G Goza skrev:
I sånt demokratiska land ,yes det stämmer. Men alla vara ärliga mot sitt yrke och som mäklaren har lojalitetsplikter mot säljaren och köparen. Om han var seriös och utbildad rätt så ska inte begått fusk.
Fokusera på ert problem, släpp allt annat ovidkommande. Du uppfattas bara som oseriös och obegriplig om du drar upp sådant t.ex. "demokratiskt land". Om det du skriver stämmer har ni en riktigt besvärlig situation.

• Gilla
Lövborgen och 5 till
  • Laddar…
G
A AndersS skrev:
Fokusera på ert problem, släpp allt annat ovidkommande. Du uppfattas bara som oseriös och obegriplig om du drar upp sådant t.ex. "demokratiskt land". Om det du skriver stämmer har ni en riktigt besvärlig situation.
Jag menar inte illa faktiskt! Vi är så desperata att det verkar att det finns inga hopp och när jag ser min son tar på sig allt ansvar och inte mår bra så det brister mitt hjärta! Erkänner att ansvaret ligger på oss men behöver hjälp och inte bra att bli påhoppad hela tiden att vi är dumma och hyllas fuskare/bedrägeri som det är normal sak.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Håller med. Om man skyller på demokrati, Sverige, polacker, ryssar och att alla är dumma så får man uppförsbacke. Det besiktningsman säger ni inte kunnat upptäcka vid en besiktning är det som är relevant. Inte nationalitet på de inblandade. Acceptera bara svenska lagar annars kommer det kosta massor av pengar och tveksamt om en seriös jurist ens vill hjälpa er.

• Gilla
Lövborgen och 5 till
  • Laddar…
Påhoppen är det nog mest du som stått för. Sen när du skriver så osammanhängande och inte lägger ut vare sig slutbesked eller annan dokumentation sjunker din trovärdighet. Sen vem är det som köpt huset, du eller din son? Du behöver komma med saklig information och inte massa påhopp på olika länder som du anser lurat dig.

• Gilla
Lövborgen och 5 till
  • Laddar…
J
G Goza skrev:
Jag menar inte illa faktiskt! Vi är så desperata att det verkar att det finns inga hopp och när jag ser min son tar på sig allt ansvar och inte mår bra så det brister mitt hjärta! Erkänner att ansvaret ligger på oss men behöver hjälp och inte bra att bli påhoppad hela tiden att vi är dumma och hyllas fuskare/bedrägeri som det är normal sak.
Än viktigare att bara gå på fakta och inte känslor. Fram med alla fakta, kolla hur långt rättsskydd i hemförsäkring räcker och sannolikhet att vinna. Lägg inte mer pengar i soptunnan genom att strida för det ni inte har chans att vinna.

Ingen säger nog att de står på fuskbyggarnas sida. Men för att vinna i rätten är det fakta och inte känslor eller"hur det egentligen borde fungera" som gäller.

En advokat kostar flera tusen i timmen. Man måste nyttja dem till nåt där de kan göra nytta och har en chans att vinna. Att bråka via advokat om chansen att vinna är noll är slöseri av pengar. De kan inte trolla.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
G Goza skrev:
Erkänner att ansvaret ligger på oss men behöver hjälp.......
Nja, du har skjutit vilt åt alla håll så något erkännande har varit svårt att se.
Om du skall få hjälp behövs mer detaljerad fakta och det kanske inte ett öppet forum är bäst för.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
G
K Kane skrev:
Nja, du har skjutit vilt åt alla håll så något erkännande har varit svårt att se.
Om du skall få hjälp behövs mer detaljerad fakta och det kanske inte ett öppet forum är bäst för.
J JohanLun skrev:
Håller med. Om man skyller på demokrati, Sverige, polacker, ryssar och att alla är dumma så får man uppförsbacke. Det besiktningsman säger ni inte kunnat upptäcka vid en besiktning är det som är relevant. Inte nationalitet på de inblandade. Acceptera bara svenska lagar annars kommer det kosta massor av pengar och tveksamt om en seriös jurist ens vill hjälpa er.
Det är sant och därför vi vill inte slösa mer pengar och fokusera hur vi löser det. Om ett tag kommer vi att annonsera igen huset ocj sälja på vilket pris som helst.

