P
4774 4774 skrev:
Betydligt enklare än att åka med skräpet till återvinningen.
Enklare ja, men även skadligare för omgivningen. Bilar har numera riktigt bra avgasrening.
 
P pmd skrev:
Självklart är det så!

Men rök är trots allt hälsovådligare för de flesta än dålig musik.
Tror det är värre att sitta runt brasan och grilla korv än om grannen eldar lite ris vettigt.

För övrigt gillar jag att röka fisk, då jäklar blir det lutzendimma ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Tror det är värre att sitta runt brasan och grilla korv än om grannen eldar lite ris vettigt.
Det beror på så många faktorer att det bli omöjligt att generalisera, men jag tycker inte att grannen ska grilla korv så att det blir rökigt i hela grannskapet heller. Glöd är bättre än eld när det gäller korvgrillning

Skillnaden är att man väljer själv om man vill sitta och bli nedrökt vid en korvgrillningsbrasa. Grannens eldande med rökspridning väljer man inte själv.
 
4774
Någon som var och tittade på valborgselden?
Nu tycker jag även stt elda lite löv och gräs inte påverkar ens mig själv som har svår astma, så lite rök bildas det av eldningstunnan. Och aldrig har vi stört vare sig djur eller människor. Samtliga 26 fastigheter i vår lilla by har mycket mark , vi har ca 2 hektar, mellan samtliga grannar och samtliga eldar och har dessutom kamin som det eldas friskt i på vintern. Grannen på andra sidan åkern har t.o.m vedpanna som uppvärmnings system och den är väl den enda som, när vinden ligger rätt på, kan sticka i luftrören om jag är utomhus men då är det ju bara att gå in istället. Vi är inga miljöbovar för det.
 
F
P pmd skrev:
Det är svårt att åstadkomma riktigt bra förbränning i en tunna. Bättre att lämna skräpet till en bra förbränningsanläggning.
Det beror ofta på att vissa inte sett till att det släpps in rikligt med syre till elden nedtill.
Att bara elda i tunna utan luftinsläpp blir bara sureldning.
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Nej för bövelen. Det är enda frukosten jag står mig på ;)
Då ska den beskattas.😊
 
P
F frasen_36 skrev:
Det beror ofta på att vissa inte sett till att det släpps in rikligt med syre till elden nedtill.
Att bara elda i tunna utan luftinsläpp blir bara sureldning.
Man bör också ta hand om rökgaserna.
 
P pmd skrev:
Det beror på så många faktorer att det bli omöjligt att generalisera, men jag tycker inte att grannen ska grilla korv så att det blir rökigt i hela grannskapet heller. Glöd är bättre än eld när det gäller korvgrillning

Skillnaden är att man väljer själv om man vill sitta och bli nedrökt vid en korvgrillningsbrasa. Grannens eldande med rökspridning väljer man inte själv.
Men herregud, du bor bland människor vilken innebär att du ofrånkomligen kommer påverkas av dem. Förra helgen kapade grannen tegelpannor hela dagen så det dammade in över vår altan och jag kontrade genom att röka en laxsida på kvällen som lade dimma över deras veranda.

Det blir till att flytta ut ensam i skogen om man är överdrivet känslig.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man bör också ta hand om rökgaserna.
Ja, jag brukar plocka upp röken och lägga den i en korg och köra till återvinningsstationen ;)

Jesus…
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Det beror på så många faktorer att det bli omöjligt att generalisera, men jag tycker inte att grannen ska grilla korv så att det blir rökigt i hela grannskapet heller. Glöd är bättre än eld när det gäller korvgrillning

Skillnaden är att man väljer själv om man vill sitta och bli nedrökt vid en korvgrillningsbrasa. Grannens eldande med rökspridning väljer man inte själv.
Då bör du kanske fundera på om det är rätt ställe du valt att bo på?
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Man bör också ta hand om rökgaserna.
Du menar kanske på samma sätt som du tar hand om din rök från t.ex. matlagning?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Då bör du kanske fundera på om det är rätt ställe du valt att bo på?
Jag bor bra här, tack. Ingen av mina närmaste grannar har eldat på tomten sen jag flyttade hit. Ibland eldar bonden skräp, men det är rätt långt till hans eld. Röken brukar inte nå hem till mig. I förrgår eldade bygdegårdsföreningen en stor brasa i bondens kohage. Det märktes inte heller.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Men herregud, du bor bland människor vilken innebär att du ofrånkomligen kommer påverkas av dem.
Jag har nog inte påstått något annat. Det är dock i stort sett onödigt att elda skräp i ett villaområde så det är lite hänsynslöst att göra det.
S Styrman_jansson skrev:
Förra helgen kapade grannen tegelpannor hela dagen så det dammade in över vår altan och jag kontrade genom att röka en laxsida på kvällen som lade dimma över deras veranda.
Öga för ett öga och tand för tand är ett ganska primitivt sätt att umgås med sina grannar. Civiliserade människor beter sig bättre.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Ja, jag brukar plocka upp röken och lägga den i en korg och köra till återvinningsstationen ;)
Bra!
 
P
F frasen_36 skrev:
Du menar kanske på samma sätt som du tar hand om din rök från t.ex. matlagning?
Ja, kanske. Röken från min matlagning hamnar till stor del i ett fläktfilter. Allting fastnar förvisso inte där, men matos är inte lika giftigt som rök från sopförbränning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.