19 114 läst ·
133 svar
19k läst
133 svar
Felsöka jordfel vid installation av jordfelsbrytare
Hej El-Löken66E El-Löken66 skrev:
Det är möjligt att du inte lagt märke till vissa ”fenomen”.
Men om man t.ex. byter ut en jordfelsbrytare, som ”falskutlöser” som jag beskrev i förra inlägget (#29), till en ”som fungerar” så är man oftast nöjd (och kunden nöjd). Men det innebär inte alltid att man vet vad felet var (är).
När jag under 1980-talet arbetade på ABB Corporate Research som ”problemlösare” då mötte jag tidigt störningsproblematiken då kraftelektronik introducerades i allt större omfattning.
Jag hade då tillgång på ”state of the art” gällande mätutrustning och fick relevanta ”störningsbekymmer” att dra erfarenheter ur.
Det var därför jag försökte få igång forskning på elkvalité och speciellt gällande supraharmonics som ingen då, verkade att bekymra sig för, och försöker nu sprida den kunskapen vidare.
Man behöver fortfarande lämpliga mätinstrument för att kunna mäta.
Du kan ju söka på frekvensområdet 2–150 kHz, supratoner och på supraharmonics.
EMC problem så att JFB löser ut i en vanlig villa är mycket ovanliga och är bland det sista man felsöker. Det vanliga är att jord och nolla ligger ihop någon stans i anläggningen som nr 2 skulle jag säga att "fuljordning" ärFairlane skrev:
Borde inte emckrav bli hårdare och problem mindre med tiden? Eller det är ökad kvantitet och direktinport som är anledning?M Martin Lundmark skrev:Hej El-Löken66
Det är möjligt att du inte lagt märke till vissa ”fenomen”.
Men om man t.ex. byter ut en jordfelsbrytare, som ”falskutlöser” som jag beskrev i förra inlägget (#29), till en ”som fungerar” så är man oftast nöjd (och kunden nöjd). Men det innebär inte alltid att man vet vad felet var (är).
När jag under 1980-talet arbetade på ABB Corporate Research som ”problemlösare” då mötte jag tidigt störningsproblematiken då kraftelektronik introducerades i allt större omfattning.
Jag hade då tillgång på ”state of the art” gällande mätutrustning och fick relevanta ”störningsbekymmer” att dra erfarenheter ur.
Det var därför jag försökte få igång forskning på elkvalité och speciellt gällande supraharmonics som ingen då, verkade att bekymra sig för, och försöker nu sprida den kunskapen vidare.
Man behöver fortfarande lämpliga mätinstrument för att kunna mäta.
Du kan ju söka på frekvensområdet 2–150 kHz, supratoner och på supraharmonics.
Hej elmontE elmont skrev:
Jag håller med dig att den vanligaste orsaken att en jordfelsbrytare löser ut är att det är ett jordfel.
Redigerat:
Hej El-Löken66E El-Löken66 skrev:
Det borde vara så men jag berömmer att just nu ökar nog störningsproblematiken.
Sedan är det ett bekymmer att vi som anläggningsägare (ansvariga för vårt eget elsystem i huset) gärna går genvägar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ok,M Martin Lundmark skrev:Hej Fairlane
Han utgår lämpligast från det han har erfarenhet av, när han felsöker i elanläggningen. Jag har absolut inget emot, om han hittar ett ”traditionellt jordfel” tvärtom.
Men skulle han inte hitta felet då, så kan du, som tips, visa det jag skrev för honom. Det skulle t.ex. kunna räcka att byta ut jordfelsbrytaren till ett annat fabrikat.
Våra hem liknar idag alltmer hur industrin såg ut för tiotalet år sedan. Vi ska inte vara naiva och tro att den kraftelektronik vi i allt större utsträckning installerar i våra hem, skulle innebära minskade risker för att få störningsbekymmer (EMC-problem).
När man läser här på byggahus.se, anar man att störningsbekymmer (EMC-problem) ökar i omfattning med bl.a. solcellsanläggningar, elbilsladdare och multimediasystem.
Vi (fastighetsägaren) ansvarar själva för det elsystem som finns i huset. Även om de som tillverkar de apparater vi köper och installerar följer gällande standarder för produkterna, så innebär inte det att det garanterat fungerar bekymmersfritt.![]()
Här finns varken elbilsladdare, solceller, tv eller multimedia så jag utgår ifrån att en rutinerad elektriker felsöker de vanligaste felen först.
Jag har förstått att du är kunnig och intresserad av EMC, men om du får gissa, hur vanligt tror du att det är att en jordfelsbrytare löser ut så fort man slår på kylskåpet och det beror på EMC?
