Byggahus.se
Va? Behöver man tillstånd för att ha en kompost?

Det var det dummaste jag hört på länge. Trodde vi levde i något form av fritt land men uppenbarligen så ligger det på "der Miljöführer" godtycke mellan kafferasterna på miljökontoret.

Jag säger bara "They may take our lives, but they may never take my kompost"!

Man med blå ansiktsmålning höjer arm och uttrycker stridslystnad framför folkmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
4774
Inte min eldningstunna heller!!!
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P
Jag tycker att det är oartigt och respektlöst mot sina grannar att elda på tomten.
 
P pmd skrev:
Jag tycker att det är oartigt och respektlöst mot sina grannar att elda på tomten.
Allt beror på hur man gör; att elda i en tunna (eller 2) med hög temp (inte för stora mängder på kort tid) så att röken i princip uteblir brukar vi göra varje höst och vår (Det går att elda relativt rent utan tunna om man har större mängder men oftast är det svårare att helt undvika rökutveckling).

Men det finns några avlägsna grannar som tycker att dimman ska ligga tjock… 👎
 
P
Det är svårt att åstadkomma riktigt bra förbränning i en tunna. Bättre att lämna skräpet till en bra förbränningsanläggning.
 
Tja, visst går det att elda dåligt i en tunna också - och även om man gör rätt så är knappast förbränningen i katalysatorklass.

Nu blir det åvc till sista september iallafall.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Man måste ha lufthål nedtill på tunnan så det blir draag.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tycker att det är oartigt och respektlöst mot sina grannar att elda på tomten.
Jag tycker det är oartigt och respektlöst mot sina grannar att spela dansband på altanen.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är ännu mera oartigt och respektlöst av grannar att grilla fina köttbitar och majs när vi andra äter gröt.
Förbjud grillning!
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det är ännu mera oartigt och respektlöst av grannar att grilla fina köttbitar och majs när vi andra äter gröt.
Förbjud grillning!
Förbjud grannar?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
S Styrman_jansson skrev:
Förbjud grannar?
Och gröt!
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Och gröt!
Nej för bövelen. Det är enda frukosten jag står mig på ;)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
4774
P pmd skrev:
Det är svårt att åstadkomma riktigt bra förbränning i en tunna. Bättre att lämna skräpet till en bra förbränningsanläggning.
Då har du aldrig eldat i en tunna eller så har det du isåfall haft för blöta löv, gräs, ogräs, grenar i tunnan. Sedan är det bra att göra några lufthål i nederkant på tunnan. Betydligt enklare än att åka med skräpet till återvinningen. Askan som blir använder vi mot myror utomhus
 
  • Gilla
OskarJ och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Jag tycker det är oartigt och respektlöst mot sina grannar att spela dansband på altanen.
Självklart är det så!

Men rök är trots allt hälsovådligare för de flesta än dålig musik.
 
P
P Peter_Ker skrev:
Man måste ha lufthål nedtill på tunnan så det blir draag.
Och en huv med rökgsrening ovanpå tunnan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.