Fairlane
Hej,

En bekant har elektriker på plats nu för att dra om lite ledningar, jorda några rum, och installera jordfelsbrytare etc. Huset är från mitten på 80-talet, med en diazed-central som ser ut att vara i fint skick.

Nu är jordfelsbrytaren på plats och så fort köksfläkten eller kylskåpet slår på så löser den ut,oklart om det är fler saker eller bara dessa. Så nu är det dags för felsökning. Kan man uppskatta på något sätt hur lång tid vi talar om? Är det några timmar eller några dagar att lösa detta?

Inser att frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men om man kan få någon indikation så vore det trevligt.

Sen som kuriosa, om någon kan förklara hur man felsöker detta så vore det kul, kunskap är alltid roligt även om jag inte kommer göra detta själv utan det är en elektriker på plats.

Tidsfrågan antar jag handlar om pengar, hur mycket felsökningen kommer att kosta?
Ett par timmars felsökning springer ju lätt iväg till många tusenlappar, men mer än ett par timmar bör det inte ta. Det borde inte kosta många minuter för att konstatera jordfel i kyl och fläkt. Ska man springa runt och prova alla maskiner börjar dock tiden gå, men det kan man ju göra själv, det behöver inte elektrikern göra.

Om det är ett stumt jordfel i en apparat som löser JFBn direkt vid start så går det snabbt att "felsöka", det krävs inga instrument. Detta givetvis under förutsättning att anläggningen har isolationsprovats.

Men sedan kan det finnas läckströmmar som man mäter i elcentralen, apparater som är på väg att lösa en JFB. Det kan vara praktiskt svårt att få in en strömtång på enskilda grupper i en gammal elcentral så det kan kosta lite tid att identifiera vad som läcker.

Så hur mycket får en kort tid kosta?
Jag menar, det kanske är värt att åka till en vitvarubutik och inhandla ett nytt modernt, Wifi-uppkopplat och framför allt smart kylskåp ;)

Det kanske bara är sladden till kylen som är råttäten, men den felsökningen är ju snabbt avklarad genom att dra fram det.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,

En bekant har elektriker på plats nu för att dra om lite ledningar, jorda några rum, och installera jordfelsbrytare etc. Huset är från mitten på 80-talet, med en diazed-central som ser ut att vara i fint skick.

Nu är jordfelsbrytaren på plats och så fort köksfläkten eller kylskåpet slår på så löser den ut,oklart om det är fler saker eller bara dessa. Så nu är det dags för felsökning. Kan man uppskatta på något sätt hur lång tid vi talar om? Är det några timmar eller några dagar att lösa detta?

Inser att frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men om man kan få någon indikation så vore det trevligt.

Sen som kuriosa, om någon kan förklara hur man felsöker detta så vore det kul, kunskap är alltid roligt även om jag inte kommer göra detta själv utan det är en elektriker på plats.
Har du utfört kontroll före idrifttagning?
Och ändå löser JFB.

Detta löser du på ett par timmar.

Det troligaste är en fulkoppling men kan såklart vara ett jordfel någonstans.

Antar du inspekterat utomhuselen?

Låna en isolationsprovare så har du löst detta över helgen. Vem har sagt att det kräver auktorisation och egenkontrollprogram?

Steg ett, avlägsna centralkåpan.
Steg två, identifiera vilken/vilka grupp/grupper som trilskas.
Steg tre, ta reda på var felande grupper går.
Steg fyra, angrip från slutet eller mitten tills du har liggande åtta.

Steg 5 elektriker slutför och upprättar gruppförteckning och protokoll.

• Gilla
TorG och 1 till
  • Laddar…
Det första och det enklaste är att prova andra apparater i uttagen för kylskåp och fläkt. Och prova fläkt och kylskåp i andra uttag. På det viset kan man avgöra om det är i installationen eller apparaterna som felet sitter. Sitter felet i apparaterna så behövs ju ingen elektriker alls.

• Gilla
avh67f och 11 till
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Det första och det enklaste är att prova andra apparater i uttagen för kylskåp och fläkt. Och prova fläkt och kylskåp i andra uttag. På det viset kan man avgöra om det är i installationen eller apparaterna som felet sitter. Sitter felet i apparaterna så behövs ju ingen elektriker alls.
Detta har hen ju naturligtvis provat. Står att felet är i den fasta i stallationen.!

Fairlane
Hej,

Jag är inte i närheten av huset i fråga, utan det är en elektriker på plats (från en firma registrerad hos ESV). Huset ägare (dvs inte jag) frågade mig hur lång tid det kommer ta att felsöka. Det borde väl inte ta mer än 16 timmar var frågan jag fick (dvs, precis som @Bo.Siltberg är inne på hur mycket pengar kan det bli i ett worsed case).

Jag vet inte mer än att elektrikern säger att det är ett jordfel i anläggningen och att jordfelsbrytaren löser ut när fläkten i köket slås på eller när kylskåpet slås på. Jag vet inte om det även gäller diskmaskin, belysning etc, utan detta är den beskrivning jag har fått. Husets ägare är inte heller på plats då flytt inte skett än, elen och lite annat skulle fixas innan flytt.

Uttag utomhus är en av de saker som elektrikern ska installera, men jag vet inte om det är gjort. Om inte finns inget uttag utomhus.

Jag vet inte om fläkt och kylskåp sitter på samma säkring. Kanske gör de det och någon har dragit en skruv genom en ledare?!

• Gilla
te95mne
  • Laddar…
Fairlane
Just ja, köket renoverades 2015 (?) ungefär så kyl/frys etc är inte lastgamla.

