26 599 läst ·
231 svar
27k läst
231 svar
Fel huvudsäkringar till fastigheten - vad har nätleverantören för ansvar?
Jaja, oavsett om man kontrollerar eller inte, så ansvarar man. Ansvar, stort eller litet.
Bara för att saker inte ingår i en normal besiktning betyder det inte att de inte ingår i undersökningsplikten.nizzehult skrev:
I en vanlig husbesiktning ingår varken besiktning av el eller VVS. Man kollar inte ens att jordfelsbrytaren fungerar eller om värmeanläggningen fungerar. I ett nybygge: ja, men inte vid en överlåtelse. Det går nog att beställa (i vissa städer) men jag har aldrig hört talas om att någon har gjort det.
Ja, mäter du inte tomtens eller bostadens area så ligger du risigt till.nizzehult skrev:
I en vanlig husbesiktning ingår varken besiktning av el eller VVS. Man kollar inte ens att jordfelsbrytaren fungerar eller om värmeanläggningen fungerar. I ett nybygge: ja, men inte vid en överlåtelse. Det går nog att beställa (i vissa städer) men jag har aldrig hört talas om att någon har gjort det.
Vadå själv var bästa dräng, det här var något som mäklaren ordnade och arrangerade. Gillar inte tonen riktigt och - nittiotalist? Då hade jag redan tre barn.
Jag vet att man har en stor undersökningsplikt när man förvärvar en fastighet men...vattenmätare? Hur skulle man kunna kolla den? Postlåda? Om man sen får vissa fakta från mäklaren och säljaren så finns det ju ingen egentlig anledning att kolla detta, säger säljaren att tomten är x kvm enligt Lantmäteriet: inte fasen beställer man en egen mätning för att kontrollera att detta stämmer! Och det var lite det som jag tyckte om säkringen: står det i alla papper och avtal att det är 20A och även säljaren säger det, varför ska man då skruva ur säkringarna för att kolla detta?
Det här kan man driva hur långt som helst; om säljaren säger att det ligger 600m slang nedgrävd till jordvärmepumpen, ska man då verifiera detta genom att gräva upp den och kontrollmäta? Osv.
Det du ser är ju bara en siffra, 450 kvadratmeter, 20A och så vidare.
Medan verkligheten väger tyngre än ett tegelblock.
Okej, kanske är du inte nittiotalist till åldern. Men detta är mer ett mindset. Nu märker jag att du känner dig kränkt också. Vilket bekräftar misstankarna. Men nog om det.
Allt som går att besiktiga går att besiktiga.
Om det sen inte görs är en annan femma. Men då ska det heller inte gråtas över spilld mjölk i efterhand.
Hur jordvärmeslangens längd bäst möts kan jag inte svara på men är det av intresse så bör det såklart kollas. Har säljaren skriftligt skrivit 600 meter så måste ju detta kontrolleras för att kunna få pengar för minskat värde.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Även om det oftast inte ingår i en överlåtelsebesiktning, så har du som köpare ändå undersökningsplikt även när det gäller el och VVS. Undantaget i besiktningen handlar mer om att bes. företagen saknar kompetens att besiktiga detta.nizzehult skrev:
om säljaren uppger att det är 20A huvudsäkring, då kan du ha ett case mot denne (dolt fel), men det handlar förmodligen om ett för litet belopp (typiskt skillnaden i pris mellan huset med 16A huvudsäkring respektive 20A huvudsäkring)nizzehult skrev:
Vadå själv var bästa dräng, det här var något som mäklaren ordnade och arrangerade. Gillar inte tonen riktigt och - nittiotalist? Då hade jag redan tre barn.
Jag vet att man har en stor undersökningsplikt när man förvärvar en fastighet men...vattenmätare? Hur skulle man kunna kolla den? Postlåda? Om man sen får vissa fakta från mäklaren och säljaren så finns det ju ingen egentlig anledning att kolla detta, säger säljaren att tomten är x kvm enligt Lantmäteriet: inte fasen beställer man en egen mätning för att kontrollera att detta stämmer! Och det var lite det som jag tyckte om säkringen: står det i alla papper och avtal att det är 20A och även säljaren säger det, varför ska man då skruva ur säkringarna för att kolla detta?
