Vi installerade värmepump för ca 1,5 år sedan. När jag följt upp detta på senare tid har det visat sig att vi inte sparar in el i den omfattning som utlovats. När leverantören var här och kontrollerade pumpen kunde vi konstatera att den drar ännu mindre än vad som utlovats i offerten. Pumpen drar nu ca 8000 kwh per år (värme och varmvatten). I hushållet har vi en årsförbrukning på 26000 kwh vilket innebär att vi enligt beräkningarna ska förbruka ca 18000 kwh i hushållsel vilket enlit mig verkar orimligt.

Vi är 4 personer i hushållet, två vuxna och två små barn. Samtliga vitvaror är bytta under de senaste åren och är av A-klass. De elkunniga jag rådfrågat menar på att jag har någon källa eller fel som orsakar denna förbrukning. Mätaren snurrar relativt snabbt trots att inga apparater är i bruk. Ingen övrig elvärme eller annan krävande elutrustning används.

Min fråga:
Var börjar jag felsöka? :confused: Hur kan jag på bästa sätt ta reda på vad det är som ligger och förbrukar eller alternativt hitta felkällan?

Har på enkla sätt försökt mäta enskillda apparater genom "clas-olsson-mätaren" och kan konstatera att om jag lägger samman alla lösa apparater och lampor kommer jag inte ens nära halvvägs till 18000 kwh.

Ja. 18000 kr i hushållsel är orimligt. 26000 totalt är ju normalt för en villa.

Detta är det som vattenfall går ut med:

Man brukar räkna med att hushållselen i en villa uppgår till 5 -7000 kWh, naturligtvis beroende på vilka apparater och vanor man har.

Du kan ju begära att nätägaren provtestar mätaren i lab. De brukar dock ta betalt för denna tjänst om det skulle visa sig att det inte är något fel på mätaren. (vilket är mycket, mycket ovanligt, att det är fel alltså.)

S
Jag tror inte att det går att hitta felet med "Clas-Ohlsson-mätaren". Jag föreslår att du kontaktar en elektriker som kan komma och mäta alla grupper i centralen.

Om du har en egen tångamperemeter och vet vad du håller på med så kan du mäta lite själv.

S
Tripod skrev:
Ja. 18000 kr i hushållsel är orimligt. 26000 totalt verkar dock helt normalt, så det lär inte vara nåt fel på elmätaren.
26000 kWh är INTE normalt i en villa med värmepump!

Vi har liknande problem i huset, och detta EFTER att ett gäng elektriker varit och skruvat i anläggningen, bl.a. bergvärmeinstallatören...

men OK att pumpen drar 8000kwh. Men har du inte någon form av tillsatsvärme för kalla dagar?

Det är väl ganska vanligt att en feljusterad pump eller feldimensionerad pump, gör att tillsatsvärmen går aldeles för mycket.

sawsaw skrev:
26000 kWh är INTE normalt i en villa med värmepump!
Stämmer. 26000 är normalt för en villa med direktvekande el.

Jag ändrade mitt inlägg direkt efter jag såg felformuleringen. Du han visst före med dit tillrättavisande.:(

himmagjort
Jag säger som "sawsaw". Men en enkel tångamperemeter kan man enkelt mäta hur mycket ström varje grupp tar. Om du ska köpa en så köp en som kan spara värden över tid. Ett värde vid en viss tidpunkt säger inte så mycket.

"What you can't measure, you can't manage". Inte mycket lönt att löst spekulera om hur det brukar vara. ;)

Lycka till!

Tack för tipsen och kommentarerna. Kommer att införskaffa en tångamperemeter samt åter konsultera elektrikern som finns inom behörigt avstånd igen... återkommer när/om jag finner felet...

Du har noterat att elmätaren spinner fort även när den inte borde det. Har du testat att bara skruva ur/slå av grupp för grupp i centralen vid ett sådant tillfälle och sedan notera hur fort skivan roterar? Med lite tur kanske du hittar något utan amperemätare?

Spiff, hur kollade dom VPförbrukningen vid ett besök? för att kunna kolla det måste man ha pumpen under "uppsikt" under en längre tid med varierande driftsfall eller ha en separat mätare som under lång tid mäter förbrukningen

Sant. När jag skrev "kollade" gjorde man egentligen en avläsning på antal drifttimmar på kompressorn samt på tillskottet och räknade därefter ut förbrukningen utifrån effekten på värmepumpen samt cirkulationspumpen. För helt korrekta resultat skulle jag behöva montera separat mätare men det finns ingenting som i det här läget gör att jag misstänker pumpen så jag börjar inte där...

Även om jag skulle krydda denna uträkning kommer jag inte upp i nivå att misstänka pumpen som boven i dramat. Mina värden är mycket bra och jag har inte haft många timmar tillskott under de 20 månader som jag haft den i drift.

Leverantören räknade på antal drifth x 1,9 (pumpen är på 9kw) samt antal timmar tillskott gånger antal kw. jag bad dem addera lite för cirkulation så vi räknade på antal drifth x 2,4 och adderade därefter antal h tillskott gånger givet antal kw och dividerade med antal driftmånader. Därigenom fick vi framt ett ok riktvärde.

Har du provat att plockat ut propparna och se om det händer extra mycket nör du har i just en av propparna

Hur är det med ventilationen?

Det är inte så att du har ett ventillationssystem som innehåller en elektrisk förvärmare eller liknande?

Om vi skall kunna bedömma om det är rätt förbrukning så tala om ett par saker.
1: Hur många m2 värmer du upp.
2: Hur stor var förbrukningen innan VP.
3: Har du installerat en massa spottar som drar mycket effekt.
4. Hur mycket belysning har du på utomhus och hur länge.
5. använder du motorvärmare och i så fall hur många timmar. etc.
6. hur gammalt är huset.

26000Kw är inte onormalt för ett stor villa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.