J
G Goza skrev:
Det är sant och därför vi vill inte slösa mer pengar och fokusera hur vi löser det. Om ett tag kommer vi att annonsera igen huset ocj sälja på vilket pris som helst.
Tänk på att själv inte dölja fel, det kan du då få stå för. Eller sälj med friskrivningsklausul. Bostadsmarknaden är väl så het att allt går att sälja...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G
K Kane skrev:
Kommer jag att lägga slutbesiktning och min besiktningman här och hoppas att jag får tips och råd.

• Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Fairlane
G Goza skrev:
Det bör vara mer strikt regler som gäller utomlands byggarbetare tycker jag!
Mycket konstigt i tråden, men den här delen reagerar jag på.
Varför menar du att det ska vara striktare regler ifall byggarbetarna kommer från ett annat land?
Självklart ska det vara exakt samma regler.

I övrigt är det väl inget konstigt i sig att ett företag bygger en bostad och säljer. Det är väl synnerligen vanligt...

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
G
J JohanLun skrev:
Än viktigare att bara gå på fakta och inte känslor. Fram med alla fakta, kolla hur långt rättsskydd i hemförsäkring räcker och sannolikhet att vinna. Lägg inte mer pengar i soptunnan genom att strida för det ni inte har chans att vinna.

Ingen säger nog att de står på fuskbyggarnas sida. Men för att vinna i rätten är det fakta och inte känslor eller"hur det egentligen borde fungera" som gäller.

En advokat kostar flera tusen i timmen. Man måste nyttja dem till nåt där de kan göra nytta och har en chans att vinna. Att bråka via advokat om chansen att vinna är noll är slöseri av pengar. De kan inte trolla.
J JohanLun skrev:
Tänk på att själv inte dölja fel, det kan du då få stå för. Eller sälj med friskrivningsklausul. Bostadsmarknaden är väl så het att allt går att sälja...

• Duschrum med synlig brunnslockskant, vardagsrum med trägolv och fuktindikering, tvättstuga med vattenledningar och skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textdokument med rubriken "Riskanalys" som handlar om fuktskydd i våtutrymmen och branschstandarder för byggarbeten.
  • Dokument med rubriken "Byggnadsbeskrivning" innehållande specifikationer för ett husbyggprojekt från 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det där ser väl inte förskräckande ut. Kolla ett antal besiktningar på hus som är 10 år eller äldre så hittar du säkert liknande skrivelser.

Finns massor av hus med odokumenterade badrum som ändå funkar okej.

• Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
S
G Goza skrev:
I sånt demokratiska land ,yes det stämmer. Men alla vara ärliga mot sitt yrke och som mäklaren har lojalitetsplikter mot säljaren och köparen. Om han var seriös och utbildad rätt så skulle inte begått fusk och bedrägeri med samarbete med ryska bulvan
Du säger rysk bulvan hela tiden, har du några som helst bevis på att det är en bulvan med?

• Gilla
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
Var finns detta hus?

Även om det finns brister i ett nybyggt hus behöver det inte betyda att huset är oanvändbart eller måste säljas till vilket pris som helst.
Jag hade tagit dit en kunnig för att uppskatta priset för att fixa det som är mest allvarligt.
Då vet ni det ska läggas 100 tkr eller 1 mkr på renovering.
Inget hus är perfekt och inte heller nybyggda.

Glöm inte att läget är det mesta folk betalar för…

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
G
S SueCia skrev:
Du säger rysk bulvan hela tiden, har du några som helst bevis på att det är en bulvan med?
Yes!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.