Alla vitvaror har en liten läckström,sen räknas allt ihop i jordfelsbrytare,så det är alltid lättare att sanktionera upp elcentralen med flera jordfelsbrytare Hälsningar Elektrikern

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E
S stefan57 skrev:
Alla vitvaror har en liten läckström,sen räknas allt ihop i jordfelsbrytare,så det är alltid lättare att sanktionera upp elcentralen med flera jordfelsbrytare Hälsningar Elektrikern
Mycket bra poäng Stefan!

Hur motiverar din elektriker att det bara finns en jordfelsbrytare Farlong?

Fairlane
Det är egentligen ett val gjort av beställaren, men elektrikern har inte propsat på fler heller. Tvärtom ville de sätta en kapsling för 4 moduler. Jag föreslog en kapsling för 10 moduler för att kunna sätta en jordfelsbrytare till när utomhusuttag installeras.

Jag har inte full kompetens på området, men jag tycker den normala rekommendationen här inne inte är att gödsla med jordfelsbrytare utan en för inomhus och en för utomhus.

Själv har jag en för hela huset, ute som inne och så var det i förra huset också, båda installerat av elektriker. Fungerade helt ok, förutom att det blev mörkt överallt när man tappade motorvärmarkabeln i snön.

• Gilla
Rooten48 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Det är kombinationen EMC-filter och transienter som kan orsaka att en jordfelsbrytare löser ut. EMC-filter sätts in i apparater (om det behövs) för att klara CE-märkning.

Dammsugare och mikrovågsugn var exempel, ur det jag varit med om, när jordfelsbrytare har löst ut vid transient ström genom kondensatorn till jord i ett EMC-filter.

Rimligen så finns EMC-filter i de flesta elanslutna apparater med switchteknik.
Jo, visst, jag är med på detta, men det här är ett tomt hus, inget igång. Löser jordfelsbrytaren när man kopplar in kylskåpet eller när man slår på fläkten så är det väl troligare att det är något annat?

Jag har som sagt 1 enda jordfelsbrytare i nuvarande hus, där grejer är igång. Samma sak i förra huset och det fungerade. Jag tycker sannolikheten är rätt låg att det skulle vara det som är problemet här. Om så vore skulle väl var och varannan människa ha utlösta jordfelsbrytare konstant?

Fairlane Fairlane skrev:
Jo, visst, jag är med på detta, men det här är ett tomt hus, inget igång. Löser jordfelsbrytaren när man kopplar in kylskåpet eller när man slår på fläkten så är det väl troligare att det är något annat?

Jag har som sagt 1 enda jordfelsbrytare i nuvarande hus, där grejer är igång. Samma sak i förra huset och det fungerade. Jag tycker sannolikheten är rätt låg att det skulle vara det som är problemet här. Om så vore skulle väl var och varannan människa ha utlösta jordfelsbrytare konstant?
Hej Fairlane

I inlägg #13 skriver du att: ”Tvättmaskin, torktumlare, kyl/frys, belysning, ugn, häll och diskmaskin är det som finns”

Jag utesluter inte att tvättmaskin, torktumlare, kyl/frys, belysning, ugn, häll och diskmaskin kan innehålla EMC-filter, som i många fall är kontinuerligt inkopplade till elnätet.

Detta även om inte apparaten används. Med andra ord; En apparat behöver alltså inte vara igång för att EMC-filtret skall vara anslutet till elnätet.

Om jordfelsbrytaren löser ut beror det på olyckliga kombinationer av EMC-filter och hur elinstallationen ser ut, samt valet av jordfelsbrytare.

Jag har genomfört laborationer i samband med undervisning i elmiljö (elkvalité) där studenterna kunde med oscilloskop, observera hur transienterna, vid olyckliga kombinationer, kan lösa ut jordfelsbrytare.

