26 058 läst ·
231 svar
26k läst
231 svar
Fel huvudsäkringar till fastigheten - vad har nätleverantören för ansvar?
Om du läser igenom inlägget du citerade först en eller kanske flera gånger så kanske du förstår.P Peter787 skrev:
Jag menade att kopplingen mellan den larmade fastigheten och larmbolagets larmcentral saknades. I det fallet har du väl inte så stor nytta av batteribackup. Så när larmet går når det aldrig larmcentralen.
Ta och läs lbgu's inlägg igen, främst följande,P Peter787 skrev:
"Tänk om det varit en larminstallation istället. Sen får man reda på att larmet inte varit kopplat till larmcentralen."
Det har absolut inget med batteribackup att göra.
Jag tar en för laget så det jämnar ut sig för dig..och mig
. I mitt fasadmätarskåp sitter det 25A-säkringar. Jag har bott i huset i +20 år, mätaren har varit bytt 2 gånger under denna tid. Jag har alltid haft 20A-abbonnemang. Så vi kan låta udda vara jämnt
.
Vill poängtera att precis som i TS fall så köptes huset med ovetskapen om huvudsäkringarnas storlek och övertagande av tidigare ägares abbonnemang. Det dröjde nog 15 år innan jag ens gjorde "kopplingen" (humor på hög nivå) mellan säkringarnas storlek och vad avtalet gjorde gällande.
Vill poängtera att precis som i TS fall så köptes huset med ovetskapen om huvudsäkringarnas storlek och övertagande av tidigare ägares abbonnemang. Det dröjde nog 15 år innan jag ens gjorde "kopplingen" (humor på hög nivå) mellan säkringarnas storlek och vad avtalet gjorde gällande.
Är det säkert att anläggningen beställdes med 20 amp och inte 16?M Markarbetaren skrev:Jag tar en för laget så det jämnar ut sig för dig..och mig. I mitt fasadmätarskåp sitter det 25A-säkringar. Jag har bott i huset i +20 år, mätaren har varit bytt 2 gånger under denna tid. Jag har alltid haft 20A-abbonnemang. Så vi kan låta udda vara jämnt
.
Sedan när det utvecklades med fler förbrukade höjdes den till 20amp på pappret men alla trodde någon annan utför?
Före igångsättande skall nätinnehavaren montera mätare och kontrollera mätarskåpet med innehåll (dom kontrollerar även säkringar vid mätsrbyten).
Ingen aning. Jag har som sagt ägt huset i +20 år och aldrig rört huvudsäkringarna. När vi flyttade in satt en mätare med en sån där skiva som snurrade. 2008 byttes den mot en digital och i höstas byttes den mot den nya som klarar timavläsning. Har aldrig fått någon uppmaning att jag har fel huvudsäkringar. Första åren lästes väl mätaren av genom besök av en från elbolaget vill jag minnas.K Kriss Marc skrev:Är det säkert att anläggningen beställdes med 20 amp och inte 16?
Sedan när det utvecklades med fler förbrukade höjdes den till 20amp på pappret men alla trodde någon annan utför?
Före igångsättande skall nätinnehavaren montera mätare och kontrollera mätarskåpet med innehåll (dom kontrollerar även säkringar vid mätsrbyten).
Jag tror inte avläsarna kontrollerade säkringarna, de läste bara av mätarställningen.M Markarbetaren skrev:
Jag sommarjobbade på ett elnätsbolag en gång i tiden. Samma sommar som jag tog körkort. Innan körkortet följde jag bara med en annan anställd, men med körkortet så fick jag åka runt själv och läsa av mätare. Då ingick det inte att jag skulle kolla säkringar. Roligaste var väl att jag 'förstörde ackordet' för de andra då chefen blev lite paff att jag läste av mätare ungefär dubbelt så snabbt som det brukade ta. Ungdomlig entusiasm i kombination att det var kul att få köra bil gjorde väl sitt till
Ett Nätbolag i Dalarna kontrollerade säkringarna vid mätarbyte och ändrade debitering efter vad som satt monterat. Om jag ville ändra till det som jag betalat för fick jag anlita Behörig godkänd/registrerad firma (hos nätbolaget) för byte och anmälan av ändring.M Markarbetaren skrev:Ingen aning. Jag har som sagt ägt huset i +20 år och aldrig rört huvudsäkringarna. När vi flyttade in satt en mätare med en sån där skiva som snurrade. 2008 byttes den mot en digital och i höstas byttes den mot den nya som klarar timavläsning. Har aldrig fått någon uppmaning att jag har fel huvudsäkringar. Första åren lästes väl mätaren av genom besök av en från elbolaget vill jag minnas.
