nikasp skrev:
"Snålt och osmart" när de av misstag råkat backa 9000 kr på en enda kund?
Så du tycker att ett företag som omsätter miljoner inte kan ta dessa 9000 och kanske lite mer eftersom det säkert var flera kunder som handlade till detta förmånliga pris?
Har de inte bättre koll på sin prissättning så är det smartast att ta förlusten som lärpengar.
 
D
oceanis skrev:
Avtalslagen är ju en generell lag som hantetar sådana avtal som inte styrs av specifika lagar.
I TS fall finns det två specifika lagar E-handelslagen som baserar sig på ett EU direktiv och den svenska konsumentköplagen. Så det är nog mer troligt att en tvist kommer att hanteras under dessa två lagar.
NoN har inte hävt köpet och TS har inte stämt NoN för felaktiga priser, således rör det sig om ett förklaringsmisstag i dagsläget om det skulle gå till rätten. Den här tråden är TS största problem, men NoN måste fastställa att det är TS som faktiskt postat dessa inlägg, vilket endast kan göras genom beslut via LEK (vilket inte är tillämpligt här) och förutsatt att ByggaHus inte frivilligt överlämnar informationen.
Eller ja, tillkommande cdonkonversationen ligger inte TS i fatet precis eftersom denne nu outat sig.
 
Redigerat:
Tror inköpspriset är högre än så. Inköpspriset är nog typ 30% lägre än pris ut kund. Min gissning. Många tror att påslagen är flera 100%. Bara klädbutiker som lyckas ha de avanserna.
 
Det kanske bara finns en kund som köpt 5 maskiner under den aktuella perioden?
 
nikasp
Det är väl lika dåligt oavsett omsättning. Eller är det en glidande skala där ett företag som omsätter en miljon har mer rätt att vilja ha rätt pris? Inkonsekvent.

thomas33 skrev:
Så du tycker att ett företag som omsätter miljoner inte kan ta dessa 9000 och kanske lite mer eftersom det säkert var flera kunder som handlade till detta förmånliga pris?
Har de inte bättre koll på sin prissättning så är det smartast att ta förlusten som lärpengar.
 
nikasp skrev:
Det är väl lika dåligt oavsett omsättning. Eller är det en glidande skala där ett företag som omsätter en miljon har mer rätt att vilja ha rätt pris? Inkonsekvent.
Inkonsekvent?
Nu har NoN satt ut fel pris och börjar sedan jaga kunden för att få tillbaks varorna eller att kunden betalar mellanskillnaden. Rätt av NoN är att antingen glömma bort den fadäsen eller ta det som marknadsföring och istället gratulera kunden, för att ha gjort ett sådant klipp.
Nu blir det istället badwill och troligen en försäljningsminskning med mer än denna förlust, då folk kommer att förstå att varans utsatta pris inte med 100% säkerhet är det som skall betalas, utan det kan komma en sur uppmaning att betala mer, för att det varit fel pris.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Var går gränsen när man hittar en billig vara på nätet?
Måste man fråga säljaren om han verkligen har rätt pris om det är under 10%, 20%, 30%, 40%,.... jämfört med andra handlare?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
nikasp
Förlåt jag trodde att du tyckte att NetOnNet som omsätter så mycket borde få ta det som läropengar och att ett litet företag kanske inte borde behöva ta det. Feltolkning. Att det ska bli någon badwill av det här har jag svårt stt se. De kunderna som tycker att TS ska behålla prylarna för 10% av värdet kan de nog klara sig utan.
 
nikasp skrev:
De kunderna som tycker att TS ska behålla prylarna för 10% av värdet kan de nog klara sig utan.
Det kan de säkert göra, men alla andra som börjar bli osäkra om de kan lita på priset som står på sidan och avstår att handla, för att inte riskera att få betala mer.

Nu kan man ju undra om inte NoN skjuter mygg med kanon, när de nu på tisdag ger 70% rabatt på HELA sortimentet hos SIBA här i Halmstad, för att butiken skall läggas ner!
 
harry73
Sedan kan jag tycka att butiken gör moraliskt fel genom att bara kräva att få varorna eller mellanskillnaden.
Butiken gjorde fel och vill att kunderna ska rätta till. Hade de erbjudit kunderna en ordentlig rabatt som plåster på såren hade de i alla fall tagit ansvar för felet. Det hade även gett dom ett övertag i förhandlingen för då hade de kunna villkora rabatten med att man betalar inom t ex 2 veckor, annars gäller full pris och kan det gå till inkasso/tingsrätten.
Just nu har TS inget att förlora med att ignorera brevet/bestrida fakturan
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
nikasp
Jag har missat att det här var ett systematiskt beteende och trodde att det här var en engångsföreteelse. Fruktansvärt.

thomas33 skrev:
Det kan de säkert göra, men alla andra som börjar bli osäkra om de kan lita på priset som står på sidan och avstår att handla, för att inte riskera att få betala mer.
 
A
Jag kan tänka mig att en hel del av de kunder som råkat utför deras felaktiga pris och redan använt varan, känner att de måste betala det pris som NetOnNet i efterhand säger att det skulle ha varit. Men en del använt skickas också tillbaka och säljs då kanske i fyndhörnan i de fysiska butikerna.
 
nikasp skrev:
Jag har missat att det här var ett systematiskt beteende och trodde att det här var en engångsföreteelse. Fruktansvärt.

Oväntat att någon med bakgrund inom FinTech dissar arbitrage...
 
nikasp
När man läser denna tråden känner man ju direkt att man inte vill handla varor på NoN. Jag vill inte ha en faktura på mellanskillnaden när jag kommer hem.

Tada! Badwill är redan uppnått.
 
  • Gilla
twoody och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.