Redigerat:
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
När det är fråga om att komplettera en gammal central med jordfelsbrytare så är det skäl nog för att bara ha en. Det är svårt att dela upp diazedcentralen på flera jordfelsbrytare. Och oftast fungerar det utmärkt. Med det sagt är det ingen dålig idé att sätta en större kapsling än bara 4 moduler så att det går att komplettera senare och eventuellt flytta enstaka grupper som till exempel utomhusuttag till egen personskyddsautomat i den nya kapslingen.

Det kan vara lurigt att hitta jordfel. Men det är i första hand lurigt om man inte har rätt utrustning och kunskap.

Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

I inlägg #13 skriver du att: ”Tvättmaskin, torktumlare, kyl/frys, belysning, ugn, häll och diskmaskin är det som finns”

Jag utesluter inte att tvättmaskin, torktumlare, kyl/frys, belysning, ugn, häll och diskmaskin kan innehålla EMC-filter, som i många fall är kontinuerligt inkopplade till elnätet.

Detta även om inte apparaten används. Med andra ord; En apparat behöver alltså inte vara igång för att EMC-filtret skall vara anslutet till elnätet.

Om jordfelsbrytaren löser ut beror det på olyckliga kombinationer av EMC-filter och hur elinstallationen ser ut, samt valet av jordfelsbrytare.

Jag har genomfört laborationer i samband med undervisning i elmiljö (elkvalité) där studenterna kunde med oscilloskop, observera hur transienterna, vid olyckliga kombinationer, kan lösa ut jordfelsbrytare.
Återigen, jag är med på detta, att det kan vara ett problem, men vi talar ändå om utrustning som finns i samtliga hus i Sverige (mer eller mindre) och om problemet vore så extremt stort så borde det vara känt även för en lekman som jag,

Det är väl ändå troligare att det är något annat fel, som en klämd kabel, en skruv genom en kabel eller liknande?

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, jag är med på detta, att det kan vara ett problem, men vi talar ändå om utrustning som finns i samtliga hus i Sverige (mer eller mindre) och om problemet vore så extremt stort så borde det vara känt även för en lekman som jag,

Det är väl ändå troligare att det är något annat fel, som en klämd kabel, en skruv genom en kabel eller liknande?
Eller en fuljordning.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,

En bekant har elektriker på plats nu för att dra om lite ledningar, jorda några rum, och installera jordfelsbrytare etc. Huset är från mitten på 80-talet, med en diazed-central som ser ut att vara i fint skick.

Nu är jordfelsbrytaren på plats och så fort köksfläkten eller kylskåpet slår på så löser den ut,oklart om det är fler saker eller bara dessa. Så nu är det dags för felsökning. Kan man uppskatta på något sätt hur lång tid vi talar om? Är det några timmar eller några dagar att lösa detta?

Inser att frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men om man kan få någon indikation så vore det trevligt.

Sen som kuriosa, om någon kan förklara hur man felsöker detta så vore det kul, kunskap är alltid roligt även om jag inte kommer göra detta själv utan det är en elektriker på plats.
Hade kunnat felsöka en vanlig Svensson villa och hitta exakt vilken ledning eller apparat det är fel på. Hade tagit mig max 3h om det hade varit krångligt :cool:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Hej Fairlane

Då får jag upprepa vad jag skrivit nyss; ”Om jordfelsbrytaren löser ut beror det på olyckliga kombinationer av EMC-filter och hur elinstallationen ser ut, samt valet av jordfelsbrytare.”

Dessa ”olyckliga kombinationer” uppstår naturligtvis inte jämt, men är ett fenomen man inte skall utesluta.

Det kan räcka att man t.ex. byter ut jordfelsbrytaren för att ”problemet” skall försvinna.

Men, det kan naturligtvis, lika gärna, vara något annat.

Men jag skriver om det här, för att ge tips om "fenomen", som jag har varit med om att studera (hitta orsaken till fenomenet).