Skåpet och innehållet är nätbolagets och låst.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 150 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 150 inlägg
Det här gjorde det hela intressantare. Mätarskåpet var nämligen helt nytt när elektrikern var där och installerade dessa säkringar då det hade gjorts en avstyckning av fastigheten. Då kan man ju ändå hävda att nätägaren inte fullföljt sin undersökningsplikt - även om elektrikern är den som formellt gjort fel.K Kriss Marc skrev:Är det säkert att anläggningen beställdes med 20 amp och inte 16?
Det är länge sedan som mätarplatsen ägdes av nätbolaget.K Kriss Marc skrev:Ett Nätbolag i Dalarna kontrollerade säkringarna vid mätarbyte och ändrade debitering efter vad som satt monterat. Om jag ville ändra till det som jag betalat för fick jag anlita Behörig godkänd/registrerad firma (hos nätbolaget) för byte och anmälan av ändring.
Skåpet och innehållet är nätbolagets och låst.
Idag är det fastighetsägaren/anläggningsägaren som äger hela mätarplatsen, det är bara själva elmätaren som nätbolaget äger.
Nätbolaget vill normalt inte att mätarskåpet ska vara låst.
Så intressant.Demmpa skrev:
Så om jag vill ha det utbytt säger jag åt grannen att byta då han äger det (två mätare i skåpet på stolpe på grannens mark) då är han ansvarig för släktingarna? Varför sände energibolaget nyckel till skåpet när jag ville byta säkring? Skulle grannen levererat nyckel? Jag kan inte utan servitut vara ägare av utrustning på annans mark. Något servitut finns inte.
Förstår fortfarande inte riktigt problemet för TS i denna tråd. Om det vore så att huvudsäkringarna gått hela tiden och TS genom åren behövt köpa nya proppar för tusentals kronor (utan att reflektera över att de var fel sort) så kanske man skulle kunna hävda att att TS lidit någon form av skada. Som jag förstår det nu har TS betalt för 20A men trots sin 16A säkringar inte haft några problem, (fram tills nu) och elektrikern som gjorde fel för många år sedan kom och bytte till 20A säkringar kostnadsfritt, så vart är problemet? Hur hade det varit bättre om det faktiskt suttit 20A säkringar i skåpet? Du hade klarat den senaste proppen då, så TS förlust är en propp.
Har du din mätarplats på annans fastighet så behövs det servitut.K Kriss Marc skrev:Så intressant.
Så om jag vill ha det utbytt säger jag åt grannen att byta då han äger det (två mätare i skåpet på stolpe på grannens mark) då är han ansvarig för släktingarna? Varför sände energibolaget nyckel till skåpet när jag ville byta säkring? Skulle grannen levererat nyckel? Jag kan inte utan servitut vara ägare av utrustning på annans mark. Något servitut finns inte.
Har du och grannen ett gemensamt mätarskåp med var sin mätarplats så äger den ena eller bägge mätarskåpet.
I ert fall så kan det vara ett undantag, och att nätägaren har egen utrustning i skåpet, men som sagt det är väldigt extremt sällsynt/ovanligt.
Det mest normala är att mätarplatsen är på egen fastighet.
Sen finns det undantag där mätarplatsen är på grannfastighet.
Naturligtvis kan du äga något på annans mark utan servitut, sluta skriva trams.K Kriss Marc skrev:Så intressant.
Men tidigare var det nätbolagets skåp. Sånt kan ändras, förstår du...
Tråden är byggd på ett tramsproblem från början.
/M