77 502 läst ·
253 svar
78k läst
253 svar
Fel på tak efter hantverkare.
Hej, Skulle behöva en fuktmätning på råspånten. Finn sådana som tar på djupet utan att penetrera ytskiktet.MugAssMaz skrev:
Efter 2 år borde inte nått resa sig så jag sätter min sista lakritspeng på att detta är ett problem med luftcirkulation. Solen värmer taket som får mer fukt att rymma i utrymmet som verkar sakna avluftning i nock
Menar du att deras luftspalt är fel?H håbbe1961 skrev:Hej, Skulle behöva en fuktmätning på råspånten. Finn sådana som tar på djupet utan att penetrera ytskiktet.
Efter 2 år borde inte nått resa sig så jag sätter min sista lakritspeng på att detta är ett problem med luftcirkulation. Solen värmer taket som får mer fukt att rymma i utrymmet som verkar sakna avluftning i nock
Luftspalten har dom satt igen med brädor.
Ska det inte vara öppet så att luften kan cirkulera?
Eller har jag missuppfattat luftspalt?
Frågan är också om dom har beräknat vikten för ytterligare ett lager råspont?
Mina takstolar är bara 120 mm.
Ska det inte vara öppet så att luften kan cirkulera?
Eller har jag missuppfattat luftspalt?
Frågan är också om dom har beräknat vikten för ytterligare ett lager råspont?
Mina takstolar är bara 120 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid så lite luftning och så tätt tak brukar vi göra 2 huvar som hjälper luftningen, dessa placeras på nocken, gärna med en dragförbättrare så man skapar ett undertryck (suger ut luften) som sätter fart på cirkulationen.
Nu måste luften tryckas från ena sidan , upp via nocken och sedan ner och ut vid andra takfoten , detta brukar fungera dåligt vid gamla hus som släpper ut mycket värme via taket, mycket troligt är det just kondens som bildas, värmen stannar under ändsponten har ingenstans att ta vägen.
Man brukar lämna öppningar i reglarna uppe vid nocken ( luftningen fortsätter löpa ) så luften kan cirkulera ut via takstosarna med dragförbättrare.
Just nu har du mest troligt stilla stående luft som är varm i luftningen, vilket orsakar problemet att ändsponten sväller.
Nu måste luften tryckas från ena sidan , upp via nocken och sedan ner och ut vid andra takfoten , detta brukar fungera dåligt vid gamla hus som släpper ut mycket värme via taket, mycket troligt är det just kondens som bildas, värmen stannar under ändsponten har ingenstans att ta vägen.
Man brukar lämna öppningar i reglarna uppe vid nocken ( luftningen fortsätter löpa ) så luften kan cirkulera ut via takstosarna med dragförbättrare.
Just nu har du mest troligt stilla stående luft som är varm i luftningen, vilket orsakar problemet att ändsponten sväller.
Som rickard skrev så är detta någon typ att självttäck papp klisterkant. Detta är ingen svetspapp som svetsas ihop med gasol och brännare. Vad är detta för amatörer hoppas dom åker dit och river upp allt och gör rätt för sig. Om dom lagt den pappen horisontellt skulle dom kanske klarat sig från detta problem.MugAssMaz skrev:
Många vet inte om varför vi lämnar 10 år , I grunden är reklamationstiden tre år i konsumenttjänstlagen ,men så här säjer lagen:MugAssMaz skrev:
Reklamation
17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
