nikasp skrev:
Förlåt jag trodde att du tyckte att NetOnNet som omsätter så mycket borde få ta det som läropengar och att ett litet företag kanske inte borde behöva ta det. Feltolkning. Att det ska bli någon badwill av det här har jag svårt stt se. De kunderna som tycker att TS ska behålla prylarna för 10% av värdet kan de nog klara sig utan.
Vet annan butik som gjorde det ännu mer frekvent än netonet. Dom finns inte kvar längre, i för sig inget mångmiljons företag.


Så kommer netonnet dra ärenet till domstol lär inte bli kul i pr, vist ts har inte lika mycket bevis som en som köpte 5/10 stycken hårdiskar (där 10 butiker hade samma pris vid köptillfället).
 
B
Detta med priser, jämför med vad en maskin kostar i USA, då går det köpa tex en Makita slagskruvdragare för kanske 1100kr när exakt samma kostar 3800 kr i Sverige. Om de det skulle vara REA någonstans och den kostar 800 kr,då är det ju inte orimligt... vi kan ju inte utgå från Svenska riktpriser för de är vansinnigt höga dels jämfört med andra i länder i EU men dels USA.

Slagskruvdragaren var ett exempel för den första borstlösa de kom med 2009... det kan ha ändrats nu.
 
nikasp
Jag tror att inställningen till detta delvis är en åldersfråga. När jag var junior stod man i skivaffären och lyssnade och övervägde om senaste Whitesnake var värt investeringen. Nu är all musik och film några klick bort och priser på t.ex. blå Bosch har man på Prisjakt inom 10 sekunder. Hoppas att vi får höra upplösningen sen.
 
B
Det är lite konstigt att det är ok, företag som råkar sälja för billigt får ju se det som en utbildningskostnad. De måste förbättra sina processer så de inte gör fel...

Men som nämndes, om ordern är skickad, så har de ju ändå godkänt.


Liknande händer ju med flygresor, och en eftermiddag i september 2015 hade British Airways fel prissättning från Oslo till destinationer i USA. Vi köpte hela familjen i Business Class för 5500 kr/pers..

några dagar senare kom ett mail om att de varit fel, (och att de nog hade rätta att ändra) men att de lät oss åka ändå.

Vet såna som köpte tiotals biljetter, fick åka på allt. Det var ju bra PR för BA... ;)
 
nikasp
Jag känner inte till något annat fall med NetOnNet, gör du? Vad menar du att TS ska ha som bevis och för vad? Prisjakt som visar priser från 1900-3200 på de här maskinerna?

Broken arrow skrev:
Vet annan butik som gjorde det ännu mer frekvent än netonet. Dom finns inte kvar längre, i för sig inget mångmiljons företag.


Så kommer netonnet dra ärenet till domstol lär inte bli kul i pr, vist ts har inte lika mycket bevis som en som köpte 5/10 stycken hårdiskar (där 10 butiker hade samma pris vid köptillfället).
 
A
nikasp skrev:
Det här fallet var ett uppenbart fat finger error och inte arbitrage/obalans. [länk]
Feta fingrar kan man ha när man skriver in priset, men NetOnNet har haft feta fingrar i flera steg efter. Hela vägen hem till TS. De har ju antingen väldigt dåliga rutiner för att ha varit med så länge inom webbhandel, eller så bedriver de handel på ett sätt som de inte borde.
 
nikasp skrev:
Jag känner inte till något annat fall med NetOnNet, gör du? Vad menar du att TS ska ha som bevis och för vad? Prisjakt som visar priser från 1900-3200 på de här maskinerna?
Nej netonnet, brukar inte ens köra Reor. Utan om någon annan butik kör en kampanj så sänker netonnet ibland priset på egna varor (utan någon rea stämpel). Sen efter ett tag går priset upp igen.

När ett liknande fall gick till domstol, så togs det upp om priset var rimligt eller inte.

TS kunde bevisa att flera butiker på prisjakt hade samma pris. Vid det aktuella tillfället, så han hade stark bevisning att han inte försökte lura till sig varorna för billig peng.


