25 366 läst ·
236 svar
25k läst
236 svar
Felsorterat avfall ledde till slagsmål på återvinningen
Flytta till Täby. Här sorteras cellplast under "Brännbart"!Tommty skrev:
Har fått sådan polis hos oss också. Fick motiveringen "slänger alla rätt så blir det sänkt avgift" När jag slängde frigolit i brännbart istället för plast.
Svarade då tillbaka "När har avgiften någonsin sänks? tror du på fullaste allvar att det skulle hända?"
Vart tyst efter det...
Sen att vi har 10000 olika plasttyper och blandas det så åker det i brännbart ändå i slutändan känns lite väl övermäktigt för mig som konsument att hålla reda på.
Likaså där kommuner börjat införa stämpelkort med 10 slängningar per hushåll (inte person, hushåll) är att skjuta sig själv i foten, då åker soporna i naturen istället eller bränns upp i oljetunna på gården.
Lösning? motivera istället för att straffa.... hur svårt ska det vara, Vi har haft ett pantsystem på glas och burkar sedan jesus gick i blöja som har fungerat utan problem. Varför inte göra liknande för återvinning?
Förståeligt! Vilka idioter det finns. De är farliga, de man inte når med förståndet. Och då menar jag förstås de som slängde fel saker inte han som slängde gubben.C CM1234 skrev:En kollega var där när bråket inträffade. Det här paret hade slängt i ett gäng campingstolar av metall i brännbart och var på väg att slänga en symaskin i samma container när en i personalen skällde ut dom
Han klev sen i containern och plockade ur grejerna ur containern medan paret fortsatte slänga i ej brännbart skräp.......
Den anställde slängde visst ned gubben i marken, WWE style 🙄
10 slängningar per år hushåll låter väldigt litet. Lunds Kommun har infört 26 slängningar per år och bilförare. Ingen fara alltså (här).Tommty skrev:
Har fått sådan polis hos oss också. Fick motiveringen "slänger alla rätt så blir det sänkt avgift" När jag slängde frigolit i brännbart istället för plast.
Svarade då tillbaka "När har avgiften någonsin sänks? tror du på fullaste allvar att det skulle hända?"
Vart tyst efter det...
Sen att vi har 10000 olika plasttyper och blandas det så åker det i brännbart ändå i slutändan känns lite väl övermäktigt för mig som konsument att hålla reda på.
Likaså där kommuner börjat införa stämpelkort med 10 slängningar per hushåll (inte person, hushåll) är att skjuta sig själv i foten, då åker soporna i naturen istället eller bränns upp i oljetunna på gården.
Lösning? motivera istället för att straffa.... hur svårt ska det vara, Vi har haft ett pantsystem på glas och burkar sedan jesus gick i blöja som har fungerat utan problem. Varför inte göra liknande för återvinning?
Vissa besökare visar ingen hänsyn alls och är stöddiga. Och personalen har bättre och sämre dagar vad gäller bemötande. Men slagsmål har jag inte hört talas om.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vi får hoppas de har bra parkeringar vid skogarnaJ janusz_w skrev:
För det är väl där man slänger När man är klar med rippen
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Till just gubbar kan jag tycka att det är rimligt att ha tillstånd för kompostering, men att jag behöver kommunalt tillstånd om jag själv vill kompostera min fallfrukt och morotsblast på egen fastighet på den Östgötska landsbyggden är lite svårsmält.mikethebik skrev:
I höstas krattade jag ihop fallfrukt som var för kantstött för att ta in och la i en hög. Några veckor senare var högen borta.F fribygg skrev:
Brukar det krävas kommunalt tillstånd för utfodring av hjortar och rådjur?
Nä, men om du satt en pallkrage runt högen hade det varit en kompost och sådana ska ha tillstånd i min kommunP pmd skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Uppriktigt sagt, vilka jävla rövhål till byråkrater som fullständigt tappat det i den mån det någonsin haft sunt förnuft.F fribygg skrev:
Aldrig i världen att jag skulle söka tillstånd för något sådant, hellre blev det ett litet inbördeskrig med alla medel tillåtna.
Vi måste sätta stopp för allt sådant här överförmynderi innan samhället brakar ihop.
Till storms mot byråkratin!
