Tommty Tommty skrev:
Har fått sådan polis hos oss också. Fick motiveringen "slänger alla rätt så blir det sänkt avgift" När jag slängde frigolit i brännbart istället för plast.

Svarade då tillbaka "När har avgiften någonsin sänks? tror du på fullaste allvar att det skulle hända?"
Vart tyst efter det...

Sen att vi har 10000 olika plasttyper och blandas det så åker det i brännbart ändå i slutändan känns lite väl övermäktigt för mig som konsument att hålla reda på.

Likaså där kommuner börjat införa stämpelkort med 10 slängningar per hushåll (inte person, hushåll) är att skjuta sig själv i foten, då åker soporna i naturen istället eller bränns upp i oljetunna på gården.

Lösning? motivera istället för att straffa.... hur svårt ska det vara, Vi har haft ett pantsystem på glas och burkar sedan jesus gick i blöja som har fungerat utan problem. Varför inte göra liknande för återvinning?
Flytta till Täby. Här sorteras cellplast under "Brännbart"! :D
 
  • Haha
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Ölflaskor diskas med fördel och fylls på med ny (hembryggd) öl ;)
En utmärkt strategi, men jag är lite för lat för att hålla på med det numera. 😴
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
En kollega var där när bråket inträffade. Det här paret hade slängt i ett gäng campingstolar av metall i brännbart och var på väg att slänga en symaskin i samma container när en i personalen skällde ut dom

Han klev sen i containern och plockade ur grejerna ur containern medan paret fortsatte slänga i ej brännbart skräp.......

Den anställde slängde visst ned gubben i marken, WWE style 🙄
Förståeligt! Vilka idioter det finns. De är farliga, de man inte når med förståndet. Och då menar jag förstås de som slängde fel saker inte han som slängde gubben.
 
P pmd skrev:
En pensionär tillbringar oftast betydligt mer av sin tid ensam (eller enbart med sin bättre hälft) än vad förvärvsarbetande personer gör. Jag kan tänka mig att många pensionärer därför hellre gör sina ärenden när det finns mycket folk i rörelse.
Nääää😃
 
P
Joooo🙃
 
Tommty Tommty skrev:
Har fått sådan polis hos oss också. Fick motiveringen "slänger alla rätt så blir det sänkt avgift" När jag slängde frigolit i brännbart istället för plast.

Svarade då tillbaka "När har avgiften någonsin sänks? tror du på fullaste allvar att det skulle hända?"
Vart tyst efter det...

Sen att vi har 10000 olika plasttyper och blandas det så åker det i brännbart ändå i slutändan känns lite väl övermäktigt för mig som konsument att hålla reda på.

Likaså där kommuner börjat införa stämpelkort med 10 slängningar per hushåll (inte person, hushåll) är att skjuta sig själv i foten, då åker soporna i naturen istället eller bränns upp i oljetunna på gården.

Lösning? motivera istället för att straffa.... hur svårt ska det vara, Vi har haft ett pantsystem på glas och burkar sedan jesus gick i blöja som har fungerat utan problem. Varför inte göra liknande för återvinning?
10 slängningar per år hushåll låter väldigt litet. Lunds Kommun har infört 26 slängningar per år och bilförare. Ingen fara alltså (här).
Vissa besökare visar ingen hänsyn alls och är stöddiga. Och personalen har bättre och sämre dagar vad gäller bemötande. Men slagsmål har jag inte hört talas om.
 
G Genoveva skrev:
Förståeligt! Vilka idioter det finns. De är farliga, de man inte når med förståndet. Och då menar jag förstås de som slängde fel saker inte han som slängde gubben.
Undra vilken container man ska slänga sura gubbar?
 
  • Haha
Genoveva
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
10 slängningar per år hushåll låter väldigt litet. Lunds Kommun har infört 26 slängningar per år och bilförare. Ingen fara alltså (här).
Vissa besökare visar ingen hänsyn alls och är stöddiga. Och personalen har bättre och sämre dagar vad gäller bemötande. Men slagsmål har jag inte hört talas om.
Vi får hoppas de har bra parkeringar vid skogarna
För det är väl där man slänger När man är klar med rippen
 
  • Ledsen
janusz_w
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Undra vilken container man ska slänga sura gubbar?
Brännbart eller kompost?
 
F fribygg skrev:
Brännbart eller kompost?
Kremering eller jordbegravning, slutet blir detsamma både för soppoliser och "kunder"...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Kremering eller jordbegravning, slutet blir detsamma både för soppoliser och "kunder"...
Till just gubbar kan jag tycka att det är rimligt att ha tillstånd för kompostering, men att jag behöver kommunalt tillstånd om jag själv vill kompostera min fallfrukt och morotsblast på egen fastighet på den Östgötska landsbyggden är lite svårsmält.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Till just gubbar kan jag tycka att det är rimligt att ha tillstånd för kompostering, men att jag behöver kommunalt tillstånd om jag själv vill kompostera min fallfrukt och morotsblast på egen fastighet på den Östgötska landsbyggden är lite svårsmält.
I höstas krattade jag ihop fallfrukt som var för kantstött för att ta in och la i en hög. Några veckor senare var högen borta.

Brukar det krävas kommunalt tillstånd för utfodring av hjortar och rådjur?
 
P pmd skrev:
I höstas krattade jag ihop fallfrukt som var för kantstött för att ta in och la i en hög. Några veckor senare var högen borta.

Brukar det krävas kommunalt tillstånd för utfodring av hjortar och rådjur?
Nä, men om du satt en pallkrage runt högen hade det varit en kompost och sådana ska ha tillstånd i min kommun
 
  • Arg
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, men om du satt en pallkrage runt högen hade det varit en kompost och sådana ska ha tillstånd i min kommun
Tillstånd för att kompostera trädgårdsavfall?
 
F fribygg skrev:
Nä, men om du satt en pallkrage runt högen hade det varit en kompost och sådana ska ha tillstånd i min kommun
Uppriktigt sagt, vilka jävla rövhål till byråkrater som fullständigt tappat det i den mån det någonsin haft sunt förnuft.
Aldrig i världen att jag skulle söka tillstånd för något sådant, hellre blev det ett litet inbördeskrig med alla medel tillåtna.
Vi måste sätta stopp för allt sådant här överförmynderi innan samhället brakar ihop.
Till storms mot byråkratin!
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.