45 738 läst ·
273 svar
46k läst
273 svar
Fel i avloppet och ledningen vid nybyggd villa!
Håller med, men det finns ingen riktig fakta utan olika beskrivningar hur affären gått till samt lite diffust hur huset byggts. Om man hamnat i den här situationen och inte haft/kunskap, har svårt att redogöra för alla delar som ingår i affären och hur huset byggts, Hur stor är då sannolikheten att kunna ta till sig olika förslag/förklaringar/påstående i en forumtråd!Fotografen skrev:
Jag tycker det verkar som om upplägget är att som privatperson beställa ett hus av en byggfirma man själv äger, för att sedan sälja det som privatperson?
Är det ett fuskbygge finns risken även att man försöker kringgå ansvaret som byggare genom att sälja privat och på så sätt lasta över ansvaret på slutkunden mha undersökningsplikten.
Jag tycker det luktar fusk&bluffupplägg lång väg.
Så håller fast vid om beskrivningen stämmer, nytt hus för 11 Mkr med stora problem, att söka lokal hjälp att reda ut gjord affär och hur huset har uppförts.
Det kommer vi att stämma mäklaren och säljaren! Vi anlitar en advokat trots att chansen är lite. Hur kommunen kan accepterar så här fel utan att undersöka noga undrar. Handlar att muta eller annat?A AndersS skrev:Det är så mycket konstiga beskrivningar/påståenden av ts i tråden att det är omöjligt att förstå vad som köpts mera än ett hus och utifrån det kunna svara på alla frågorna. (kanske bara jag som har problemet eller trollas det?)
Så vill ni gå vidare måste ni ta hjälp av någon som kan gå igenom hela husaffären på plats helst med kunskap om husentreprenader.
Min son kontaktat kommun innan. Hur mäklaren kan använda så här vidriga sätt att lura andra på det här sättet i Sverige utan straff undrar jag. Är såna ingår i deras utbildning med bedrägeri?
Det är fuskbygg på alla sätt och vis . Om fel monterat alt som syns hur är det med annat som inte syns?Fotografen skrev:
Jag tycker det verkar som om upplägget är att som privatperson beställa ett hus av en byggfirma man själv äger, för att sedan sälja det som privatperson?
Är det ett fuskbygge finns risken även att man försöker kringgå ansvaret som byggare genom att sälja privat och på så sätt lasta över ansvaret på slutkunden mha undersökningsplikten.
Jag tycker det luktar fusk&bluffupplägg lång väg.
G Goza skrev:Mäklaren sagt fel information till honom att säljaren byggt hus för att flytta in och jobbar dem inom ventilations bransch och inget mer. Allt upptäcktes vid avtalet att de var polacker och när han börjat efterlysa då visste han att de har byggfirma ,bor i närheten och allt materiel/medarbetare från polen . Enda svenska är marken.
Dagen efter börjat allt misstänken när det står ingenting om köparen har rätt att besikta trots han nämnat åt honom/ mäklaren men säger hela tiden behövs inte men ni kan göra det utan att det står något i avtalet. Samt när min son var beredd att gå back nästan 1 miljon så mäklaren hela tiden sagt att göra sitt bästa tills tillträde dagen då visste min son att han var enda köpare för mäklaren inte svarar..
mäklarens uppdrag är att företräda säljaren och få så mycket som möjligt i betalt för huset det bör man förstå.
man undersöker huset innan köp inte efter det är reglerat i jordabalken.
att säljaren byggt med egen firma finns inget olagligt i dock har byggfirman en garanti på huset att uppfylla.
den upphör inte bara för att huset blivit sålt men risken är att om det är väldigt omfattande fel så låter de byggföretaget gå i konkurs.
anlita en jurist snarast med erfarenhet av liknande ärenden.
sedan en fundering hur kan man köpa ett hus för 11 miljoner utan att anlita någon att besiktiga huset när man själv inte har kompetensen helt obegripligt för mig.
ingen på detta forum kan hjälpa din son det är en fråga för jurister att reda ut troligen kommer han att göra en stor förlust på denna affär då han brustit i sin undersökningsplikt.
Andra budgivaren har också byggfirma ,rysk som bor i hyresrätt och gift för 7 år och köpt bostadrätt nära hyresrätt på motsatts håll till den här motsatsen. Allt blir tydligt efter avtalet. Min son kände därför han insisterade om lista dagen efter avtalet då visste han vilket misstag han gjort!
Vet att ingenting att göra och han mår så dåligt att detta påverkat honom psykiskt och fysiskt . Att han sjukskrev sig och totalt påverkat sin familj!
Vi tjatar hela tiden om kvitto tom innan avtalet men säljaren sagt att det är väldigt lång lista och skulle skicka en kopia som vi har inte fått än. Därför undrar vi varför säljaren/ mäklaren motsatts sig när vi ville besikta efter avtalet och varför säljarn ville besikta huset efter med mäklarens vän som kom och besiktat huset efter avtalet när vi ville sälja vidare till bulvan som var intresserad till tillräde med 7 hkr förlust. Nu mäklaren svarar inte då är garanterat att det varit allt planerat allt från början.A AndersS skrev:Håller med, men det finns ingen riktig fakta utan olika beskrivningar hur affären gått till samt lite diffust hur huset byggts. Om man hamnat i den här situationen och inte haft/kunskap, har svårt att redogöra för alla delar som ingår i affären och hur huset byggts, Hur stor är då sannolikheten att kunna ta till sig olika förslag/förklaringar/påstående i en forumtråd!
