25 369 läst ·
236 svar
25k läst
236 svar
Felsorterat avfall ledde till slagsmål på återvinningen
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det beror på så många faktorer att det bli omöjligt att generalisera, men jag tycker inte att grannen ska grilla korv så att det blir rökigt i hela grannskapet heller. Glöd är bättre än eld när det gäller korvgrillningS Styrman_jansson skrev:
Skillnaden är att man väljer själv om man vill sitta och bli nedrökt vid en korvgrillningsbrasa. Grannens eldande med rökspridning väljer man inte själv.
Någon som var och tittade på valborgselden?
Nu tycker jag även stt elda lite löv och gräs inte påverkar ens mig själv som har svår astma, så lite rök bildas det av eldningstunnan. Och aldrig har vi stört vare sig djur eller människor. Samtliga 26 fastigheter i vår lilla by har mycket mark , vi har ca 2 hektar, mellan samtliga grannar och samtliga eldar och har dessutom kamin som det eldas friskt i på vintern. Grannen på andra sidan åkern har t.o.m vedpanna som uppvärmnings system och den är väl den enda som, när vinden ligger rätt på, kan sticka i luftrören om jag är utomhus men då är det ju bara att gå in istället. Vi är inga miljöbovar för det.
Nu tycker jag även stt elda lite löv och gräs inte påverkar ens mig själv som har svår astma, så lite rök bildas det av eldningstunnan. Och aldrig har vi stört vare sig djur eller människor. Samtliga 26 fastigheter i vår lilla by har mycket mark , vi har ca 2 hektar, mellan samtliga grannar och samtliga eldar och har dessutom kamin som det eldas friskt i på vintern. Grannen på andra sidan åkern har t.o.m vedpanna som uppvärmnings system och den är väl den enda som, när vinden ligger rätt på, kan sticka i luftrören om jag är utomhus men då är det ju bara att gå in istället. Vi är inga miljöbovar för det.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Men herregud, du bor bland människor vilken innebär att du ofrånkomligen kommer påverkas av dem. Förra helgen kapade grannen tegelpannor hela dagen så det dammade in över vår altan och jag kontrade genom att röka en laxsida på kvällen som lade dimma över deras veranda.P pmd skrev:Det beror på så många faktorer att det bli omöjligt att generalisera, men jag tycker inte att grannen ska grilla korv så att det blir rökigt i hela grannskapet heller. Glöd är bättre än eld när det gäller korvgrillning
Skillnaden är att man väljer själv om man vill sitta och bli nedrökt vid en korvgrillningsbrasa. Grannens eldande med rökspridning väljer man inte själv.
Det blir till att flytta ut ensam i skogen om man är överdrivet känslig.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Då bör du kanske fundera på om det är rätt ställe du valt att bo på?P pmd skrev:Det beror på så många faktorer att det bli omöjligt att generalisera, men jag tycker inte att grannen ska grilla korv så att det blir rökigt i hela grannskapet heller. Glöd är bättre än eld när det gäller korvgrillning
Skillnaden är att man väljer själv om man vill sitta och bli nedrökt vid en korvgrillningsbrasa. Grannens eldande med rökspridning väljer man inte själv.
Jag bor bra här, tack. Ingen av mina närmaste grannar har eldat på tomten sen jag flyttade hit. Ibland eldar bonden skräp, men det är rätt långt till hans eld. Röken brukar inte nå hem till mig. I förrgår eldade bygdegårdsföreningen en stor brasa i bondens kohage. Det märktes inte heller.F frasen_36 skrev:
Jag har nog inte påstått något annat. Det är dock i stort sett onödigt att elda skräp i ett villaområde så det är lite hänsynslöst att göra det.S Styrman_jansson skrev:
Öga för ett öga och tand för tand är ett ganska primitivt sätt att umgås med sina grannar. Civiliserade människor beter sig bättre.S Styrman_jansson skrev:
