G
S SueCia skrev:
Har man råd att kasta 11 miljoner på ett hus utan att göra några som helst undersökningar så har man råd att fixa alla fel som uppkommer på huset också…

”Hur kan detta hända i Sverige?”
Det är inte Sveriges fel…
Det är Sveriges fel att godkänna sånt skämt slutbesiktning sen skyller ifrån sig! Om mäklaren varit seriös och nämnde det i avtalet att köparen har rätt att besikta föratt kunna ångra sig så det blir aldrig problem för vi tänkt att besikta men han vägrat att det är helt nytt hus och inte behövs! Så det är Sveriges fel. Via lag och reglar kan man känna stor summa med bedrägeri och fusk.
Om du är avundsjuk att ni inte har råd så jobba hårt som vi gör.

• Haha
  • Wow
  • Arg
Namnet och 5 till
  • Laddar…
Den enda som kommer tjäna på detta är advokaten som gnuggar sina händer, ni är en drömklient!

• Gilla
shtob och 7 till
  • Laddar…
G
Inte helt sant. Med kommunen har man slutsamråd och får slutbesked om man kan visa att man uppfyllt alla krav i bygglovet samt lagkrav. Ingen besiktningsam behöver närvara. Slutbesiktning har man för att säkerställa att entreprenören levererat enligt avtal och är inget som kommunen kräver.

Däremot måste man ju ha en KA. Om det finns slutbesked skulle jag kolla upp denne.

Sen måste jag tyvärr ansluta mig till många andra i tråden. Det går inte att lagstifta bort dumhet och om det TS skriver är sant är det riktigt dumma beslut hos köparen som orsakat denna trista situation. Med det sagt håller jag tummarna för att det ordnar sig.[/QUOTE]

Min son växt i Sverige och kämpat hårt för varje slant. Han är naiv och trovärdig. Och det är första hans husköp. Vi köpte villa 2007 och sålde utan någåt problem och var ärliga. Det är sant att han kommer att betala högt pris men oavset allt att det inte är trygg i Sverige och vi planerar att åka tills USA .

G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den enda som kommer tjäna på detta är advokaten som gnuggar sina händer, ni är en drömklient!
Detnär på G men nu vaknat vi om det blir förlust så det blir när planering är klar att lämna Europa för givet!

• Gilla
Fredrik Eriksson
  • Laddar…
Cheesen
Ja lycka till med USA. det laglösa landet.

• Gilla
  • Haha
shtob och 9 till
  • Laddar…
S
Jag tror inte att det är lätt att vara naiv i USA heller, visst är det jävligt fel med folk som lurar människor. Men det fråntar inte det individuella ansvaret att ifrågasätta och verkligen göra allt man kan för att inte bli lurad.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
G
S Screew skrev:
Jag tror inte att det är lätt att vara naiv i USA heller, visst är det jävligt fel med folk som lurar människor. Men det fråntar inte det individuella ansvaret att ifrågasätta och verkligen göra allt man kan för att inte bli lurad.
Vi bor själva här sedan 2003 och aldrig råkat ut för såna bedrägeri. Visst bodde vi i mindre stad jämfört med sthlm men det handlar inte bara om dumhet utan att lätt lura folk här i sthlm Iaf i USA tjänar man bättre och hälften av mina kusiner bor där.

• Haha
Jakobk
  • Laddar…
Svenskar är nog mer ärliga än polacker och ryssar då det gäller husbyggen och husförsäljning iaf…

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svenskar är nog mer ärliga än polacker och ryssar då det gäller husbyggen och husförsäljning iaf…
Det har du rått i fullständig! Säljaren var från Polen och bulvan från ryssland men vi sett bara mäklaren som var riktigt svensk. När vi skrev avtalat så sa jag till säljaren är ni polska då blir dem så konstiga men min son tyckte att det var taskigt att säga och de hade så bråttom för de hde lämnat en autism barn hemma.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
S
G Goza skrev:
Vi bor själva här sedan 2003 och aldrig råkat ut för såna bedrägeri. Visst bodde vi i mindre stad jämfört med sthlm men det handlar inte bara om dumhet utan att lätt lura folk här i sthlm Iaf i USA tjänar man bättre och hälften av mina kusiner bor där.
Go for it! Jag har absolut inget emot att ni flyttar dit! Jag får önska att det löser sig och att det blir bättre i USA!