Så håller fast vid om beskrivningen stämmer, nytt hus för 11 Mkr med stora problem, att söka lokal hjälp att reda ut gjord affär och hur huset har uppförts.
Redigerat:
Efter att själv ha byggt hus så låter det konstigt att kommunen skulle godkänt detta. Man har ju en slutbesiktning.
Kolla hos kommunen om huset är godkänt för inflytt.
QUOTE="Goza, post: 4516334, member: 497807"]Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Min son köpte en nybyggd villa av en polska familj som driver en byggfirma som AB och byggt ett hus till sig själv privat. En tomt som de köpt privat och tänkt att deras bolag ska bygga huset och fakturera dem Sedan såld huset.
Allt material och byggnaden är från Polen som vi fått reda på efter husköp. Misstänker vi att mäklaren anlitat bulvan och inte vi fått så mycket information om bostaden innan dess.
Är det laglig att bygga via företaget sedan sälja? Det visade en massa fel som gäller avloppet, fel rör samt de inte funnit i slutbesiktning. Behöver eras råd och tips!
Tack på förhand![/QUOTE]
Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Min son köpte en nybyggd villa av en polska familj som driver en byggfirma som AB och byggt ett hus till sig själv privat. En tomt som de köpt privat och tänkt att deras bolag ska bygga huset och fakturera dem Sedan såld huset.
Allt material och byggnaden är från Polen som vi fått reda på efter husköp. Misstänker vi att mäklaren anlitat bulvan och inte vi fått så mycket information om bostaden innan dess.
Är det laglig att bygga via företaget sedan sälja? Det visade en massa fel som gäller avloppet, fel rör samt de inte funnit i slutbesiktning. Behöver eras råd och tips!
Tack på förhand![/QUOTE]
Jag fattar ingenting och jag förstår inte riktigt vad TS vill med denna tråd. Att få köpa ett hus för 11 miljoner utan ett avtal tror jag inte banken går med på.. såvida man inte har 11 miljoner i kontanter.... Jag fattar noll Over and out
En besiktningsman anlitar man såklart själv, och innan köp. Att blint lita på en säljare/mäklare är mer än lite godtroget. Skulle du lita på bilförsäljare som säger att du inte behöver kolla bilen innan köp eftersom den "är i toppskick, inga fel finns"?G Goza skrev:
Ja det kan man undra. Man kan också undra varför din son köpte ett hus för 11 miljoner utan att besikta det först, så som man ska göra. Köparens ansvar är mycket stort.G Goza skrev:
Det är väldigt svårt att lägga över ansvaret på någon annan om man först slänger fram 11 miljoner och i efterhand tar reda på vad det egentligen är man har köpt.
[/QUOTE]B Badrumsrenovering skrev:Efter att själv ha byggt hus så låter det konstigt att kommunen skulle godkänt detta. Man har ju en slutbesiktning.
Tack på förhand!
Det är det . Kommunen inte nämnd det och står inte i slutbesiktning. När vi kontaktat dem så helt enkelt säger dem att det är vårat fel för vi har undersökningsplikt. Men hur vet vi detta. Säljaren/ mäklaren(som har inget koll och allt information vi fått felaktiga) har inte skrivit något om besiktning men när vi skulle få nycklarna då står det att han sagt till oss men vi vill inte.
Det är redan fukt med antibakteriella påväxt i taketsom säljern fixat efter deras besiktning efter avtalet och finns påväxt i tvätrummet men det målat om . Badkar vid dörren på ovanvåningen med rör via dörren. Sjäkva besiktmanen var chockad men sagt att om det var svenskar skulle aldrig bygga på dän här sättet men vi bor i Sverige som bör unte godkänna det. Vi kommer att stämma mäklaren/säljaren dels pga de anlitat bulvan dels bedrägeri men frågan om vi vinner något på det.
Redigerat:
Hur är det med slutbesked, finns det?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 531 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 531 inlägg
Har man råd att kasta 11 miljoner på ett hus utan att göra några som helst undersökningar så har man råd att fixa alla fel som uppkommer på huset också…
”Hur kan detta hända i Sverige?”
Det är inte Sveriges fel…
”Hur kan detta hända i Sverige?”
Det är inte Sveriges fel…
[/QUOTE]B Badrumsrenovering skrev:Efter att själv ha byggt hus så låter det konstigt att kommunen skulle godkänt detta. Man har ju en slutbesiktning.
Tack på förhand!
Inte helt sant. Med kommunen har man slutsamråd och får slutbesked om man kan visa att man uppfyllt alla krav i bygglovet samt lagkrav. Ingen besiktningsam behöver närvara. Slutbesiktning har man för att säkerställa att entreprenören levererat enligt avtal och är inget som kommunen kräver.
Däremot måste man ju ha en KA. Om det finns slutbesked skulle jag kolla upp denne.
Sen måste jag tyvärr ansluta mig till många andra i tråden. Det går inte att lagstifta bort dumhet och om det TS skriver är sant är det riktigt dumma beslut hos köparen som orsakat denna trista situation. Med det sagt håller jag tummarna för att det ordnar sig.