Tror det var en av orsakerna som han vann målet.
 
Man får ju också tänka på att de som packar varorna kanske inte ens ser priset utan får bara en packlista som de packar ner, och sedan skrivs fraktetikett ut direkt från deras ordersystem, och sedan upptäcks problemet i slutet av månaden när bokföringen ska stämmas av och man ser att varor sålts för under inköpspris.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
A
Att som webbhandlare tjäna pengar på felaktiga mellanskillnader känns ju ganska riskfritt då? Allt man behöver göra är att råka sätta priset så lågt att det inte kan framstå som annat än ett misstag från deras sida och hävda att köparen var i ond tro och borde ha insett att priset var för lågt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
sebastiannielsen skrev:
Man får ju också tänka på att de som packar varorna kanske inte ens ser priset utan får bara en packlista som de packar ner, och sedan skrivs fraktetikett ut direkt från deras ordersystem, och sedan upptäcks problemet i slutet av månaden när bokföringen ska stämmas av och man ser att varor sålts för under inköpspris.
Det kvittar. Vilket system de valt är deras problem. De kunde haft en apa som stått där och packat in.
Juridisk är affären avklarad. Pengar och vara har bytt ägare.
Personligen hade jag nog haft svårt att köpa 5st om jag haft samma läge. Möjligtvis 2-3st men beror på vad mitt plus vänners behov är. Att köpa för att eventuellt sälja vidare för högre pris känns som man närmar sig ond tro.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Allinug: Nej. Ond tro gäller åt båda hållen, om butiken medvetet sätter priserna lågt för att kunna kräva mellanskillnaden så kommer detta att innebära att avtalet faktiskt är giltigt, att det verkligen var butikens vilja. Precis som man kom fram i ClickOKs fall.

Ett avtal är en omsesidig vilja. Om avtalet har förvanskats så att denna inte reflekterar den ena partens vilja längre, så är inte avtalet giltigt. Så enkelt är det.
Råkar man skriva en nolla för mycket eller en nolla för litet i ett avtal så att det faktiskt inte är viljan, så ska givetvis avtalet korrigeras eller hävas.

En annan sak att systematiskt göra det för att hävda "felskrivning".

För att inte en felskrivning skall ha allt för långtgående konsekvenser för en avtalspart så har man i lag, bestämt att motparten måste höra av sig om felskrivningen inom rimlig tid för att man ska kunna häva/korrigera avtalet baserat på detta.

Du påstår att butiken skulle ha feta fingrar hela vägen hem till TS. Som jag skrev så är det inte så att man sitter och manuellt trycker i beställningar, utan oftast är det helautomatiserat, nästan.
Typ som att priset fylls i då varan läggs upp eller redigeras, på hemsidan. Därefter så sköts hela klabbet automatiskt, och så fort betalning är mottagen så får lageravdelningen en packlista (utan priser då) på allt som ska läggas ner i kartong tillsammans med fraktetikett. De på lageravdelningen ser då inga priser, utan felet upptäcks då långt efter då man stämmer av ekonomin och ser galna siffor i bokföringen, man spårar upp felet och ser, oj den varan är ju helt åt skogen prissatt, någon som missat en nolla.

Det räcker altså med ETT misstag, inte så att de gör misstag hela tiden i flera steg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
sebastiannielsen skrev:
Allinug: Nej. Ond tro gäller åt båda hållen, om butiken medvetet sätter priserna lågt för att kunna kräva mellanskillnaden så kommer detta att innebära att avtalet faktiskt är giltigt, att det verkligen var butikens vilja. Precis som man kom fram i ClickOKs fall.

Ett avtal är en omsesidig vilja. Om avtalet har förvanskats så att denna inte reflekterar den ena partens vilja längre, så är inte avtalet giltigt. Så enkelt är det.
Råkar man skriva en nolla för mycket eller en nolla för litet i ett avtal så att det faktiskt inte är viljan, så ska givetvis avtalet korrigeras eller hävas.

