236 322 läst ·
1 191 svar
236k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg
Vad fan snackar du om gosse? Börjar du bli till åren och inte kan skilja på saker och ting? Jag har varit här på forumet till och från under ett par år, men nu kände jag att det var dags att regga mig.fsn skrev:
Till vardags arbetar jag som jurist, om det berör dig.
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg
Det märks att du inte har stor erfarenhet hur rättsväsendet arbetar. Istället för att försöka vinna någon sorts empati här på forumet, kan jag råda dig att läsa hur lagen är skriven.DMOL skrev:
Som du beter dig nu, väldigt generande.
Jag fastnade för att jag tycker att det är fel att utnyttja ett uppenbart felaktigt pris. En del tycker annorlunda. Nu tror jag att TS ångrar att han ens skrev om det från början men intressant att veta hur det går. Jag tror ju knappast att NetOnNet kommer att dra det till rätten men lär väl skicka faktura om man inte skickar tillbaka.
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg
Det var en av anledningarna till varför jag valde att regga mig, många av användarna här har ju ingen aning om hur rättsväsendet i Sverige fungerar. Det störde mig till en grad att jag valde att registrera mig. Kompetensen här inne bland medlemmarna gällande juridik är ju lika med noll. Samtidigt ger dessa medlemmar ut "goda råd" som kan få TS att råka illa ut.sir_erken skrev:
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg
Att han står där och inte accepterar en förlikning hos tingsrätten. Vid småmål som detta brukar ordförande för det mesta rekommendera att man förlikas innan rättegång. Men eftersom alla juridiska experter här inne, som sitter i sådana här mål dagligen, rekommenderar att han har all rätt på sin sida och ska bestrida alla brev han får. Det blir i mitt tyckte helt idiotisk då jag vet hur utgången i en eventuell förhandling kommer att sluta. I slutändan kan det bli dyrt.Kane skrev:
Redigerat:
För det första är jag ytterst tveksam till att du verkar som jurist, det är ganska tydligt när en riktig jurist utrycker sig i text och utan att gå in på detaljer så är du inte där. För det andra så finns det inget som tyder på att TS skulle råka direkt illa ut oavsett om NetOnNet skickar en faktura som TS sen bestrider enligt skolboken eller om NetOnNet lämnar in en stämningsansökan.Stadsfiskalen skrev:Det var en av anledningarna till varför jag valde att regga mig, många av användarna här har ju ingen aning om hur rättsväsendet i Sverige fungerar. Det störde mig till en grad att jag valde att registrera mig. Kompetensen här inne bland medlemmarna gällande juridik är ju lika med noll. Samtidigt ger dessa medlemmar ut "goda råd" som kan få TS att råka illa ut.
Så du får ursäkta, i min bok så har du när du utger dig för att verka som jurist bara kryddat troll-teorin. Har jag fel så passar jag naturligtvis på att be om ursäkt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men jag blir lite nyfiken. Om en butik alltså i efterhand kommer fram till att de sålt för billigt, då menar alltså stadsfiskalen att butiken kan ha rätt att häva köpet.
Hur länge har de den rätten? Kan de häva om en månad, om ett år?
Dvs. hur länge bör jag hålla en inköpt vara nedpackad i originalkartong innan jag vågar börja använda den?
Jag kan hänga med i resonemanget att TS med sin erfarenhet borde kanske ha insett att något är fel. Men antag att det var jag som köpte, att jag hittils har kört med multimaskin från Jula för 299 kr, normalpris. Men tycker att en äkta Bosch och nu till bra reapris...
Och vad köparen kan tänkas ha för speciella förutsättningar att inse felet, är det verkligen något en domstol kan ta ställning till?
Dvs. hur länge bör jag hålla en inköpt vara nedpackad i originalkartong innan jag vågar börja använda den?
Jag kan hänga med i resonemanget att TS med sin erfarenhet borde kanske ha insett att något är fel. Men antag att det var jag som köpte, att jag hittils har kört med multimaskin från Jula för 299 kr, normalpris. Men tycker att en äkta Bosch och nu till bra reapris...
Och vad köparen kan tänkas ha för speciella förutsättningar att inse felet, är det verkligen något en domstol kan ta ställning till?
Hur dyrt kan det bli?Stadsfiskalen skrev:Att han står där och inte accepterar en förlikning hos tingsrätten. Vid småmål som detta brukar ordförande för det mesta rekommendera att man förlikas innan rättegång. Men eftersom alla juridiska experter här inne, som sitter i sådana här mål dagligen, rekommenderar att han har all rätt på sin sida och ska bestrida alla brev han får. Det blir i mitt tyckte helt idiotisk då jag vet hur utgången i en eventuell förhandling kommer att sluta. I slutändan kan det bli dyrt.
Du är medveten om att det inte ens finns nån stämningsansökan ännu? Och du är medveten om att det kommer att bli ett småmål av det?Stadsfiskalen skrev:Att han står där och inte accepterar en förlikning hos tingsrätten. Vid småmål som detta brukar ordförande för det mesta rekommendera att man förlikas innan rättegång. Men eftersom alla juridiska experter här inne, som sitter i sådana här mål dagligen, rekommenderar att han har all rätt på sin sida och ska bestrida alla brev han får. Det blir i mitt tyckte helt idiotisk då jag vet hur utgången i en eventuell förhandling kommer att sluta. I slutändan kan det bli dyrt.
Vad är din definition av dyrt?
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 618 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 618 inlägg
Det ska ske inom skälig tid. Butiken som har gjort fel ska alltså meddela kunden inom skälig tid. Ponerar vi att butiken uppdagat felet 2-3 månader efter ett köp, har jag mycket svårt att se att man skulle kunna kräva att kunden att betala fullt pris.hempularen skrev:Men jag blir lite nyfiken. Om en butik alltså i efterhand kommer fram till att de sålt för billigt, då menar alltså stadsfiskalen att butiken kan ha rätt att häva köpet.
Men i det här fallet har butiken kontaktat kunden inom ett par dagar. Det får ses som skäligt i lagens betydelse.