E
nizzehult nizzehult skrev:
Öh...hur skulle jag kunna ha tillgång till en faktura som tidigare fastighetsägare betalat? Sen rörde det sig inte om ett säkringsbyte utan om en ny anläggning då fastigheten avstyckats och det var innan jag förvärvade den. Jag gjorde alltså ingen anmälan på nåt vis mot nätägaren förutom att jag tog över själva anläggningen.

Det står i fastighetens beskrivning att huvudsäkringen är 20A och det var också vad förre ägaren trodde sig ha och hade beställt och då fanns det liksom inga skäl för mig att ifrågasätta och gräva vidare i detta. Hade säkringarna börjat flyga hejvilt hade nog detta uppdagats tidigare.
Ja, då är det ju ord som står mot ord. Ditt ord mot någon okänd persons.

Vet man inte bättre brukar det bli 20A till ett vanligt hus, det är den gyllene medelvägen.

Hur mycket behöver du till ditt hus?

• Gilla
Ulfjs
  • Laddar…
Jag vill belysa att det i ett sånt här läge även borde finnas ett slags ansvar från nätleverantörens sida. På samma sätt som en som förvärvar en fastighet och får olika utfästelser om denna där ansvaret främst ligger hos köparen att verifiera att det stämmer så borde samma ska gälla här: om det står att det är 20A men sen inte är det så borde även nätägaren ha en del i ansvaret att det verkligen är så; undersöka att detta stämmer på ren svenska.
Hur menar du att denna kontroll skulle gå till och vem ska betala den? Skulle du vilja betala 1500kr för att en kontrollant kommer ut och kollar dina huvudsäkringar när du köpt hus? Jämfört med att du kollar på din faktura och sedan kollar på dina säkringar och det kostar ingenting?

Själva huvudfrågan blir: ska verkligen en fastighetsägare (fysiskt) behöva kontrollera vad yrkesmän utfört för arbete, är det inte en av anledningarna att man anlitar dessa och ska då inte vad dom rapporterar in vara good enough?

När det gäller undersökning vid ett fastighetsförvärv så skulle man kunna "besikta ihjäl sig" och lägga hundratusentals kronor på diverse besiktningar för att kontrollera skicket och att uppgifter stämmer - vilket i praktiken aldrig förekommer.
Givetvis ska man ju kontrollera vad hantverkare har gjort i ens hem, det känns helt självklart för mig. Annars har man ju ingen aning om vad för arbete som gjorts.

Att en sak inte förekommer i praktiken betyder ju inte att inget ansvar finns. Om man köper ett gammalt hus så tycker jag att det är fullt rimligt att försöka undersöka så mycket som går. Och att inte alltid sträva efter att hitta syndabockar så fort man hittar något litet fel någonstans. Att inse att man själv har det största ansvaret för både sitt nyköpta hus och sin elanläggning hjälper borde förenkla för dig. Och är du för okunnig för att inspektera din elanläggning (inget fel i det) så anlita ett proffs som kollar.

När jag köpte mitt hus fanns ingen jordfelsbrytare så jag lät sätta in den. Då bad jag också elektrikern att kolla igenom centralen och de delar han tyckte var lämpligt för att säkerställa att allting såg schysst ut.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Själva huvudfrågan blir: ska verkligen en fastighetsägare (fysiskt) behöva kontrollera vad yrkesmän utfört för arbete, är det inte en av anledningarna att man anlitar dessa och ska då inte vad dom rapporterar in vara good enough?
Absolut, ska man kolla det. Tjänsten man köper man ju in från en motpart som driver affärsverksamhet, d v s syftet är att få dig som kund att betala så mycket som möjligt för så lite som möjligt.

• Gilla
Michael Meier och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Absolut, ska man kolla det. Tjänsten man köper man ju in från en motpart som driver affärsverksamhet, d v s syftet är att få dig som kund att betala så mycket som möjligt för så lite som möjligt.
Nä, jag köper inte det. Drar man detta till sin spets så ska man alltså t ex riva upp och kolla att elektrikern monterat EKK 5G2.5 som avtalat och inte EKK 5G1.5? Någon måtta får det ju vara på kontrollerna och skulle detta vara ett krav skulle varje enskild insats av en hantverkare - oavsett vad - bli betydligt omständligare. Jag köper en tjänst av ett proffs och förväntar mig då att det är korrekt utfört mot vad som beställts och avrapporterats.

