Om man funderar i termer om mätfel. Det är inte möjligen så att du fått elmätaren utbytt nyligen ex. 2004?

Funderar på om du antingen har fel på mätaren nu, eller om det var fel före ett ev. byte 2004?

Du har också väldigt få driftstimmar på tillsats el, nu vet jag inte så himla mycket om värmepumpar, men för mig låter det som att den siffran är misstänkt låg. Visserligen bra att ha den låg, men det skulle kunna indikera att det är ngt. strul med driftidsmätningen.

hempularen skrev:
Du har också väldigt få driftstimmar på tillsats el, nu vet jag inte så himla mycket om värmepumpar, men för mig låter det som att den siffran är misstänkt låg. Visserligen bra att ha den låg, men det skulle kunna indikera att det är ngt. strul med driftidsmätningen.
Det är väl inget konstigt med det - jag har noll timmar eltillskott, ett obetydligt mindre hus och en 7kW vp.

OK som jag sade, värmepumpar har jag en del kvar att lära mig om.

Någonting verkar inte stämma här. Om man räknar fram din ursprungliga förbrukning på 25MWh och 1m3 olja så skulle det totalt bli 33MWh om man antar 80% verkningsgrad på oljepannan.

Räknat från andra hållet med 18MWh hushållsel och 8MWh till pumpen så skulle det gen en värmefaktor på ca 2 på pumpen om den totala förbrukningen inte ökat. Dvs 33MWh - 18MWh - 8MWh = 9MWh vilket då skulle vara den 'gratisenergi' pumpen utvunnit. En värmefaktor på 2 är inte bra, vad din leverantör än säger. Årsvärmefaktorn borde ligga på omkring 3 minst då du har få tillskottstimmar. Inklusive cirkulationspumpar.

Så nånstans haltar beräkningen. Antingen stämmer inte det ursprungliga energibehovet eller också drar värmepumpen mer än vad din leverantör påstår.

Jag tycker att du ska vänta tills vintern är slut för att få ett mer riktigt värde på antalet timmar på pumpen. Att bara dela som du gjort funkar inte riktigt bra då pumpen går huvudsakligen under nov-apr.

Som jämförelsevärde går vår pump ca 4200 timmar per år för 240m2 och har en årsvärmefaktor på snitt 3,4 över 3 år, inlusive alla pumpar. Mäter med separat mätare så jag har rätt bra koll.

MathiasS skrev:
Det är väl inget konstigt med det - jag har noll timmar eltillskott, ett obetydligt mindre hus och en 7kW vp.
Jag har också 0 h tillskott, iaf sedan jag stängde av patron-fanskapet :). Fungerar ju utmärkt utan!

Roade mig med att klocka tiden det tar för elmätaren att snurra ett varv...

Vid helt nedsläkt hus med samtliga säkringar utdragna förutom cirkulation; 290sek
(utan säkring för cirkulation stannar mätaren)

Vid samtliga säkringar inkopplade men vid "helt nedsläkt hus"; 38 sek
(inga apparater igång, ingen belysning på. Transformator till fiberanslutning och telefoni, samt en dator med skärm och skrivare inkopplade samt en video och två förstärkare, en klockradio som står i standby. Kan säkert ha glömt några transformatorer som ligger inkopplade utan att tillhörande apparater är igång.)

Svårt att avgöra om jag sedan kan hitta en specifik grupp som knuffar på hastigheten. Antar att jag måste mäte lite mer vetenskapligt då.

Första klockningen gjordes med avfuktare och en enkel fläkt igång samt några taklampor och då fick jag tider runt 20 sek... När jag mätt dessa separat har jag fått värden att avfuktaren och fläkten exempelvis drar knappt 1kWh per dygn i normal drift.

Säger detta någonting...

Kan se årtalet 1990 på mätartavlan men vet inte om detta är tillverkningsår/installationsår. Mätaren är inte nyligen bytt i alla fall.

Och hur mycket är ett varv på din mätare? Det brukar stå på mätaren att X varv är 1 kwh.

Kan ju vara en intressant uppgift förståss ;)

120r/kWh

Whoa! Nog dags att börja räkna antalet prylar som sitter inkopplade dygnet runt!

Cirkpumpen drar drygt 100W vilket får betraktas som ganska normalt.

