E
Fairlane Fairlane skrev:
Tryck på med med power då :cool:

Det kan ju få negativa effekter om det blir gnistbildning i en vägg, så jag är nog glad om det finns bättre sätt.

Jag har läst några trådar där folk varit oroliga för att installera JFB för att de kanske upptäcker problem som dessa och är rädda att det blir för dyrt om elektrikern ska felsöka. Min slutsats är att det kanske blir lite dyrare än planerat, men sällan extremt dyrt och man löser ju ett (eller fler) problem och får en säkrare anläggning. Känns som att rekommendationen måste vara att aldrig låta oron hindra en från att installera JFB.
Känns som du har hittat en rimlig elektriker!

Ja, det kan vara kul att få saker att sparka, så utfördes felsökning förr, för kabel i mark utnyttjas denna teknik att lyssna efter överslaget.

Men dagens isolationsprovare kommer skruva ner spänningen vid isolationfel så du får egentligen bara ett väldigt lågt Ohm-värde men en relativ ström, så spänningen kanske bara blir några vilt vid ett stort fel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tryck på med med power då :cool:

Det kan ju få negativa effekter om det blir gnistbildning i en vägg, så jag är nog glad om det finns bättre sätt.

Jag har läst några trådar där folk varit oroliga för att installera JFB för att de kanske upptäcker problem som dessa och är rädda att det blir för dyrt om elektrikern ska felsöka. Min slutsats är att det kanske blir lite dyrare än planerat, men sällan extremt dyrt och man löser ju ett (eller fler) problem och får en säkrare anläggning. Känns som att rekommendationen måste vara att aldrig låta oron hindra en från att installera JFB.
När jag för en evighet sedan utbildade mig till elektriker fans det bland dom apparater vi fick lära oss att använda ett "stötdon", det kunde man vrida upp den utgående spänningen på tills en gnista hoppade över mellan tex plintarna i kulodosor, man upptäckte även att var trådarna lite långt skalade och spretigt anslutna så behövdes det betydligt lägre spänning för överslag och det pga spetsverkan.
Den gnistan hördes mycket tydligt, men jag har aldrig sett ett stötdon ute i "vardagen".

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Känns som du har hittat en rimlig elektriker!
Ja, det är inte till mig utan till en bekant, men jag hjälper till med delar av kommunikationen.
Personen har köpt hus på ny ort så en ny elektriker var hen tvungen att hitta.
Alla möjliga företag dök upp, elektriker som sa att man måste jorda allt i huset för att kunna installera jordfelsbrytare, företag som bara fick dra kabel inte jobba i bostäder, elektriker som absolut var tvungna att byta ut dizaed-centralen mot en modern normcentral och så de som tycker att priser på material får man se när fakturan kommer. Den här gav en rimlig offert, priser på material tydligt specificerade och var lösningsorienterad. Känns som ett företag som kommer få bra recensioner och få fler framtida jobb.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är inte till mig utan till en bekant, men jag hjälper till med delar av kommunikationen.
Personen har köpt hus på ny ort så en ny elektriker var hen tvungen att hitta.
Alla möjliga företag dök upp, elektriker som sa att man måste jorda allt i huset för att kunna installera jordfelsbrytare, företag som bara fick dra kabel inte jobba i bostäder, elektriker som absolut var tvungna att byta ut dizaed-centralen mot en modern normcentral och så de som tycker att priser på material får man se när fakturan kommer. Den här gav en rimlig offert, priser på material tydligt specificerade och var lösningsorienterad. Känns som ett företag som kommer få bra recensioner och få fler framtida jobb.
Ja en bra elektriker ska man hålla hårt i!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Uppdatering:

Problemet är funnet och åtgärdat. Jag vet inte exakt vad det var, jag har inte direktkontakt med elektrikern, men det tog cirka 1 timme, så felet var nog rätt lättfunnet.

Kan vara intressant för någon som ska installera jordfelsbrytare att veta ungefär vad man talar om för tider för felsökning och åtgärdande om det blir problem och jag tolkar kommentarerna ovan som 1-4 timmar är vanligt, max 8 timmar normalt, i extremfall längre.
Det enda intressanta är väl vem som betalar övertidsersättningen.:surprised:

Å Åland skrev:
Kyl/frys och speciellt värmepump bör inte va bakom jfb i våra kalla områden. Borta på semester 1 vecka skall inte leda till att huset fryser sönder om jfb får fnatt
Sedan typ mitten/slutet av 90-talet så lägger man typ alltid uttagen för kyl/frys över JFB.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Felet behöver inte vara mer komplicerat än att jord och nollan är ihopkopplade någonstans i anläggningen efter jordfelsbrytaren. Då löser den när något drar mycket ström, typiskt att man slår igång en motor. En liten del av strömmen tar vägen tillbaka via jorden istället för nollan.

// Magnus

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
9 944_Driver skrev:
Felet behöver inte vara mer komplicerat än att jord och nollan är ihopkopplade någonstans i anläggningen efter jordfelsbrytaren. Då löser den när något drar mycket ström, typiskt att man slår igång en motor. En liten del av strömmen tar vägen tillbaka via jorden istället för nollan.