Claes Sörmland
Jag köper en tjänst av ett proffs och förväntar mig då att det är korrekt utfört mot vad som beställts och avrapporterats.
Det står dig fritt men sist slutade det med att du trodde du hade en annan huvudsäkring än den du hade under flera år. Tänker att den empirin kanske ger en indikation på att dina principer inte tjänar dig väl.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 8 till
  • Laddar…
E
Nä, jag köper inte det. Drar man detta till sin spets så ska man alltså t ex riva upp och kolla att elektrikern monterat EKK 5G2.5 som avtalat och inte EKK 5G1.5? Någon måtta får det ju vara på kontrollerna och skulle detta vara ett krav skulle varje enskild insats av en hantverkare - oavsett vad - bli betydligt omständligare. Jag köper en tjänst av ett proffs och förväntar mig då att det är korrekt utfört mot vad som beställts och avrapporterats.
Ja, detta får du kontrollera i gruppförteckningen.

Sen kan givetvis elektrikern ha fuskat, hen kanske skarvade på 1,5 i en dold skarv inne i röret.

Detta kan du inte förväntas ha koll på, har du kollat att el firma är auktoriserad med egenkontroll program räcker det.

Dessa förväntningar du har borde du egentligen kunna få lov att ha. Men du kanske har läst att Sverige är sämst i världen i Pisas undersökningar och dom som är duktiga i skolan går till betydligt mer välbetalda jobb än elektriker, exempelvis programmerare.

Därför måste du alltid förvissa dig om vad som hänt inom det som ju är ditt ansvarsområde, exempelvis kan du utföra stickprov eller förhöra elektrikern efteråt.

nizzehult
Nä det stämmer inte. Det var inte jag som beställt den tjänsten. Det skulle då betyda att man ska ifrågasätta, kontrollera och låta besikta allt, allt som gjorts på en fastighet sedan den byggdes och det är i praktiken en omöjlighet.
Besiktningsföretagen friskriver sig sen mot sånt som inte är inspekterbart. Man kan knappast kräva att husgrunder rivs upp osv för att göra så omfattande besiktningar.

Nåt liknande hände oss. Vi har abonnemang på 25A och det var inte förrän 2018 vi upptäckte att det satt 20A proppar och platta i skåpet. Ingen propp hade gått på 16 år så aldrig bytt. Vi tyckte inte att det var någons fel utan det kändes mest surt att ha betalat för högre säkring i onödan i flera år...

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
E
Nä det stämmer inte. Det var inte jag som beställt den tjänsten. Det skulle då betyda att man ska ifrågasätta, kontrollera och låta besikta allt, allt som gjorts på en fastighet sedan den byggdes och det är i praktiken en omöjlighet.
Besiktningsföretagen friskriver sig sen mot sånt som inte är inspekterbart. Man kan knappast kräva att husgrunder rivs upp osv för att göra så omfattande besiktningar.
Jodå, det stämmer utmärkt bra. Ge det några år så kommer du vara på samma sida som oss andra.

Claes Sörmland
Se inte allt så svartvitt.

Skaffa dig kännedom om ditt hus om du vill slippa överraskningar och kunna planera för åtgärder och utgifter. Vill du ta det som det kommer så går det att leva så också.

• Gilla
gorcot
  • Laddar…
.../Jag köper en tjänst av ett proffs och förväntar mig då att det är korrekt utfört mot vad som beställts och avrapporterats.
Det är det här som gör att hela det här forumet existerar öht:p

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Ibland måste man kontrollera fackmännen så att de gör det dom ska göra och att de monterar rätt material.
Här är exempel ur verkligheten där en elektriker monterat fel material,
https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-ska-hemmapularna-stoppas.359601/page-8#post-3500782
https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-ska-hemmapularna-stoppas.359601/page-26#post-3502545

P
L lbgu skrev:
TS har inte fått tjänsten 20A huvudsäkring. Av ren tur så har TS inte lidit någon större skada av det, men elektrikern har utsatt TS för en risk som kunnat bli dyr om t.ex. säkringen gått med följd att vattenledningar frusit.

Tänk om det varit en larminstallation istället. Sen får man reda på att larmet inte varit kopplat till larmcentralen. Med ditt resonemang så har man inte lidit någon skada ifall det inte skett något inbrott/brand och man ska alltså inte kunna kräva ersättning för att man betalt månadsavgifterna för larmet..
Fast har man en larminstallation som inte har reservkraft (batteri) med larm för strömavbrott, har man nog inget av värde ;)

P Peter787 skrev:
Fast har man en larminstallation som inte har reservkraft (batteri) med larm för strömavbrott, har man nog inget av värde ;)
Vad hjälper det med batteri ifall kopplingen till larmcentralen saknas? Finns ingen som tar emot larmet har det rätt begränsat värde. Tror du missförstod något.

P
L lbgu skrev:
Vad hjälper det med batteri ifall kopplingen till larmcentralen saknas? Finns ingen som tar emot larmet har det rätt begränsat värde. Tror du missförstod något.
Nej, det är du som missförstått hur riktiga larm är konstruerade och installerade.
Ett fellarm skickas när strömmen går och batteriet driver anläggningen.
Sen måste det alltid finnas någon som tar emot både fellarm och skarpa larm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.