21 430 läst ·
67 svar
21k läst
67 svar
Felsökning, hög elförbrukning
Rent spontant 6 st 60w i köket = 360 w i timmen, 6 st 11w lågenergilampor = 66 w i timmen. På årsbasis med tänt i köket 3 timmar om dygnet. Besparing 293 kw.
Värmeslingan i stuprören kan ju vara en riktig elsukare beroende på hur den styrs, om den styrs av termostat så kan den ju vara påslagen hela vintern om det vill sig illa. Några 100 w där så drar det ju snabbt iväg till massor av kw under den mörka tiden.
Värmeslingan i stuprören kan ju vara en riktig elsukare beroende på hur den styrs, om den styrs av termostat så kan den ju vara påslagen hela vintern om det vill sig illa. Några 100 w där så drar det ju snabbt iväg till massor av kw under den mörka tiden.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Den där värmeslinga är i värsta fall inte styrd alls, då kan den ligga och dra alltid. Eller så var det det som hände 2004, styrningen gick sönder.
Fast det borde inte kunna bli 10000kwh av det såvida du inte har bortåt 100m stuprör.
Fast det borde inte kunna bli 10000kwh av det såvida du inte har bortåt 100m stuprör.
Endast tranformatorer, stand-by och värmeslingan igång = 2 min 50 sek / varv
Endast transformatorer, stand-by och belysning i köket = 1 min 4 sek / varv
Endast transformatorer och stand-by = 4min 20 sek / varv
Slingan har en manuell brytare så min gissnin är att den inte regleras alls utöver detta. dvs ligger på i och med tillslag (from snö på taket tom isfritt på taket).
Endast transformatorer, stand-by och belysning i köket = 1 min 4 sek / varv
Endast transformatorer och stand-by = 4min 20 sek / varv
Slingan har en manuell brytare så min gissnin är att den inte regleras alls utöver detta. dvs ligger på i och med tillslag (from snö på taket tom isfritt på taket).
Mätningarna pekar på att värmeslingan drar ca 60W, även om den skulle stå på hela året blir det ju bara runt 500kWh - inget som förklarar din höga energiförbrukning.
Belysningen i köket stämmer med väl dina estimeringar ovan (mätt 375W) - inget heller som förklarar problemet på årsbasis.
Belysningen i köket stämmer med väl dina estimeringar ovan (mätt 375W) - inget heller som förklarar problemet på årsbasis.
Några funderingar: för att få till 26000kWh med din mätare måste den snurra ca 6 varv per minut vilket motsvarar 10s för ett varv. (26000/0,00833 = 3121000 varv/år = 5,94 varv/min)
Det är ju betydligt snabbare än de mätningar du gjort ovan. När/hur kommer du upp i den farten?
Det är ju betydligt snabbare än de mätningar du gjort ovan. När/hur kommer du upp i den farten?
Glöm inte bort varmvattnet.
En beredare som inte funkar ordentligt kan kosta massa varmvatten, lika så droppande kranar.
Badar man mycket? Jag mätte upp ett gäng bad med elmätare på beredaren= 10 kw per bad. Om det badas 1 gång per dygn blir det 300 kw i mån.
Jag misstänkte själv fel på mina grejer, tills jag började kolla och mäta...
Jag tycker du är inne på rätt spår, att kolla upp allt du har i drift.
Ta tex kaffebryggaren, om du kokar kaffe en timme så är det ca 800w, och om man då sprider ut det på morgon, lunch, eftermiddag och kväll, så har du 800w om dagen där som man inte tänker på.
Motorvärmaren...
Om jag räknar in kaffedrickande, badande samt motorvärmare så hamnar jag på 2300kw / halvår extra.
Så även om du inte hittar något "fel" så kommer du nog bli mer medveten om dina (o)vanor och förändra ditt beteende.
Köra 2 timmar motorvärmare, mindre kaffe samt bada varannan dag
En beredare som inte funkar ordentligt kan kosta massa varmvatten, lika så droppande kranar.
Badar man mycket? Jag mätte upp ett gäng bad med elmätare på beredaren= 10 kw per bad. Om det badas 1 gång per dygn blir det 300 kw i mån.
Jag misstänkte själv fel på mina grejer, tills jag började kolla och mäta...
Jag tycker du är inne på rätt spår, att kolla upp allt du har i drift.
Ta tex kaffebryggaren, om du kokar kaffe en timme så är det ca 800w, och om man då sprider ut det på morgon, lunch, eftermiddag och kväll, så har du 800w om dagen där som man inte tänker på.
Motorvärmaren...
Om jag räknar in kaffedrickande, badande samt motorvärmare så hamnar jag på 2300kw / halvår extra.
Så även om du inte hittar något "fel" så kommer du nog bli mer medveten om dina (o)vanor och förändra ditt beteende.
Köra 2 timmar motorvärmare, mindre kaffe samt bada varannan dag
Klockade 11 sekunder igår när värmepumpen gick för fullt samtidigt som kyl & frys samt en del belysning, dator mm. var igång samtidigt.
Kommer att rannsaka vårt beteende igen och gå vidare med att jaga engerislukare. Tackar för uträkningar och resonemang så långt!
Kommer att rannsaka vårt beteende igen och gå vidare med att jaga engerislukare. Tackar för uträkningar och resonemang så långt!
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
bara en detalj, visst är det väl så att varmvattnet hos er skapas av värmepumpen? Ni har inte en separat varmvattenberedare med egen elmatning?