// Magnus

Det här var precis det som hände mig när vi bytte elcentral och satte i jordfelsbrytare. Det visade sig att fläktuttaget var felkopplat med jord och nolla. Irriterande och efter det blev jag paranoid på alla elinstallationer i hemmet

TRJBerg
Demmpa Demmpa skrev:
Sedan typ mitten/slutet av 90-talet så lägger man typ alltid uttagen för kyl/frys över JFB.
Och?

Det innebär att man i princip ALDRIG behöver bekymra sig för att JFB ska tjuvlösa. Jag känner till ett fall där frysen har stannat när den boende var bortrest, MEN det var inte JFB som orsakade felet utan kompressorn som hade brunnit och då hade det knappast hjälpt att ha frysen kopplad förbi JFB.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
Varför meddelar @Fairlane inte vad som var fel??

TRJBerg TRJBerg skrev:
Och?
I över 20 år så har "alla" nybyggda bostäder mm kyl/frys ansluten över JFB.
Hur ofta har du hört att privatpersoner har fått förstörd mat pga att JFBn har löst ut?

"Elsäkerhetsverket ställer i ELSÄK-FS 2008:1 4 kap 4 § krav på jordfelsbrytare max 30 mA för uttag på max 16 A i bostäder, grundskolor, förskolor, fritids- eller daghem. Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser får uttaget undantas från kravet.

Begreppet ”allvarliga konsekvenser” är upp till var och en att tolka. Men det får inte tolkas hur som helst. Elsäkerhetsverket menar att tolkningen ska vara restriktivt och anger på sin hemsida att en allvarlig konsekvens är en allvarlig person- eller sakskada.

Att mat förstörs i kylskåp eller frys om jordfelsbrytaren löser ut anses inte vara en allvarlig konsekvens. Inte heller om det inträffar någon annan skada som normala försäkringar täcker."

https://www.elinstallatoren.se/2021/03/vadda-allvarlig-konsekvens-nar-far-jag-skippa-jfb/

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Varför meddelar @Fairlane inte vad som var fel??
Jag har ju skrivit:
Problemet är funnet och åtgärdat. Jag vet inte exakt vad det var, jag har inte direktkontakt med elektrikern, men det tog cirka 1 timme, så felet var nog rätt lättfunnet.

Är det inte tillräckligt?

E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ju skrivit:

Är det inte tillräckligt?
Okej, men återkom så fort du vet.

E El-Löken66 skrev:
Borde inte emckrav bli hårdare och problem mindre med tiden? Eller det är ökad kvantitet och direktinport som är anledning?
Demmpa Demmpa skrev:
I över 20 år så har "alla" nybyggda bostäder mm kyl/frys ansluten över JFB.
Hur ofta har du hört att privatpersoner har fått förstörd mat pga att JFBn har löst ut?

"Elsäkerhetsverket ställer i ELSÄK-FS 2008:1 4 kap 4 § krav på jordfelsbrytare max 30 mA för uttag på max 16 A i bostäder, grundskolor, förskolor, fritids- eller daghem. Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser får uttaget undantas från kravet.

Begreppet ”allvarliga konsekvenser” är upp till var och en att tolka. Men det får inte tolkas hur som helst. Elsäkerhetsverket menar att tolkningen ska vara restriktivt och anger på sin hemsida att en allvarlig konsekvens är en allvarlig person- eller sakskada.

Att mat förstörs i kylskåp eller frys om jordfelsbrytaren löser ut anses inte vara en allvarlig konsekvens. Inte heller om det inträffar någon annan skada som normala försäkringar täcker."

[länk]
Hej,

Som jag skrev i inlägg #29 här så ökar mängden kraftelektronik i våra hem. Själv så har jag en varvtalsstyrd bergvärmepump, kyl, frys, cirkulationspump är även de är varvtalsstyrda, samt switchade nätdelar till mängder av elapparater.

Jag har inte elbil, solceller eller hembatteri, något som många husägare har planer på, eller redan har införskaffat.

Här är två dokument om störfrekvenser (2–150 kHz, supratoner) i elnätet vid bl.a. elbilsladdning och solceller. Supratoner som bl.a. kan vandra mellan elanslutna billaddare och andra elapparater.

“Evaluating Supraharmonics up to 150 kHz in Electric Vehicles at the University of Applied Sciences Bingen”
https://powerquality.blog/2021/11/0...at-the-university-of-applied-sciences-bingen/

”The Propagation and Interaction of Supraharmonics from Electric Vehicle Chargers in a Low-Voltage Grid” där man bl.a. i figur 8 ”Overview of results on supraharmonic emission and propagation” kan se hur supratonerna vandrar mellan olika elbilar som laddas. https://www.mdpi.com/1996-1073/13/15/3865

När det gäller jordfelsbrytare och supratoner så finns nu en speciell klass B+ som är avsedd att kunna hantera brandskydd vid förekomst av supratoner se; ”Residual Current Protective Devices”
https://assets.new.siemens.com/siem...f3-65e3d16c5e39/manual-tecnico-dr-2016-en.pdf

En minskad elanvändning, med hjälp av elenergisnålare apparater, har oftast switchad elektronik som tyvärr genererar supratoner. Nu när elpriserna gått upp, ökar vårt intresse att skaffa denna typ av apparater.

Vi ska inte vara så naiva så vi tror vi kan ansluta mer och mer apparater till vår elanläggning utan att det kan bli konsekvenser gällande störning. Vi kan behöva tänka på hur vår elinstallation är utförd och vilka elapparater vi väljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.