Vilken gummiring ska man ha här? Den gamla var sönderböjd och läckte vatten. Jag misstänker att kopplingen inte är korrekt

• Plaströrkoppling med utrymme för gummiring; behov av korrekt tätning för att förhindra läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastkoppling med gängad överdel och en öppning för gummiring, används i VVS för att undvika vattenläckage.
    Skapa konto
  • Grå rörkoppling utan gummiring, eventuellt för vattenledning, med misstänkt dålig koppling som kan orsaka läckage.
    Skapa konto
  • Gummiring med märklapp och måttband, längd cirka 8 cm.
    Skapa konto
  • Under diskbänken med ett avloppsrör och ett eluttag; fokus på rörkopplingen.
    Skapa konto
GoForIt GoForIt skrev:
Är det inte en 40mm packning då?
Typ [länk]
Ja, jag monterade en 30/40-mm packning. Ytan den sitter mot är bara 2, kanske 3 mm, så det känns klent. Resten av packningen hamnar inne i röret och samlar antagligen smuts samt skapar motstånd.

Skall det ens vara en packning där. Kanten på röret vi ser är konisk. Det finns varianter på sådana häår kopplingar som tätar genom att koniskt yta på röret resp. kopplingen tätar genom att tryckas ihop. Men dte beror ju på om det finns en konisk yta även i kopplingen.

Annars kan man ju fundera på att köpa ett helt nytt kit med vattenlås osv. IKEAs variant kostar väl ca 200 kr, har jag för mig. Osäker på om just den passar till vilken diskbänk som helst.

• Gilla
Damcify
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skall det ens vara en packning där. Kanten på röret vi ser är konisk. Det finns varianter på sådana häår kopplingar som tätar genom att koniskt yta på röret resp. kopplingen tätar genom att tryckas ihop. Men dte beror ju på om det finns en konisk yta även i kopplingen.

Annars kan man ju fundera på att köpa ett helt nytt kit med vattenlås osv. IKEAs variant kostar väl ca 200 kr, har jag för mig. Osäker på om just den passar till vilken diskbänk som helst.
Ja, jag tyckte också att det såg ut som en konisk koppling, men de passar inte i varandra. Det känns som att någon har lyckats skruva ihop två delar som inte hör ihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.