21 430 läst ·
67 svar
21k läst
67 svar
Felsökning, hög elförbrukning
Svar på frågor: Ventilation = Självdrag = ingen förvärmare.
Svar på Gp´s frågor:
1. Totalt ca 280 m2 i två plan (källare)
2. 26000 kwh plus ca 1 m3 olja. Innan hade vi kombipanna el/olja. Så totalt ca 36000 kwh.
3. Nej. Har totalt 8 spottar
4. 6 st 60w lampor som går på rörelse samt ljus ch timer. Är på ca 4h/ dygn totalt.
5. Ja, 2,5 h/ dygn fem dagar i veckan.
6. Byggår 1967
Det jag reagerar på är som sagt att vi enligt upgift ska förbruka 18000 kwh i hushållsel...
Svar på Gp´s frågor:
2. 26000 kwh plus ca 1 m3 olja. Innan hade vi kombipanna el/olja. Så totalt ca 36000 kwh.
4. 6 st 60w lampor som går på rörelse samt ljus ch timer. Är på ca 4h/ dygn totalt.
6. Byggår 1967
Det jag reagerar på är som sagt att vi enligt upgift ska förbruka 18000 kwh i hushållsel...
För mig låter 8000Kwh otroligt lite för värmepumpen, vad är det för typ, vart i landet ligger huset, vad är inomhustemperaturen.
280m2 är ju inte lite att värma upp och 8000kwh låter lite i mina öron, men är ingen expert på området
/M
280m2 är ju inte lite att värma upp och 8000kwh låter lite i mina öron, men är ingen expert på området
/M
Jag har en frånluftsvärmepump och en vanlig luft/luft-pump och vi förbrukar ca 22-23000KWh/år, Hus från 1968 och yta 170m2. jag tycker din förbrukning är helt normal.Spiff skrev:Svar på frågor: Ventilation = Självdrag = ingen förvärmare.
Svar på Gp´s frågor:
6. Byggår 1967
ÄR 26000kWh vad du har läst av på mätaren på ett år sedan pumpen installerades? Eller är det elbolagets debitering som säger 26000kWh, kan ju vara så att du behöver lämna in en mätarställning och att elleverantören måste justera din beräknade förbrukning...läs av din mätare och kontrollera mot "beräknad mätarställning" på din elfakture, hur väl stämmer dessa ?
/Kalle
/Kalle
KalleT skrev:ÄR 26000kWh vad du har läst av på mätaren på ett år sedan pumpen installerades? Eller är det elbolagets debitering som säger 26000kWh, kan ju vara så att du behöver lämna in en mätarställning och att elleverantören måste justera din beräknade förbrukning...läs av din mätare och kontrollera mot "beräknad mätarställning" på din elfakture, hur väl stämmer dessa ?
Spiff= Har mätt förbrukning via mätaren månadsvis sedan vi flyttade in 2001 och justerade årsförbrukning i och med installation av pumpen juli 2005. Detta har jag dock av förklarliga skäl nyligen fått äta upp i och med att den faktiska elförbrukningen kravstår.
Tracker= Han som var här från IVT menade på att 1,9 kommer från att pumpen är på 9kw och att det var så man räknade. Jag kan inte argumentera emot mer än at jag svarade att jag från SVEP frått info om att ta antal drifth gånger 2,4 för att få ett rikvärde på antal kwh som pumpen förbrukar.
Oavsett kvarstår faktum att jag trycker stora mängder el utanför värme och varmvatten som jag inte vet var jag gör av...
Mikkat= Villan ligger i Svall ch i offerten beräknade man på att jag skulle förbruka ca 11000 kwh inklusive tillskott.
Har nyligen flyttat in i ett stenhus från 66 med 1,5 plan + källare (totalt ca 290m^2) och nyinstallerad luft->vattenpump. Tycker att 8MWh är väldigt lite för värme + tappvatten under ett år. Kan säga att jag i december hade totalt ~2000kWh, januari 2700kWh och februari 3700kWh. Bor i Skåne, vi är två i hushållet.
Det är lite för stor onoggranhet i alla uppgifter får att kunna säga något påstår jag.
Jag gissar att verkligheten skulle visa att pumpen drar lite mer än vad som uppskattats - säg 10-12000kwh per år. ink varmvatten. Då har du en hushållsel på 14000 vilket inte alls är orimligt om man "slarvar". Vi har själva en hushålls el på cirka 10000kwh (drygt det innan vi började tänka efter).
