Hej!
Första vintern i huset och nu när snön har börjat smälta ser vi att det droppar vatten från mitt i taket på bron/farstun. Vilket det inte borde.

Sambon går upp på vinden och får se detta:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Det är svart och väldigt blött!

Besiktningsmannen nämnde inget om detta och han borde ha sett det? Däremot nämnde och dokumenterade han att en takpanna var trasig, men det var ingen fara sa han. Vet inte ens om de blöta är under den trasiga takpannan?

Något måste självklart göras men frågan är hur illa detta är? Det är alltså två takstolar som är blöta och något där emellan.

Bör man kontakta besiktningsmannen igen? Vi köpte huset i somras. Tror dock att han har gått i pension nu då jag inte hittar hans hemsida, han hade egen firma.

Hoppas ni kan hjälpa!

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Fler bilder.

C
Tror inte att det är någon större fara om du bara ser till att hitta och åtgärda läckaget så snabbt som möjligt och se till att det får torka ut ordentligt, dvs bort med all plast och fuktig isolering. Efter att ha råkat ut för i princip samma sak har jag dock lärt mig att det kan vara otroligt svårt att hitta vart det läcker.

Det ser värre ut än en trasig panna. Läckaget har nog påhitt en tid. Såg väldigt svart ut

Vart vänder man sig för att få hjälp med det här? Vart börjar vi? Om besiktningsmannen borde stå för det här så vill vi såklart att han ska göra det. Vi står här och vet inte alls var vi ska börja. Vem kontaktar vi?

C
Nummer ett: se till att täta läckaget
Nummer två: se till att det kan torka ut

Detta borde du som sagt gjort omgående. Sen kan du fundera på vem som skall stå för kostnaden.

Vad har du på taket? Är ett en hängränna eller en fotränna? Har något gjort något med taket under dom senaste åren? Ta några kort från utsidan med, något där hela taket syns med. Kanske kan ge dig tips på några saker du kan kolla själv.

• Gilla
hama65
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.