Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan det gulaktiga kletet vara för något? Konsistens som olja.
Min fundering är om det kommer från kablarna? Det har varit väldigt varmt i rummet då det brunnit i en stor metallbehållare. Elden har varit instängd... Men det fanns en motor där i som går till denna arbetsbrytare ingen synlig eller direkt kännbar skillnad på kablarnas hölje men kände inte efter jätte noga
Det är nog en finsk kabel du har , mellanisoleringen var någon konstigt gummimassa som dom hade , när den blev varm började den att rinna ur kabeln .
PS om den kabeln går in en brytare eller apparatskåp så kan den rinna ned i densamma ,
en brytare kan sluta att fungera samt bli överslag i , i ett skåp med allsköns el kan den rinna ner i kontaktorer och kanske någon elektronik , det innebär att dessa kommer att sluta fungera
du bör ha bra koll , så det inte rinner ner i någonting
Åtgärd :. byta kabel , sätta en dosa på vid tak och ny kabel ner , det går inte bra att tejpa
det är alltid i nedförsbacke som detta händer
PS om den kabeln går in en brytare eller apparatskåp så kan den rinna ned i densamma ,
en brytare kan sluta att fungera samt bli överslag i , i ett skåp med allsköns el kan den rinna ner i kontaktorer och kanske någon elektronik , det innebär att dessa kommer att sluta fungera
du bör ha bra koll , så det inte rinner ner i någonting
Åtgärd :. byta kabel , sätta en dosa på vid tak och ny kabel ner , det går inte bra att tejpa
det är alltid i nedförsbacke som detta händer
Dom allra flesta kablar av typ EKK från 60 talet till mitten av 70 talet hade den typen av utfyllnadsmassa som med tiden lösgjordes och rann ut på "lågpunkterna". Det enda "problemet" med kletet är just det att det är kletigt, dock påverkas inte kabelns elektriska funktioner/säkerhet.
Det är verkan mellan mjukgörare och brandskyddsmedel i kabeln ger det resultatet, ftalater och klorparaffiner, behöver inte vara onormalt varmt ens. Kablarna behöver inte vara finska heller det är inget ovanligt hos en del kablar från den tiden.
Vi har haft en del sånna kablar på jobbet, en del dosor kunde vara halvfulla med klet som var nästan som tuggummi. Nu har jag inte stött på dom på nåt år så dom är nog bortbytta/skrotade nu. Vi hade aldrig några problem med överslag eller brand, men det var inte roligt om man behövde felsöka eller ändra i en tuggummifyllt dosa.
Tack för bra svar! Det uppskattas!
Detta är den lägsta punkten i kedjan! Som tur är så kommer jag nog slippa rota där i... Men å andra sidan bara för att jag sa så
Jag har informerat chefen så får vi se om han för något vidare!
Bra å veta att det inte är direkt farligt!
Detta är den lägsta punkten i kedjan! Som tur är så kommer jag nog slippa rota där i... Men å andra sidan bara för att jag sa så
Jag har informerat chefen så får vi se om han för något vidare!
Bra å veta att det inte är direkt farligt!
Klicka här för att svara