Finns det något elektriskt element i något biutrymme? Någon gammal golvväme?
Montera en elmätare på värmepumpen så får du exakta siffror på var pengarna tar vågen. Schablonerna för hushållsel är kass - det är ett snitt som kan vara otroligt missvisande i enskilda fall.
Jag gissar att verkligheten skulle visa att pumpen drar lite mer än vad som uppskattats - säg 10-12000kwh per år. ink varmvatten. Då har du en hushållsel på 14000 vilket inte alls är orimligt om man "slarvar". Vi har själva en hushålls el på cirka 10000kwh (drygt det innan vi började tänka efter).
Finns det något elektriskt element i något biutrymme? Någon gammal golvväme?
Montera en elmätare på värmepumpen så får du exakta siffror på var pengarna tar vågen. Schablonerna för hushållsel är kass - det är ett snitt som kan vara otroligt missvisande i enskilda fall.
De tre elekriska element som finns har varit avslagna sedan installation av VP
Så här ser fakta ut beträffande värmepumpen. Det är en IVT Greenline HT plus på 9kw som installerades i juli 2005 och har alltså varit i drift i total 20 månader. Totalt har pumpen gått i 5243 h sedan intallation varav 91 h med tillskott om troligt 3kw (steg 1). Om jag dividerar totalen med antal månader och sedan multiplicerar med 12 (ett år) får jag alltså följande snittförbrukning på pumpen.
Drifttimmar= 5243/20=262 (262*12=3411drifth på ett kalenderår.)
3411*2,4 (leverantörens uppgift som ska inkludera cirkulationspumparna)=8186kWh
Tillskott= 91/20=4,5 (4,5*12=54 h tillskott om 3kw på ett kalenderår)
54*3=103kWh
Att döma av antal drifth samt tillskott har jag i mina ögon goda värden på pumpen vilket gör att jag inte misstänker fel där även om jag inser att det enda sättet att verkligen få fakta på förbrukningen är att sätta upp en separat mätare. Vet någon vad det är för pengar i inköp och montering av detta?
Hushållets vanor gör att jag inte ser det som sannolikt att vi exkluderat värme och varmvatten skulle kunna förbruka 17-18000 kwh. Efter att ha mätt TV-apparater, stereoutrustning, datorer, tvättmaskin etc, etc (mer eller mindre allt som går på stickpropp) kan jag konstatera att jag kommer upp till ca 4-5000 kwh på ett år. Kvar att mäta är då fasta installationer såsom spis, belysning och ventilation i badrum.
Årsförbrukningen i villan sedan inflyttning har sett ut som följer (VP installerades i juli 2005 och innan dess kompletterades uppvärmning med ca 1 m3 olja per år):
2002 24899 kWh (plus ca 1m3 olja)
2003 23932 kWh (plus ca 1m3 olja)
2004 35444 kWh (plus ca 1m3 olja)
2005 24936 kWh (plus ca 0,5m3 olja)
2006 25900 kWh
2007
Kan bara konstatera att vi efter installation av VP i praktiken minskat förbrukningen med ca 7100 kWh (Snitt 33022 kWh (inkl. olja) minus 25900 kWh) vilket jag inte är nöjd med. I mina ögon är det något som inte stämmer...
Så här ser fakta ut beträffande värmepumpen. Det är en IVT Greenline HT plus på 9kw som installerades i juli 2005 och har alltså varit i drift i total 20 månader. Totalt har pumpen gått i 5243 h sedan intallation varav 91 h med tillskott om troligt 3kw (steg 1). Om jag dividerar totalen med antal månader och sedan multiplicerar med 12 (ett år) får jag alltså följande snittförbrukning på pumpen.
Drifttimmar= 5243/20=262 (262*12=3411drifth på ett kalenderår.)
3411*2,4 (leverantörens uppgift som ska inkludera cirkulationspumparna)=8186kWh
Tillskott= 91/20=4,5 (4,5*12=54 h tillskott om 3kw på ett kalenderår)
54*3=103kWh
Att döma av antal drifth samt tillskott har jag i mina ögon goda värden på pumpen vilket gör att jag inte misstänker fel där även om jag inser att det enda sättet att verkligen få fakta på förbrukningen är att sätta upp en separat mätare. Vet någon vad det är för pengar i inköp och montering av detta?
