534 läst ·
16 svar
534 läst
16 svar
Hur nära tomtgräns för avfallsslang
Sida 1 av 2
Hur nära min tomtgräns kan jag gräva ner en avloppsslang om ägaren till marken (inte tomt) på andra sidan inte vill att jag gör det? Om det skiljer sig, vad är vanligt?
Vad är det för avfall du ska leda ut? Generellt bör du ta hand om ditt avfall på egen fastighet i den mån det är tillåtet, dvs slangen ska ligga så långt från gränsen att utsläppet inte påverkar närliggande fastigheter.
Edit: avlopp alltså. Vad för avlopp? BDT eller toa?
Edit: avlopp alltså. Vad för avlopp? BDT eller toa?
Det är svartvatten. Slangen går till minireningsverk för 5 fastigheter och vi behöver leda slangen via en grannes tomt. Han har bett oss lägga den så nära hans tomtgräns som möjligt medans markägaren på andra sidan vill få den så långt från gränsen som möjligt. Så jag behöver förstå vad jag har för rätt för att kunna argumenter för komrpomiss.
Vad beträffar kompromiss skulle jag tycka att det är grannen vars tomt det är som direkt drabbas som ska få styra, i synnerhet om det är som du beskriver det, tomt å ena sidan och mark å andra sidan. Med andra ord skulle jag lägga den så nära gränsen det bara går utan att göra ingrepp på den andra grannens mark. Det finns ingen anledning till kompromiss.
Ok, då fattar till och med jag. Jag såg framför mig att den skulle sluta i en stenkista eller liknande, och tyckte grannens ogillande var berättigat. Men det var bara jag som var trög och det påverkar ju varken dig, grannen eller röret.O OskarGj skrev:Det är svartvatten. Slangen går till minireningsverk för 5 fastigheter och vi behöver leda slangen via en grannes tomt. Han har bett oss lägga den så nära hans tomtgräns som möjligt medans markägaren på andra sidan vill få den så långt från gränsen som möjligt. Så jag behöver förstå vad jag har för rätt för att kunna argumenter för komrpomiss.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det är alltså ett vanligt rör, inte ett infiltrationsrör som skall släppa ut vatten? Kan det vara så att grannen tror att det gäller infiltration?O OskarGj skrev:Det är svartvatten. Slangen går till minireningsverk för 5 fastigheter och vi behöver leda slangen via en grannes tomt. Han har bett oss lägga den så nära hans tomtgräns som möjligt medans markägaren på andra sidan vill få den så långt från gränsen som möjligt. Så jag behöver förstå vad jag har för rätt för att kunna argumenter för komrpomiss.
Men även OM det är ett infiltrationsrör så skall det vara OK att lägga det näåra gränsen. Möjligen att det kan vara olämpligt om där är en brant slänt eller så in mot grannfastigheten.
Det är bara en slang som ska passera på väg till ett minireningsverk.H hempularen skrev:Det är alltså ett vanligt rör, inte ett infiltrationsrör som skall släppa ut vatten? Kan det vara så att grannen tror att det gäller infiltration?
Men även OM det är ett infiltrationsrör så skall det vara OK att lägga det näåra gränsen. Möjligen att det kan vara olämpligt om där är en brant slänt eller så in mot grannfastigheten.
Eftersom det gäller avlopp skulle jag nog rådfråga kommunen för att vara säker, men så länge det är på din fastighet bestämmer du ju själv. Tänk bara på att om du vill sätta staket, häck eller annat i framtiden kan du inte göra det där slangen är dragen.