Det här kan man driva hur långt som helst; om säljaren säger att det ligger 600m slang nedgrävd till jordvärmepumpen, ska man då verifiera detta genom att gräva upp den och kontrollmäta? Osv.
den ekonomiska skadan du faktiskt lidit är skillanden mellan ett 16A och ett 20A abonnemang. Jag har Ellevio och det skiljer 95 kronor i månaden, vilket blir 3420 på tre år. och en säkring.
att försöka få skadestånd/ersättning för potentiella skador som hade kunnat uppstå fungerar kanske i usa, men inte i sverige, här får man ersättning för verkliga skador.
Sunqan, jag tvivlar på detta!S sunqan skrev:om säljaren uppger att det är 20A huvudsäkring, då kan du ha ett case mot denne (dolt fel), men det handlar förmodligen om ett för litet belopp (typiskt skillnaden i pris mellan huset med 16A huvudsäkring respektive 20A huvudsäkring)
den ekonomiska skadan du faktiskt lidit är skillanden mellan ett 16A och ett 20A abonnemang. Jag har Ellevio och det skiljer 95 kronor i månaden, vilket blir 3420 på tre år. och en säkring.
att försöka få skadestånd/ersättning för potentiella skador som hade kunnat uppstå fungerar kanske i usa, men inte i sverige, här får man ersättning för verkliga skador.
TS kanske frågade säljaren varpå denne kollade vad det stod i sin elräkning.
Förstår att ni gärna vill hitta någon syndabock, så är det ju nuförtiden, men i detta fall skall ni icke lyckas, med mindre än att ni har något skriftligt löfte där säljaren garanterar 20A passdelar på tillträdesdagen.
Om du har Cmore sport som kostar betydligt mer än vanliga Cmore men inte vet om detta och då aldrig knäpper på matcherna du hade velat se, är detta då Daniel 109s fel kanske?
Eller det är du som varit ouppmärksam?
syndabock? vem vill hitta nån syndabock? nu läser du in saker i det som skrivs, som inte står där.E El-Löken66 skrev:Sunqan, jag tvivlar på detta!
TS kanske frågade säljaren varpå denne kollade vad det stod i sin elräkning.
Förstår att ni gärna vill hitta någon syndabock, så är det ju nuförtiden, men i detta fall skall ni icke lyckas, med mindre än att ni har något skriftligt löfte där säljaren garanterar 20A passdelar på tillträdesdagen.
utfästelser av säljaren behöver man inte kontrollera närmare. Uppger säljaren att det finns bygglov och strandskyddsdispens för allt på fastigheten som behöver det, då behöver man inte kontrollera det.
att det sen kan vara svårt att bevisa när det är muntligt, är en annan sak.
och som jag sa - beloppet är ändå för litet för att man ska kunna driva det som dolt fel - tror inte nån skulle betala ett öre mer för en fastighet som har 20A huvudsäkring istället för 16A.
Det kan aldrig gå som dolt fel.S sunqan skrev:
Ett av skälen är att eventuell prisskillnad i försäljningspriset är "för lågt", typ noll.
Det är TS som har ingått ett avtal/abonnemang med elnätsägaren utan att kontrollera aktuella säkringsstorleken.S sunqan skrev:utfästelser av säljaren behöver man inte kontrollera närmare. Uppger säljaren att det finns bygglov och strandskyddsdispens för allt på fastigheten som behöver det, då behöver man inte kontrollera det.
att det sen kan vara svårt att bevisa när det är muntligt, är en annan sak.
och som jag sa - beloppet är ändå för litet för att man ska kunna driva det som dolt fel - tror inte nån skulle betala ett öre mer för en fastighet som har 20A huvudsäkring istället för 16A.
energimarknadsbyran.se
https://www.energimarknadsbyran.se › ...PDF
NÄT 2012 K (rev 2) - Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Googla fram "nät 2012 k (rev 2)" det är det vanligaste nätavtalet för privatpersoner
Läs 3.8
ansvaret ligger på konsumenten
https://www.energimarknadsbyran.se › ...PDF
NÄT 2012 K (rev 2) - Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Googla fram "nät 2012 k (rev 2)" det är det vanligaste nätavtalet för privatpersoner
Läs 3.8
ansvaret ligger på konsumenten
De har till och med en FaQ som liknar TS, men där elnätsbolaget har gjort fel genom att av okänd anledning höja från 16A till 20A i papperen;
https://www.energimarknadsbyran.se/...ar-konsument-betalat-for-fel-sakringsstorlek/
https://www.energimarknadsbyran.se/...ar-konsument-betalat-for-fel-sakringsstorlek/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
En syndabock - om man strävar efter det - finns redan; det är elektrikern som har monterat och rapporterat fel säkringsstorlek till nätägaren. Därom råder inget tvivel. Därmed borde han också stå för den merkostnad som utgått under perioden. Detta hade också varit enkelt att fakturera honom om det hade varit jag som gjort den ursprungliga beställningen av detta jobb, trots att flera år har gått. Nu är det inte så och då blir det mer komplicerat.