Det där med kaffebryggaren i förra inlägget skall man nog ta med en liten nypa salt. Att brygga 1 liter kaffe bör kosta ca 0,1 kwh teoretiskt. Dvs själva uppvärmningen av vattnet. Men sedan blir en del av vattnet ånga som kostar en del mer energi, och där är värmeförluster till luften runt bryggaren. Men det avsevärda jobbet som en bryggare gör är att tillföra värme till det vatten som blir kaffe, och det ligger alltså på ca 0,1 kwh.
På samma sätt så kostar uppvärmning av badvatten ca 5kwh/100liter (till 55 grader). Ett stort normal badkar är på ca 200l, men man fyller det knappast ända upp. De lite större bubbelbadkaren kan ofta vara på 400l och mer.
Det där med kaffebryggaren i förra inlägget skall man nog ta med en liten nypa salt. Att brygga 1 liter kaffe bör kosta ca 0,1 kwh teoretiskt. Dvs själva uppvärmningen av vattnet. Men sedan blir en del av vattnet ånga som kostar en del mer energi, och där är värmeförluster till luften runt bryggaren. Men det avsevärda jobbet som en bryggare gör är att tillföra värme till det vatten som blir kaffe, och det ligger alltså på ca 0,1 kwh.
På samma sätt så kostar uppvärmning av badvatten ca 5kwh/100liter (till 55 grader). Ett stort normal badkar är på ca 200l, men man fyller det knappast ända upp. De lite större bubbelbadkaren kan ofta vara på 400l och mer.
Ok om kaffebryggare skiljer, jaghar en termosbryggare utan platta i botten så den drar nog mindre, men tankesättet kvarstår: Man vill ha kaffe o det kostar iaf NÅNTING men man räknar inte med det.hempularen skrev:bara en detalj, visst är det väl så att varmvattnet hos er skapas av värmepumpen? Ni har inte en separat varmvattenberedare med egen elmatning?
Ang badningen så kostade mina bad så mycket totalt eftersom:
beredaren var avstängd när jag började och mätningen pågick tills jag var klar och beredaren slagit ifrån igen. (Och inget nyttjades efteråt eller samtidigt.)
Så detta var en korrekt siffra för mig, på en digital 3-fasmätare.
Sen hur andra badar, ja det vet ju inte jag
EDIT: Antagligen så fyller man väl på lite efter en kvart....
Att köra med teoretiska beräkningar e inte alltid rätt, det sas ju innan i samma tråd.
800w på kaffet var taget från nån sida... konsumentverket eller nått. och faktum e ju att en bryggare ligger på ca 800w om man läser på dom.
Min drar 1000w.
0,1 kw per bryggning, och man brygger 2 - 3 koppar per gång och man gör det 4 ggr och man sen har andra i familjen som oxå brygger, så kan man visst komma upp i 8 ggr per dygn vilket då bli 0,1*8= 800w per dygn.
Varmvattnet skapas av värmepumpen i en inbyggd beredare och energiåtgången för varmvatten ingår i de uppskattade 8000 kWh som leverantören sagt att pumpen drar per år.
Utöver dessa 8000 kWh har vi alltså 18000 kWh som jag skulle vilja veta var de kommer ifrån eftersom det verkar vara en orimligt hög siffra för enbart hushållsel...
Utöver dessa 8000 kWh har vi alltså 18000 kWh som jag skulle vilja veta var de kommer ifrån eftersom det verkar vara en orimligt hög siffra för enbart hushållsel...
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
En tanke till, ni har inte haft någon byggverksamhet i huset under den här tiden? En byggfläkt kan dra kopiöst med el.
Om man har en vattenskada och försäkringsbolaget ställer ditt en avfuktare i några veckor så drar en sådan i många fall 5000kwh för att torka ut en skada..
Om man har en vattenskada och försäkringsbolaget ställer ditt en avfuktare i några veckor så drar en sådan i många fall 5000kwh för att torka ut en skada..
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Dessvärre inga byggprojekt under det senaste året. Jag kan inte komma på att vi haft någon uppenbar förbrukare inkopplad unde de senaste åren...
Det är nog den största anledningen till att jag inte vet var vår stora hushållsförbrukning kommer ifrån.
En god tanke i alla fall
Det är nog den största anledningen till att jag inte vet var vår stora hushållsförbrukning kommer ifrån.
En god tanke i alla fall
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
En till vansinnig tanke.
Om du har platta på mark så har man under vissa perioder byggt sådana hus med en elslinga ingjuten i plattan runt kanten på huset, den skall kompensera för den extra utkylningen man får i plattans kant. Om man gjorde det 1967 har jag ingen aning om. Och om den fanns så borde du väl känna till den. Jag antar att sådana slingor styrs av någon sorts termostat någonstans, men nu kanske det är för varmt för att slingan skall vara igång. Som sagt om det fanns en sådan så borde den väl vara omnämnd i säkringslistan vid elcentralen.
Om du har platta på mark så har man under vissa perioder byggt sådana hus med en elslinga ingjuten i plattan runt kanten på huset, den skall kompensera för den extra utkylningen man får i plattans kant. Om man gjorde det 1967 har jag ingen aning om. Och om den fanns så borde du väl känna till den. Jag antar att sådana slingor styrs av någon sorts termostat någonstans, men nu kanske det är för varmt för att slingan skall vara igång. Som sagt om det fanns en sådan så borde den väl vara omnämnd i säkringslistan vid elcentralen.