En annan sak att systematiskt göra det för att hävda "felskrivning".

För att inte en felskrivning skall ha allt för långtgående konsekvenser för en avtalspart så har man i lag, bestämt att motparten måste höra av sig om felskrivningen inom rimlig tid för att man ska kunna häva/korrigera avtalet baserat på detta.

Du påstår att butiken skulle ha feta fingrar hela vägen hem till TS. Som jag skrev så är det inte så att man sitter och manuellt trycker i beställningar, utan oftast är det helautomatiserat, nästan.
Typ som att priset fylls i då varan läggs upp eller redigeras, på hemsidan. Därefter så sköts hela klabbet automatiskt, och så fort betalning är mottagen så får lageravdelningen en packlista (utan priser då) på allt som ska läggas ner i kartong tillsammans med fraktetikett. De på lageravdelningen ser då inga priser, utan felet upptäcks då långt efter då man stämmer av ekonomin och ser galna siffor i bokföringen, man spårar upp felet och ser, oj den varan är ju helt åt skogen prissatt, någon som missat en nolla.

Det räcker altså med ETT misstag, inte så att de gör misstag hela tiden i flera steg.
Vad är det för jävla trams? Alla företag långt minder än NoN som hanterar varor med ett pris har ett MPS-system, affärssystem av nåt slag. Det är extremt rimligt att ha varningar när ett försäljningspris plötsligt råkar bli x% av inköp, x% sänkning av föregående försäljningspris mm. Det hade vi -91 på stordator och jag lovar att det har inte blivit sämre. Det finns alla möjligheter att inte ens KUNNA sätta det låga priset även om dom medvetet försökte.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
sebastiannielsen skrev:
Allinug: Nej. Ond tro gäller åt båda hållen, om butiken medvetet sätter priserna lågt för att kunna kräva mellanskillnaden så kommer detta att innebära att avtalet faktiskt är giltigt, att det verkligen var butikens vilja. Precis som man kom fram i ClickOKs fall.

Ett avtal är en omsesidig vilja. Om avtalet har förvanskats så att denna inte reflekterar den ena partens vilja längre, så är inte avtalet giltigt. Så enkelt är det.
Råkar man skriva en nolla för mycket eller en nolla för litet i ett avtal så att det faktiskt inte är viljan, så ska givetvis avtalet korrigeras eller hävas.

En annan sak att systematiskt göra det för att hävda "felskrivning".

För att inte en felskrivning skall ha allt för långtgående konsekvenser för en avtalspart så har man i lag, bestämt att motparten måste höra av sig om felskrivningen inom rimlig tid för att man ska kunna häva/korrigera avtalet baserat på detta.

Du påstår att butiken skulle ha feta fingrar hela vägen hem till TS. Som jag skrev så är det inte så att man sitter och manuellt trycker i beställningar, utan oftast är det helautomatiserat, nästan.
Typ som att priset fylls i då varan läggs upp eller redigeras, på hemsidan. Därefter så sköts hela klabbet automatiskt, och så fort betalning är mottagen så får lageravdelningen en packlista (utan priser då) på allt som ska läggas ner i kartong tillsammans med fraktetikett. De på lageravdelningen ser då inga priser, utan felet upptäcks då långt efter då man stämmer av ekonomin och ser galna siffor i bokföringen, man spårar upp felet och ser, oj den varan är ju helt åt skogen prissatt, någon som missat en nolla.

Det räcker altså med ETT misstag, inte så att de gör misstag hela tiden i flera steg.
Att det räcker med 1 misstag är ett medvetet val från butikens sida för att göra allt så effektivt som möjligt och maximera sin vinst.
Det är knappast en ursäkt.
Jag arbetar hos en av Sveriges största lastbilstillverkare, vi kan givetvis plocka bort alla typer av kontroller och provkörningar.
Det gäller då bara att lita på sin process och
om det mot förmodan skulle bli något fel så tar man det som lärpengar och ger kunden en kompensation som den är nöjd med.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Mikael_L
sebastiannielsen skrev:
...
Ett avtal är en omsesidig vilja. Om avtalet har förvanskats så att denna inte reflekterar den ena partens vilja längre, så är inte avtalet giltigt. Så enkelt är det.
Råkar man skriva en nolla för mycket eller en nolla för litet i ett avtal så att det faktiskt inte är viljan, så ska givetvis avtalet korrigeras eller hävas.

