"Hej ....

Tack för ditt mail,

Vi beklagar att detta uppstått,
Precis som det står i våra köpvillkor står det: ”Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand.”

Vad gäller länken till Cdon är detta ett erbjudande som de har och har du frågor kring det så kan du i så fall kontakta dem.

Jag förstår givetvis om det så att du inte vill behålla produkten och det går bra att returnera denna till oss.
Du returnerar en vara lättast till oss i en av våra lagershoppar eller genom att fylla i returblanketten som du finner på vår hemsida och skickar in försändelsen till oss som företagspaket.

Önskar dig en jättefin dag!

Med vänliga hälsningar / Best Regards
_______________________________"
 
Då får jag kontra med ett annat exempel.
En bekant till mig beställde ett fodral till sin mobiltelefon. När han fick paketet tyckte han att det var lite stort för ett mobilfodral. Mycket riktigt, när han öppnade det låg det en Ipad av något slag värd flera tusen kronor.
Han kontaktade företaget som inte ens visste om att de hade skickat fel. Ipaden skickades tillbaka,och som tack fick han mobilfodralet gratis och ett STORT tack för att han var så ärlig.
 
  • Gilla
Viktor_F och 1 till
  • Laddar…
Bara hänvisa till #229 där oceanis skriver vad som gäller sen 2014 vad avser E-handel.
 
Oavsett om det är E-handel eller handel i butik så ingår man väl ett avtal och då gäller väl avtalslagen?
Jag måste läsa på vad som har ändrats dom senaste åren...
 
Redigerat:
j.f.s
@Chrissofsweden

Vad säger konsumentrådgivaren i din kommun?
 
D
Går man igenom vägledande rättsfall som tillämpar 32 § AvtL så finns det tyvärr inte mycket att gå på. Det man kan säga att lagen och förarb inte nämner att misstaget måste vara väsentligt. Frågan blir då enbart om TS insåg eller borde insett motpartens misstag, vilket motparten måste bevisa i rätten.
 
Om vi ser det rent juridiskt skall väl säljare ha betydligt mer koll på varornas pris, än konsumenterna?
Annars riskerar vi att mindre nogräknade företag kan börja och ta bort en siffra i priset och sedan återkomma och säga "oj, det blev fel" och därmed få kunden att antingen returnera varan eller betala mellanskillnaden.
Jag tror inte NoN har praktikanter som prissätter varorna som säljs på nätet, utan den som skriver in priset har ett mycket stort ansvar att det blir rätt. Bara snålt och osmart att efteråt skriva brev till kunderna som fått varor som är fel prissatta och ger dem mycket badwill.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S
inte ska kund behöva lida för att säljaren har satt för lågt pris.
men kanske inte skulle köpt så många på samma gång. :)
hade vart en eller två så kanske dom inte sagt nåt
 
hsd
Jula brukar dumpa priser rejält och jag har flera gånger utnyttjat dessa tillfällen och köpt flera av dessa då grannar mfl. velat ta del av dessa
 
Redigerat:
j.f.s skrev:
@Chrissofsweden

Vad säger konsumentrådgivaren i din kommun?
Tjänsteresa :-/
 
Och varför i hela fridens namn skulle TS behöva göra arbetet att åka till en lager shop, eller fylla i blanketter för retur? Vill Neonet ha tillbaka sina prylar får väl de åtminstonde göra returjobbet själv.

Påminner mig om en "affär" jag hade med SE banken för rätt många år sedan. Jag var rätt irriterad för de hade redan gjort 7 grova missar i rak följd i en enklare värdepappersaffär (konvertibler). När jag fick hem avräkningsnotan som borde varit på ca 40 000 kr, så visade det sig att de ville betala ut ca 270 000 kr till mig. Av detta så var 232 000 kr ränta för att de "lånat" 40 000 av mig i 14 dagar.

Det var en rätt bra inlåningsränta...

Nåväl jag så att de hade skrivit fel på årtal i ränteberäkningen, så jag hade fått ränta i 90 år och 14 dagar, istället för 14 dagar.

Jag ringer till banken och påtalar felet. Varvid tjänstemannen där tycker att jag måste komma in så att de kan undersöka felet. Jag vägrade, ni har alla uppgifter som behövs för att rätta till det här.

Nej jag kan inte göra något åt felet om du inte kommer in. Så bra sa jag, då behåller jag pengarna, och så lade jag på luren. Dagen därpå hade de rättat felet helt utan någon ytterligare medverkan från mig.

Jag har ofta funderat på hur de redovisar räntekostnader, hade de någonsin hittat felet om jag inte vore så ärlig...
 
De utgår från att du KAN lämna tillbaks grejerna men vad är det som säger att du inte redan använt eller gett bort dem? Tar de tillbaka en väl använd maskin?
 
nikasp
"Snålt och osmart" när de av misstag råkat backa 9000 kr på en enda kund? Jag skulle säga att det är rimligt att man försöker reparera skadan och mailet var verkligen inget hotbrev om du backar några sidor.

I just det här fallet förstår jag inte varför han köpte fem stycken om han inte insåg (eller det gjorde han ju i början) hur otroligt underprisat det var. Tycker att flera inlägg talar för att det var "ond tro". Men det är ju irrelevant för här framställs NetOnNet som ett ont företag som misshandlar en stackars konsument :)

"För dryga tvåhunkan styck så kan jag ha en i stugan, en i snickarboa, perfekt förödelsedagspresent till en vän, brorsan behöver säkert en och den sista kan jag sälja så går jag plus på hela kalaset"

thomas33 skrev:
Om vi ser det rent juridiskt skall väl säljare ha betydligt mer koll på varornas pris, än konsumenterna?
Annars riskerar vi att mindre nogräknade företag kan börja och ta bort en siffra i priset och sedan återkomma och säga "oj, det blev fel" och därmed få kunden att antingen returnera varan eller betala mellanskillnaden.
Jag tror inte NoN har praktikanter som prissätter varorna som säljs på nätet, utan den som skriver in priset har ett mycket stort ansvar att det blir rätt. Bara snålt och osmart att efteråt skriva brev till kunderna som fått varor som är fel prissatta och ger dem mycket badwill.
 
useless skrev:
Oavsett om det är E-handel eller handel i butik så ingår man väl ett avtal och då gäller väl avtalslagen?
Jag måste läsa på vad som har ändrats dom senaste åren...
Avtalslagen är ju en generell lag som hantetar sådana avtal som inte styrs av specifika lagar.
I TS fall finns det två specifika lagar E-handelslagen som baserar sig på ett EU direktiv och den svenska konsumentköplagen. Så det är nog mer troligt att en tvist kommer att hanteras under dessa två lagar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
nikasp skrev:
"Snålt och osmart" när de av misstag råkat backa 9000 kr på en enda kund?"
Nja, nu blandar du ihop intäkten med förlusten...

Jag killgissar att deras inköpspris är 500 SEK, och förlusten då 340 per maskin.
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.