Hushållets vanor gör att jag inte ser det som sannolikt att vi exkluderat värme och varmvatten skulle kunna förbruka 17-18000 kwh. Efter att ha mätt TV-apparater, stereoutrustning, datorer, tvättmaskin etc, etc (mer eller mindre allt som går på stickpropp) kan jag konstatera att jag kommer upp till ca 4-5000 kwh på ett år. Kvar att mäta är då fasta installationer såsom spis, belysning och ventilation i badrum.
Årsförbrukningen i villan sedan inflyttning har sett ut som följer (VP installerades i juli 2005 och innan dess kompletterades uppvärmning med ca 1 m3 olja per år):
2002 24899 kWh (plus ca 1m3 olja)
2003 23932 kWh (plus ca 1m3 olja)
2004 35444 kWh (plus ca 1m3 olja)
2005 24936 kWh (plus ca 0,5m3 olja)
2006 25900 kWh
2007
Kan bara konstatera att vi efter installation av VP i praktiken minskat förbrukningen med ca 7100 kWh (Snitt 33022 kWh (inkl. olja) minus 25900 kWh) vilket jag inte är nöjd med. I mina ögon är det något som inte stämmer...
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
En liten detalj (som knappast förklarar felet, men..) Cirkpumparna går väl även när inte sjäva pumpen går? Dvs pumpen förbrukning har du bara räknat märkeffekt gånger driftstimmar, men åtminstonde cirkpumpen mot husets radiatorer går väl hela tiden. Men det är som sagt inga stora effekter där.
Kan man tänka sig att pumpens drifttidsmätare har blivit nollad någon gång, har du haft reparatör där som skulle kunna ha råkat nollställa den, eller liknande?
Kan man tänka sig att pumpens drifttidsmätare har blivit nollad någon gång, har du haft reparatör där som skulle kunna ha råkat nollställa den, eller liknande?
Har du provat att skruva ut säkringar för att härleda
vad det är som tar ström. Den kan ju inte bara försvinna
och saker som förbrukar mycket ström avger ofta värme.
Pumpar tar inte mycket ström. Byggfläktar, värmepatroner,
infravärmare, elradiatorer etc. gör det däremot.
Några bekanta som byggde ett nytt uthus med lägenhet i
fick en chockräkning efter vinterhalvårets renovering. Den
kunde ju inte stämma ansåg dom men när vi började nysta
så visade det ju sig att dom hade haft en 9kw byggfläkt igång
hela vintern... DYRT!
vad det är som tar ström. Den kan ju inte bara försvinna
och saker som förbrukar mycket ström avger ofta värme.
Pumpar tar inte mycket ström. Byggfläktar, värmepatroner,
infravärmare, elradiatorer etc. gör det däremot.
Några bekanta som byggde ett nytt uthus med lägenhet i
fick en chockräkning efter vinterhalvårets renovering. Den
kunde ju inte stämma ansåg dom men när vi började nysta
så visade det ju sig att dom hade haft en 9kw byggfläkt igång
hela vintern... DYRT!
Har inte haft någon reparatör eller annan som varit på pumpen sedan installation så jag kan inte se att den nollats.
Vet inte vad som hände just 2004 mer än att jag vid första summeringen trodde att det kostade på rejält att få barn
Vårt första kom 2004... Ärligt talat har för mig att det var två elelement i ett garage samt i ett rum i källaren som nyttjades rätt flitigt under vintern.
Kan konstatera att jag åter kommer att gå ner och rycka ur grupp för grupp och se om jag kan lokalisera vad som får skivan att snurra trots att inga förbrukare som jag känner till nyttjas.
Vill åter passa på att tacka för tips, resonemang och andra erfarenheter som helt klart hjälper till att föra mina egna underingar vidare...
Vet inte vad som hände just 2004 mer än att jag vid första summeringen trodde att det kostade på rejält att få barn
Kan konstatera att jag åter kommer att gå ner och rycka ur grupp för grupp och se om jag kan lokalisera vad som får skivan att snurra trots att inga förbrukare som jag känner till nyttjas.
Vill åter passa på att tacka för tips, resonemang och andra erfarenheter som helt klart hjälper till att föra mina egna underingar vidare...