E
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,

Jag är inte i närheten av huset i fråga, utan det är en elektriker på plats (från en firma registrerad hos ESV). Huset ägare (dvs inte jag) frågade mig hur lång tid det kommer ta att felsöka. Det borde väl inte ta mer än 16 timmar var frågan jag fick (dvs, precis som @Bo.Siltberg är inne på hur mycket pengar kan det bli i ett worsed case).

Jag vet inte mer än att elektrikern säger att det är ett jordfel i anläggningen och att jordfelsbrytaren löser ut när fläkten i köket slås på eller när kylskåpet slås på. Jag vet inte om det även gäller diskmaskin, belysning etc, utan detta är den beskrivning jag har fått. Husets ägare är inte heller på plats då flytt inte skett än, elen och lite annat skulle fixas innan flytt.

Uttag utomhus är en av de saker som elektrikern ska installera, men jag vet inte om det är gjort. Om inte finns inget uttag utomhus.

Jag vet inte om fläkt och kylskåp sitter på samma säkring. Kanske gör de det och någon har dragit en skruv genom en ledare?!
Om frågan är om det bör ta mer än 16h så är svaret nej.

Men du måste också fundera över i vems intresse det ligger att arbeta väldigt noggrant då du betalar löpande.

Men en dag kan jag nog tänka mig om elektrikern är ganska fräck, annars en halv.

Har ni tapetserat över dosor och dragit fulel drar tiden snabbt iväg.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
ullet
När vi satte in jordfelsbrytare i stugan hittade vi en ledare som var klämd mellan metallramen i ett uttag och dosan, den orsakade ett jordfel.

Det hittades när vi började öppna uttagen, tog väl kanske en timme, hade det varit en skada inne i en slang eller rör hade det antagligen tagit mycket längre tid.

• Gilla
Nasstromi och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Om frågan är om det bör ta mer än 16h så är svaret nej.

Men du måste också fundera över i vems intresse det ligger att arbeta väldigt noggrant då du betalar löpande.

Men en dag kan jag nog tänka mig om elektrikern är ganska fräck, annars en halv.

Har ni tapetserat över dosor och dragit fulel drar tiden snabbt iväg.
Jag hoppas att han är noggrann. Inga fullösningar, det kan jag ordna själv. :cool:

Det är som sagt inte mitt hus, men generellt så skulle jag påstå att elen ser helt ok ut, så då håller vi tummarna för max 8 timmar. Jag har träffat elektrikern och sett offerten på övrigt arbete och det känns som en seriös firma med rimliga priser både på timmar och material (japp, de har gett priserna på uttag, kapslingar, jordfelsbrytare etc och det är inte något listpris på grossisten, utan helt rimligt)

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hej,

Hej Fairlane

Jag har vid ett antal tillfällen varit med om att vid transienta tillslag av elapparater (t.ex. en damsugarmotor) så skapats en transient ström genom kondensatorn till jord i EMC-filter som sitter i apparater (t.ex. en mikrovågsugn) ansluten i elnätet, men inte i drift.

Den transienta läckströmmen som då uppstår kan lösa ut en jordfelsbrytare.

• Gilla
Tummen67
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Jag har vid ett antal tillfällen varit med om att vid transienta tillslag av elapparater (t.ex. en damsugarmotor) så skapats en transient ström genom kondensatorn till jord i EMC-filter som sitter i apparater (t.ex. en mikrovågsugn) ansluten i elnätet, men inte i drift.

Nu tror jag elektriker i första hand kommer fokusera på den fasta installationen men så klart inget som hindrar att vissa apparater kommer med.

Dammsugare har väl numera mjukstart, i vilket fall ska ju elanläggningen testas av, skulle fel kvarstå vet man ju vilken del som är problemfri.

Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Det borde inte vara problemet här.
Huset är "tomt". Ingen microvågsugn finns. Tvättmaskin, torktumlare, kyl/frys, belysning, ugn, häll och diskmaskin är det som finns, men förra ägarna är utflyttade sen ett tag och nya ägaren har inte flyttat in än, så det bör vara något annat som spökar.

• Gilla
Erik Rudhe
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hoppas att han är noggrann. Inga fullösningar, det kan jag ordna själv. :cool:

Det är som sagt inte mitt hus, men generellt så skulle jag påstå att elen ser helt ok ut, så då håller vi tummarna för max 8 timmar. Jag har träffat elektrikern och sett offerten på övrigt arbete och det känns som en seriös firma med rimliga priser både på timmar och material (japp, de har gett priserna på uttag, kapslingar, jordfelsbrytare etc och det är inte något listpris på grossisten, utan helt rimligt)
Verkar ju vara en normal rimlig firma de fått tag på och något jag i min naivitet tror är det vanliga trots att man lätt blir skev i uppfattningen av att läsa många trådar här. Det du beskriver bör som El-Löken m.fl skriver inte ta så lång tid att hitta. Konsekvent enkelt fel och dessutom tomt hus så bör 8 h vara lite av en evighet för felsökningen så förhoppningsvis är det en bra högsta gräns med marginal.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det borde inte vara problemet här.
Huset är "tomt". Ingen microvågsugn finns. Tvättmaskin, torktumlare, kyl/frys, belysning, ugn, häll och diskmaskin är det som finns, men förra ägarna är utflyttade sen ett tag och nya ägaren har inte flyttat in än, så det bör vara något annat som spökar.
Hej Fairlane

Det är kombinationen EMC-filter och transienter som kan orsaka att en jordfelsbrytare löser ut. EMC-filter sätts in i apparater (om det behövs) för att klara CE-märkning.

Dammsugare och mikrovågsugn var exempel, ur det jag varit med om, när jordfelsbrytare har löst ut vid transient ström genom kondensatorn till jord i ett EMC-filter.

Rimligen så finns EMC-filter i de flesta elanslutna apparater med switchteknik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.