Vi hade bl.a. ett helt klassrum med ca 30 datorer + bildskärmar fördelat på tre faser, där man inte kunde använda en gemensam jordfelsbrytare, utan att den löste ut vid uppstart.:)

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Då får jag upprepa vad jag skrivit nyss; ”Om jordfelsbrytaren löser ut beror det på olyckliga kombinationer av EMC-filter och hur elinstallationen ser ut, samt valet av jordfelsbrytare.”

Dessa ”olyckliga kombinationer” uppstår naturligtvis inte jämt, men är ett fenomen man inte skall utesluta.

Det kan räcka att man t.ex. byter ut jordfelsbrytaren för att ”problemet” skall försvinna.

Men jag skriver om det här, för att ge tips om "fenomen", som jag har varit med om att studera (hitta orsaken till fenomenet).

Vi hade bl.a. ett helt klassrum med ca 30 datorer + bildskärmar fördelat på tre faser, där man inte kunde använda en gemensam jordfelsbrytare, utan att den löste ut vid uppstart.:)
Snälla Martin, detta är en vanlig villa. Varför pratar du om EMC filter som att det skulle vara något problem. Kanske 1/1 000 000 000 att det är orsaken till att jordfelsbrytaren löser. Mycket större chans att nätägare har problem i sin ände om vi ändå ska prata långskott.

• Gilla
Heden71 och 7 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta har hen ju naturligtvis provat. Står att felet är i den fasta i stallationen.!
Det kan inte se?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Ok,

För att vara tydlig då, vad tycker du elektrikern ska börja att felsöka EMC-problem eller något annat?

Fairlane Fairlane skrev:
Ok,

För att vara tydlig då, vad tycker du elektrikern ska börja att felsöka EMC-problem eller något annat?
Hej Fairlane

Han utgår lämpligast från det han har erfarenhet av, när han felsöker i elanläggningen. Jag har absolut inget emot, om han hittar ett ”traditionellt jordfel” tvärtom.

Men skulle han inte hitta felet då, så kan du, som tips, visa det jag skrev för honom. Det skulle t.ex. kunna räcka att byta ut jordfelsbrytaren till ett annat fabrikat.

Våra hem liknar idag alltmer hur industrin såg ut för tiotalet år sedan. Vi ska inte vara naiva och tro att den kraftelektronik vi i allt större utsträckning installerar i våra hem, skulle innebära minskade risker för att få störningsbekymmer (EMC-problem).

När man läser här på byggahus.se, anar man att störningsbekymmer (EMC-problem) ökar i omfattning med bl.a. solcellsanläggningar, elbilsladdare och multimediasystem.

Vi (fastighetsägaren) ansvarar själva för det elsystem som finns i huset. Även om de som tillverkar de apparater vi köper och installerar följer gällande standarder för produkterna, så innebär inte det att det garanterat fungerar bekymmersfritt.:)

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Han utgår lämpligast från det han har erfarenhet av, när han felsöker i elanläggningen. Jag har absolut inget emot, om han hittar ett ”traditionellt jordfel” tvärtom.

Men skulle han inte hitta felet då, så kan du, som tips, visa det jag skrev för honom.

Våra hem liknar idag alltmer hur industrin såg ut för tiotalet år sedan. Vi ska inte vara naiva och tro att den kraftelektronik vi i allt större utsträckning installerar i våra hem, skulle innebära mindre risker för att få störningsbekymmer (EMC-problem) än för industrin.

När man läser här på byggahus.se, anar man att störningsbekymmer (EMC-problem) ökar i omfattning med bl.a. solcellsanläggningar, elbilsladdare och multimediasystem.

Vi (fastighetsägaren) ansvarar själva för det elsystem som finns i huset. Även om de som tillverkar de apparater vi köper och installerar följer gällande standarder för produkterna, så innebär inte det att det garanterat fungerar bekymmersfritt.:)
Känner inte av dessa problem på samma sätt, är detta något du märker av eller det visar sig kanske då du mäter spänningskvalité?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.