En annan sak att systematiskt göra det för att hävda "felskrivning".

För att inte en felskrivning skall ha allt för långtgående konsekvenser för en avtalspart så har man i lag, bestämt att motparten måste höra av sig om felskrivningen inom rimlig tid för att man ska kunna häva/korrigera avtalet baserat på detta.
...
Ja det här ju bra, stringent och låter vettigt och rätt och riktigt.

Men ändå ...
Jag kan inte se annat är att det ändå kommer i konflikt med både konsumentköplagen och Lag (2005:59) om distansavtal. Och KKL är ju dessutom indispositiv, går ej att avtala bort och andra avtal och lagar ska väl inte kunna begränsa rätt enligt KKL.

Hur ska vi tänka över denna bit?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
sebastiannielsen skrev:
Allinug: Nej. Ond tro gäller åt båda hållen, om butiken medvetet sätter priserna lågt för att kunna kräva mellanskillnaden så kommer detta att innebära att avtalet faktiskt är giltigt, att det verkligen var butikens vilja. Precis som man kom fram i ClickOKs fall.

Ett avtal är en omsesidig vilja. Om avtalet har förvanskats så att denna inte reflekterar den ena partens vilja längre, så är inte avtalet giltigt. Så enkelt är det.
Råkar man skriva en nolla för mycket eller en nolla för litet i ett avtal så att det faktiskt inte är viljan, så ska givetvis avtalet korrigeras eller hävas.

En annan sak att systematiskt göra det för att hävda "felskrivning".

För att inte en felskrivning skall ha allt för långtgående konsekvenser för en avtalspart så har man i lag, bestämt att motparten måste höra av sig om felskrivningen inom rimlig tid för att man ska kunna häva/korrigera avtalet baserat på detta.

Du påstår att butiken skulle ha feta fingrar hela vägen hem till TS. Som jag skrev så är det inte så att man sitter och manuellt trycker i beställningar, utan oftast är det helautomatiserat, nästan.
Typ som att priset fylls i då varan läggs upp eller redigeras, på hemsidan. Därefter så sköts hela klabbet automatiskt, och så fort betalning är mottagen så får lageravdelningen en packlista (utan priser då) på allt som ska läggas ner i kartong tillsammans med fraktetikett. De på lageravdelningen ser då inga priser, utan felet upptäcks då långt efter då man stämmer av ekonomin och ser galna siffor i bokföringen, man spårar upp felet och ser, oj den varan är ju helt åt skogen prissatt, någon som missat en nolla.

Det räcker altså med ETT misstag, inte så att de gör misstag hela tiden i flera steg.
Men nu hänvisar du till paragrafer i den generella avtalslagen och också till en paragraf som sällan praktiseras då den kräver ond tro som är mycket svårt att bevisa vilket medför att reglen sällan används. I TS fall finns det andra lagar som går före avtalslagen det finns numera bla en E-handelslag, en prisinformationslag och en konsumentköplag som tar större hänsyn till konsumenten.
Man ska också komma ihåg att rättsligt så kommer man att ta hänsyn till den svagare parten eller den som intar ställning som konsument.

Likaså finns det också tydligt angivet i dessa lagar när varan övergått till köparen och när köparen tagit varan i besittning vilket medför att avtalet därefter INTE kan hävas. TS uppfyller allt så därmed är det omöjligt för NoN att häva avtalet. Om dom mot all förmodan skulle gjort något så skulle det skett innan TS tagit varorna i besittning men det har man inte gjort.
 
  • Gilla
Boan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.