synpunkter.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, kanske. Röken från min matlagning hamnar till stor del i ett fläktfilter. Allting fastnar förvisso inte där, men matos är inte lika giftigt som rök från sopförbränning.
Problemet med matos är att lukten stör. folk bryr sig inte om miljön utan om lukten.
Klagar nån på att det luktar rök när någon eldar, så inte är det några tankar.på miljön
Skulle du släppa ut massa skadliga avgaser men som inte luktar så skulle ingen klaga.
Men din matlagning den är en miljöfara.
Klagar de de skadliga avgaserna så är det för att skorstenen stör.
 
P
Hittills har inte några avgaser klagat, så jag klarar mig nog.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.