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Karlia
Planer på USA är säkert jättebra. Har du släkt där som kan hjälpa till - toppenbra!

Men det hjälper inte den situation din son är i nu, det låter som om ni behöver hjälp att klura ut situationen där. Jag förstår fortfarande inte riktigt de problem som finns där, om det är jurist eller besiktningsfirma ni behöver. Det låter ju som om huset är osäljbart i nuläget.

Förstår om du känner dig lite påhoppad men sanningen är att innan man gör ett av livets största affärer måste man lära sig vad det är som gäller, inte bara gå på vad mäklaren eller säljaren säger. De är inte på din sida. Det finns massor av guider på nätet, även här på byggahus vad jag minns.

• Gilla
lib2 och 6 till
  • Laddar…
Jag tror att ni har två möjliga spår att komma vidare;

Dels kan ni anmäla mäklaren så att den inte kan fortsätta arbeta som mäklare, läs mer om vad mäklaren har för skyldigheter här: https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/

Om säljaren har gjort utfästelser som inte visat sig stämma kan ni ställa krav via mäklaren eller stämma säljaren.

Att det går att se felaktigheter är däremot inte alls bra för er. Det borde gjort att ni misstänkte ytterligare fel och undersökte noggrannare.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
G
Karlia Karlia skrev:
Planer på USA är säkert jättebra. Har du släkt där som kan hjälpa till - toppenbra!

Men det hjälper inte den situation din son är i nu, det låter som om ni behöver hjälp att klura ut situationen där. Jag förstår fortfarande inte riktigt de problem som finns där, om det är jurist eller besiktningsfirma ni behöver. Det låter ju som om huset är osäljbart i nuläget.

Förstår om du känner dig lite påhoppad men sanningen är att innan man gör ett av livets största affärer måste man lära sig vad det är som gäller, inte bara gå på vad mäklaren eller säljaren säger. De är inte på din sida. Det finns massor av guider på nätet, även här på byggahus vad jag minns.
Det vet vi och därför vi väntar och se vad det blir med advokat sen när våra plan B är nära så tänker vi säljer på vilket pris som helst.

Sverige är fantastiskt och vi tappat lust på allt när vi ser att det är vårat fel med bör andra tar ansvar som mäklaren för man får vara ärlig med sitt yrke och laget bör visa rättvishet .

• Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
[/QUOTE]
Min son växt i Sverige och kämpat hårt för varje slant. Han är naiv och trovärdig. Och det är första hans husköp. Vi köpte villa 2007 och sålde utan någåt problem och var ärliga. Det är sant att han kommer att betala högt pris men oavset allt att det inte är trygg i Sverige och vi planerar att åka tills USA .[/QUOTE]
Jag har all respekt för att det kan vara komplicerat att sätta sig in i hur fastighetsaffärer fungerar i olika länder. Med det sagt borde din son ha gjort just det, precis som jag skulle behöva göra det om jag skulle köpa en fastighet i ett annat land.

Hade han gjort det hade han lärt sig att vi har en väldigt långtgående undersökningsplikt i Sverige. Det betyder inte att det inte finns möjlighet att göra trygga fastighetsaffärer. Tvärt om är det normala att man köper med en besiktningsklausul och låter besikta fastigheten innan affären går igenom.

Sen att det finns rötägg som försöker blåsa dig är en annan sak. Det finns nog tyvärr överallt. Har svårt att se att den saken skulle vara bättre i USA.

• Gilla
ådal och 3 till
  • Laddar…
Något har uppenbarligen hamnat i baktakt med citeradet i denna tråd.

• Gilla
  • Haha
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.