Jag vill belysa att det i ett sånt här läge även borde finnas ett slags ansvar från nätleverantörens sida. På samma sätt som en som förvärvar en fastighet och får olika utfästelser om denna där ansvaret främst ligger hos köparen att verifiera att det stämmer så borde samma ska gälla här: om det står att det är 20A men sen inte är det så borde även nätägaren ha en del i ansvaret att det verkligen är så; undersöka att detta stämmer på ren svenska.
Man kan undra vad som skulle hända om situationen varit den omvända: om man beställt 16A och det sen visar sig att elektrikern ändå installerat 20A men bara rapporterat 16A, är det då fastighetsägaren som får ta den ekonomiska smällen mot nätägaren om detta uppenbaras, kan man rent av bli stämd? Själva huvudfrågan blir: ska verkligen en fastighetsägare (fysiskt) behöva kontrollera vad yrkesmän utfört för arbete, är det inte en av anledningarna att man anlitar dessa och ska då inte vad dom rapporterar in vara good enough?
När det gäller undersökning vid ett fastighetsförvärv så skulle man kunna "besikta ihjäl sig" och lägga hundratusentals kronor på diverse besiktningar för att kontrollera skicket och att uppgifter stämmer - vilket i praktiken aldrig förekommer.
Jag vill belysa att det i ett sånt här läge även borde finnas ett slags ansvar från nätleverantörens sida. På samma sätt som en som förvärvar en fastighet och får olika utfästelser om denna där ansvaret främst ligger hos köparen att verifiera att det stämmer så borde samma ska gälla här: om det står att det är 20A men sen inte är det så borde även nätägaren ha en del i ansvaret att det verkligen är så; undersöka att detta stämmer på ren svenska.
Man kan undra vad som skulle hända om situationen varit den omvända: om man beställt 16A och det sen visar sig att elektrikern ändå installerat 20A men bara rapporterat 16A, är det då fastighetsägaren som får ta den ekonomiska smällen mot nätägaren om detta uppenbaras, kan man rent av bli stämd? Själva huvudfrågan blir: ska verkligen en fastighetsägare (fysiskt) behöva kontrollera vad yrkesmän utfört för arbete, är det inte en av anledningarna att man anlitar dessa och ska då inte vad dom rapporterar in vara good enough?
När det gäller undersökning vid ett fastighetsförvärv så skulle man kunna "besikta ihjäl sig" och lägga hundratusentals kronor på diverse besiktningar för att kontrollera skicket och att uppgifter stämmer - vilket i praktiken aldrig förekommer.
Om fallet var tvärtom kunde du i värsta fall bli åtalad för olaga strömavledning men mest troligt hade du fått en knäpp på näsan då du begått avtalsbrott. Det har du ju även gjort här, men i detta fall är det inte uppsåtligt och påverkar inte nätägaren negativt.nizzehult skrev:
En syndabock - om man strävar efter det - finns redan; det är elektrikern som har monterat och rapporterat fel säkringsstorlek till nätägaren. Därom råder inget tvivel. Därmed borde han också stå för den merkostnad som utgått under perioden. Detta hade också varit enkelt att fakturera honom om det hade varit jag som gjort den ursprungliga beställningen av detta jobb, trots att flera år har gått. Nu är det inte så och då blir det mer komplicerat.
Vad står det i elektrikerns faktura, kan du lägga upp detta för beskådande så får vi se vad ni beställt?
I ett säkringsbyte av mätarsäkringar torde det ingå en föranmälan men då kund (du) inte reagerat så har det kanske fallit mellan stolarna.
På din fråga om kontroll svarar jag, det är i ditt intresse vad du betalar, nu i sämre tider ser de flesta över sina utgifter där elen är en stor del.
Du har varje månad sett att du betalat för 20A utan att reflektera över om det hade kunnat räcka med 16A. Nu verkar det ju inte göra det hos dig så du kan vara glad att du haft 20 och sluppit åtskilliga säkringsbyten samt en föranmälan för uppsäkring.