G
Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Min son köpte en nybyggd villa av en polska familj som driver en byggfirma som AB och byggt ett hus till sig själv privat. En tomt som de köpt privat och tänkt att deras bolag ska bygga huset och fakturera dem Sedan såld huset.

Allt material och byggnaden är från Polen som vi fått reda på efter husköp. Misstänker vi att mäklaren anlitat bulvan och inte vi fått så mycket information om bostaden innan dess.

Är det laglig att bygga via företaget sedan sälja? Det visade en massa fel som gäller avloppet, fel rör samt de inte funnit i slutbesiktning. Behöver eras råd och tips!

Tack på förhand!

• Gilla
P_Larsson
  • Laddar…
Du var alltså helt ok med det tvivelaktiga upplägget ända tills det visade sig att de dessutom var fuskbyggare?

• Gilla
Manges totalBygg och 2 till
  • Laddar…
G
P PatrikJo skrev:
Du var alltså helt ok med det tvivelaktiga upplägget ända tills det visade sig att de dessutom var fuskbyggare?
Vad menar ni? Jag förstår inte riktigt!

• Gilla
Max R70
  • Laddar…
G Goza skrev:
Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Min son köpte en nybyggd villa av en polska familj som driver en byggfirma som AB och byggt ett hus till sig själv privat. En tomt som de köpt privat och tänkt att deras bolag ska bygga huset och fakturera dem Sedan såld huset.

Allt material och byggnaden är från Polen som vi fått reda på efter husköp. Misstänker vi att mäklaren anlitat bulvan och inte vi fått så mycket information om bostaden innan dess.

Är det laglig att bygga via företaget sedan sälja? Det visade en massa fel som gäller avloppet, fel rör samt de inte funnit i slutbesiktning. Behöver eras råd och tips!

Tack på förhand!
Ja, man får bygga ett hus med AB till sig själv. Skatter osv är en annan fråga. Vilka fel finns?

Düsseldorff
P PatrikJo skrev:
Vad är det för tvivelaktigt med upplägget?

• Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
G
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad är det för tvivelaktigt med upplägget?
Att det fel byggd på polsk design/regler som skiljer sig helt och hållet från svenska regler! Undrar hur det blir godkänd från kommunen. Det bör vara mer strikt regler som gäller utomlands byggarbetare tycker jag!

• Gilla
Manges totalBygg och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G Goza skrev:
Att det fel byggd på polsk design/regler som skiljer sig helt och hållet från svenska regler! Undrar hur det blir godkänd från kommunen. Det bör vara mer strikt regler som gäller utomlands byggarbetare tycker jag!
Ja, men det har ingenting med upplägget att bygga via aktiebolag att göra. Det är ok.

Att sen huset är dåligt byggt med fel är en annan fråga.

G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, man får bygga ett hus med AB till sig själv. Skatter osv är en annan fråga. Vilka fel finns?
Fel med avloppet, bergvärme installation med risk till vatenskada. Fel i badrummet som är byggd på polska sätt. Det enda som kan göras att riva ner och bygga om allt.

G
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, men det har ingenting med upplägget att bygga via aktiebolag att göra. Det är ok.

Att sen huset är dåligt byggt med fel är en annan fråga.
Jag fått höra att det är olagligt att bygga hus via sin byggfirma och sen sälja den.

• Gilla
  • Haha
Manges totalBygg och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G Goza skrev:
Jag fått höra att det är olagligt att bygga hus via sin byggfirma och sen sälja den.
Nej. Så länge det hela beskattas korrekt är det ok att bygga ett hus via aktiebolag till sig själv. Att sedan sälja huset är givetvis ok, annars skulle man ju bli tvingad att bo där för evigt.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Hade ni besiktigat huset innan köp?

• Gilla
Manges totalBygg och 3 till
  • Laddar…
Finns det slutbevis på huset? Har de flyttat in i det?

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
G
Tyvärr inte! Mäklaren/säljaren motsätter sig efter avtalet som varit helt blank som gäller besiktning och hela tiden mäklaren sagt att det är helt nyttbyggd och behövs inga besiktning . Sen säljaren besiktat huset efter avtalet när vi upptäckt att det var bara min son aktiv köpare och andra var bulvan( som bor i hyresrätt i 9 år och hennes man 7 år i bostadsrätt) Dessutom har de en byggfirma som åker runt och bygga. Nu vi flyttat in och besiktat den som visat fel i byggnaden och inte står i tillslut besiktning.min som bad mäklaren att bulvanen( som enligt mäklaren varit väldigt intresserad att köpa huset) attköpa huset med 7 hundra tusen kr förlust men han lovat oss att det blir när vi har flyttat in för säljaren vill inte förflyttat tillträde.

• Gilla
eevkos och 1 till
  • Laddar…
G
Nej tyvärr! Enligt mäklaren behövs inte för det är nybyggt och säljaren vill flytta in själv men det räcker inte för dem. Sen visat sig att säljern bor i samma område i ett hus på 388 km boarea med tomt över 3000 km.

• Gilla
Gurra 73
  • Laddar…
G
K Kane skrev:
Finns det slutbevis på huset? Har de flyttat in i det?
Yes! Vi är beredda att gå i förlust 7 hundra tusen i förlust men ingen är intresserad och varit redan väldigt dåligt med visningen samt allt vi hört av mäklaren var bluff. Det huset visat 3 ggr i hemnet med 3 mäklare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.