Jag är inte elektriskt kunnig på den nivån, men jag utgår ifrån att en person som är duktig på sitt yrke felsöker de vanligaste orsakerba först, oavsett om man är bilmekaniker, IT-tekniker eller elektriker.
Jobbade en gång med en person som var duktig på sitt område, men tyvärr felsöker han 99 ggr av 100 på helt fel ställen. Han försökte alltid på de delar han var duktig på, även om man kunde säga med 99% sannolikhet eller mer att felen låg någon helt annanstans.
Hej FairlaneFairlane skrev:
Ok,
Här finns varken elbilsladdare, solceller, tv eller multimedia så jag utgår ifrån att en rutinerad elektriker felsöker de vanligaste felen först.
Jag har förstått att du är kunnig och intresserad av EMC, men om du får gissa, hur vanligt tror du att det är att en jordfelsbrytare löser ut så fort man slår på kylskåpet och det beror på EMC?
Jag är inte elektriskt kunnig på den nivån, men jag utgår ifrån att en person som är duktig på sitt yrke felsöker de vanligaste orsakerba först, oavsett om man är bilmekaniker, IT-tekniker eller elektriker.
Jobbade en gång med en person som var duktig på sitt område, men tyvärr felsöker han 99 ggr av 100 på helt fel ställen. Han försökte alltid på de delar han var duktig på, även om man kunde säga med 99% sannolikhet eller mer att felen låg någon helt annanstans.
Du skrev; Jag är inte elektriskt kunnig på den nivån, men jag utgår ifrån att en person som är duktig på sitt yrke felsöker de vanligaste orsakerba först, oavsett om man är bilmekaniker, IT-tekniker eller elektriker.”
Jag skrev detsamma ” Han utgår lämpligast från det han har erfarenhet av, när han felsöker i elanläggningen. Jag har absolut inget emot, om han hittar ett ”traditionellt jordfel” tvärtom.”
Sedan skrev jag; ”Men skulle han inte hitta felet då, så kan du, som tips, visa det jag skrev för honom. Det skulle t.ex. kunna räcka att byta ut jordfelsbrytaren till ett annat fabrikat.”
Jag hoppas att han kan lösa dina bekymmer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Uppdatering:
Problemet är funnet och åtgärdat. Jag vet inte exakt vad det var, jag har inte direktkontakt med elektrikern, men det tog cirka 1 timme, så felet var nog rätt lättfunnet.
Kan vara intressant för någon som ska installera jordfelsbrytare att veta ungefär vad man talar om för tider för felsökning och åtgärdande om det blir problem och jag tolkar kommentarerna ovan som 1-4 timmar är vanligt, max 8 timmar normalt, i extremfall längre.
Problemet är funnet och åtgärdat. Jag vet inte exakt vad det var, jag har inte direktkontakt med elektrikern, men det tog cirka 1 timme, så felet var nog rätt lättfunnet.
Kan vara intressant för någon som ska installera jordfelsbrytare att veta ungefär vad man talar om för tider för felsökning och åtgärdande om det blir problem och jag tolkar kommentarerna ovan som 1-4 timmar är vanligt, max 8 timmar normalt, i extremfall längre.
Hej FairlaneFairlane skrev:
Uppdatering:
Det låter bra
Det är utmärkt när TS ger återkoppling när han löst sitt bekymmer och inte bara tystnar. En återkoppling där de som deltagit i tråden får veta vad som hittades, ger bra kunskaper för framtiden.
Din "uppfattning" om rimlig tidsåtgång är nog helt korrekt.Fairlane skrev:
Uppdatering:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Tryck på med med power dåE elmont skrev:
Det kan ju få negativa effekter om det blir gnistbildning i en vägg, så jag är nog glad om det finns bättre sätt.
Jag har läst några trådar där folk varit oroliga för att installera JFB för att de kanske upptäcker problem som dessa och är rädda att det blir för dyrt om elektrikern ska felsöka. Min slutsats är att det kanske blir lite dyrare än planerat, men sällan extremt dyrt och man löser ju ett (eller fler) problem och får en säkrare anläggning. Känns som att rekommendationen måste vara att aldrig låta oron hindra en från att installera JFB.
I de allra flesta fall är det krav på jordfelsbrytare för t ex uttaget som kylskåpet sitter i.Å Åland skrev:
Är det viktigt att saker inte stannar när man inte är hemma så får man ordna någon form av övervakning. Kylskåpet eller värmepumpen kan ju lika gärna stanna av någon annan anledning än att jordfelsbrytaren löser ut.