433 läst ·
3 svar
433 läst
3 svar
Elfel inkommande el, vem betalar felsökning?
Lampor börjar blinka , kyl/frys går av å på etc.
Låter initialt som vi tappat en fas.
Säkrings skåpet ger inga ledtrådar
Kollar med nätägare, inga kända fel.
Får in en elektriker som konstaterar att det är fel på elen IN I fastigheten.
Nätägaren vidhåller inga kända fel men när vi berättar att vi har elektriker på plats å vad han funnit ut så sänder de ut en serviceman till kvarterets elskåp.
Han byter några reläer (eller liknande, frun var hemma) å då funkar allt igen.
Vad är kutym? Ska jag betala för elektrikern som gjorde nätägarens felsökning eller e det nåt som är värt att försöka få refunderat från nätägaren?
Any thoughts?
Låter initialt som vi tappat en fas.
Säkrings skåpet ger inga ledtrådar
Kollar med nätägare, inga kända fel.
Får in en elektriker som konstaterar att det är fel på elen IN I fastigheten.
Nätägaren vidhåller inga kända fel men när vi berättar att vi har elektriker på plats å vad han funnit ut så sänder de ut en serviceman till kvarterets elskåp.
Han byter några reläer (eller liknande, frun var hemma) å då funkar allt igen.
Vad är kutym? Ska jag betala för elektrikern som gjorde nätägarens felsökning eller e det nåt som är värt att försöka få refunderat från nätägaren?
Any thoughts?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Tror det är lite 50/50, ibland tar nätäagren det ibland inte. Det skulle troligen varit bättre om elektrikern hade ring nätägaren. De slipper prata med den inkompetenta kundtjänsten.
Jag är inte riktigt säker på vad de kan se från sin centrala felsökning, men jag tror att skall kunna läsa av från elmätaren om det är glapp, eller spänningsfel på inkommande ledning. men troligen klara inte första kunstjänstlagret det.
Jag är inte riktigt säker på vad de kan se från sin centrala felsökning, men jag tror att skall kunna läsa av från elmätaren om det är glapp, eller spänningsfel på inkommande ledning. men troligen klara inte första kunstjänstlagret det.
Nätägare brukar ju vara rätt hårda i det omvända fallet så sätt dom på prov och begär betalning för din elektriker.
Hade själv ett elfel i fritidshuset i november som till sist visade sig bestå i ett kabelfel hos nätägaren (utanför min servis).
Men vad jobbigt innan man får ut någon... Jag ringde kundtjänst och förklarade att jag har en god grundutbildning i el och är säker på att huset inte får någon spänning in.
"OK vi skickar ut en servicetekniker, men om det visar sig att du har fel så debiteras du"
Hade själv ett elfel i fritidshuset i november som till sist visade sig bestå i ett kabelfel hos nätägaren (utanför min servis).
Men vad jobbigt innan man får ut någon... Jag ringde kundtjänst och förklarade att jag har en god grundutbildning i el och är säker på att huset inte får någon spänning in.
"OK vi skickar ut en servicetekniker, men om det visar sig att du har fel så debiteras du"
Klicka här för att svara