När du trycker i säkringarna så stiger förbrukningen med nästan 700W till 790W. Så nästa steg tycker jag är att du drar ut alla prylar som du kan hitta, inklusive alla laddare till mobiler och dylikt. Om du hittar allt borde ju förbrukningen gå ner till drygt 100W igen. Gör den inte det så är det bara att fortsätta att leta.

Räkna ihop hur många det är. Sen trycker du i dem en efter en och ser hur hjulet snurrar snabbare och snabbare. Det är som att gå och handla. Lite prylar för en tia eller två styck och man blir lika förvånad över hur dyrt det blev när man kommer till kassan! :D

Grejor som drar om man har: Klockan på micron, spishällen, klockan i ugnen, stdby på tv:n, ventilationsfläkt, mobilladdare speciellt de med trafo, dator i standby, skrivare i standby, lcdskärm i standby, bredbandsmodem och router, video, dvd, boxerbox, osv. Totalt kan det bli en hel del. :eek:

Standby prylar kan aldrig komma i närheten av den förbrukningen. Det måste vara något i stil med en värmekälla. Om det vore ett elfel, kortslutning någonstans som drog så stor effekt så skulle det börjat brinna vid det här laget.

En apparat med riktigt dåligt standby läge kan dra 5-10W, men de flesta standby apparater drar inte mer än någon tiondels watt.

Jag bor förvisso i lägenhet, men sedan jag blev förbannad över en sluträkning på motsvarande en hel extra årsförbrukning så började jag jaga dessa små transformatorer och andra strömtjuvar. Allt som inte behövde vara igång när vi inte är hemma eller när vi sover (det mesta) kopplade jag ihop med skarvdosor och sladdar. Det blev till att spika kabel på listerna en helg. Totalt 42 små transformatorer är nu kopplade på samma kontakt, och elförbrukningen sjönk med 25% första året och 32% andra året därför att digitalboxar, trådlösa telefoner, datautrustning och allsköns annat nu stängs av med en knapp som sitter vid ytterdörren.

hempularen skrev:
Standby prylar kan aldrig komma i närheten av den förbrukningen. Det måste vara något i stil med en värmekälla. Om det vore ett elfel, kortslutning någonstans som drog så stor effekt så skulle det börjat brinna vid det här laget.

En apparat med riktigt dåligt standby läge kan dra 5-10W, men de flesta standby apparater drar inte mer än någon tiondels watt.
Det beror helt och hållet på hur gamla de är. Och 'många bäckar små'. Men i det här fallet är det säkert inte enbart standbygrejor utan också sådant som står på hela tiden som typ eventuella fläktar, bredbandsrouters, switchar och dylikt. Faktum är att många dataprylar drar mer än man tror. Men som sagt det är bara att dra ur allting som sitter inkopplat tills det lugnat ner sig igen. Även kyl och frys så att de inte går när man mäter. Sedan är det bara att räkna ihop hur mycket det blev och börja plugga in igen och se när det drar iväg.

Swetrot skrev:
JTotalt 42 små transformatorer är nu kopplade på samma kontakt, och elförbrukningen sjönk med 25% första året och 32% andra året därför att digitalboxar, trådlösa telefoner, datautrustning och allsköns annat nu stängs av med en knapp som sitter vid ytterdörren.
:D :D :D

Som sagt var... :rolleyes:

Jag roade mej med att koppla in en PC jag hade stående. 11W 'avstängd'.
Nyare LCD-skärm 8W. Osv.

Då är ju frågan hur du mätte det?

Tack för återkopplingen pefo och hempularen...

Jag har gjort om och gjort mer rätt den här gången... Med all utrustning (kyl, frys etc. urkopplad inklusive VP och cirkulation står mätaren stilla vilket är en bra början.

När jag kopplar in samtliga transformatorer som brukar vara inkopplade samt den utrustning som normalt står i stand by gör mätaren ett varv på 4 min 20 sek. Fortfarande utan VP och cirkulation.

Intressant är att när jag slår på belysningen i köket (6st 60w lampor samt ett lysrör) gör mätaren ett varv på 1 min 4 sek. Med transformatorer inkoplade men fortfarande utan VP och cirkulation. Är det rimligt?

Hur räknar jag ut antal w utifrån rotationer per minut på mätaren?

Utifrån min hobbymätning igår tror jag att jag har hittat "värmekällan" som hempularen nämnde. Det fanns en gren från garagecentralen som gick till en värmeslinga i husets stuprör som går inne i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.