Jo, jag kommer också ihåg de där pumparna. Har faktiskt riktigt svårt att glömma dem. Under sista delen av åttiotalet jobbade jag på ett företag som tillverkade de där pumparna. (Eller på företaget, jag tror inte vi hade några konkurrenter.)lars_stefan_axelsson skrev:Japp, där är det standard. Jag kommer ihåg när bytte vattenpumpen i stugan när den gick på nittiotalet. Trots att de varit med i ett antal decennier så görs de fortfarande med samma mått och anslutningar. Bara att skruva bort den 40+ år gamla och skruva dit den nya. Så i vissa branscher så klarar man iaf av att leva efter "om det funkar så ändra inte."![]()
I godset fanns en ingjuten pil, som visade vilket håll pumpen skulle snurra åt. I kopplingen (där man skulle koppla ihop pumpen med motorn) fäste man med en ståltråd en liten lapp av kartong, med texten ungefär "Innan pumpen ansluts, kontrollera motorns rotationsriktning".
En sån där pump må se grovt tillyxad ut, men inuti är den ett precisionsinstrument. Spelet mellan pumphjulet och pumphuset är på några hundradelar. För en amatör är det ingen bra idé att dela sitt pumphus. Det är liten chans att man lyckas få ihop den med samma precision igen.
Rent tillverkningsmässigt var det inte mycket problem med pumparna. Det som periodvis var lite bekymmer var att pumphjulen slog sig efter bearbetningen. Det händer ofta med gjutna detaljer. Det finns inbyggda spänningar som utlöses när man tar bort gods. Ibland var de oplana på upp till en tiondel och fick kasseras.
Den som är nyfiken på centrifugalpumpar kan till exempel titta på denna bild/film. Det som på Osby-pumpen kallades "pumphjul" benämner de "impeller" i filmen. Pumphjulen var av typen "semiopen" och det är alltså spelet mellan skovlarna och pumphuset som är kritiskt. Pumparna i filmen är enkla. Osbypumparna var alltid i flera steg, vanlig tre. De kallades "treringspumpar". Sen fanns det med fler sektioner också.
På bilder/filmen ser man väldigt tydligt att pumpen är gjord för att snurra åt ett bestämt håll. På företaget i fråga var det aldrig någon som kom på tanken att mäta hur vilket tryck en pump gav om man körde de baklänges, så min enda praktisk erfarenhet av det är mitt lilla missöde när jag bytte motorskydd. Förmodligen ger pumpen något lite vatten även när man kör den baklänges. Jag är i alla fall övertygad om att det blir mycket lägre än vid normal rotation.
Men om man tänker på hur en anläggning fungerar i praktiken: för det mesta får pumpen jobba rätt hårt för att bygga upp det sista trycket. Har man stort motstånd i ledningarna och/eller en sliten pump, kan det vara på vippen att pumpen klarar att bygga upp trycket. Jag fick t.ex. ställa ner frånslagstrycket, förmodligen för att vattennivån sjunkit i brunnen. Så då kan man spekulera i vad som händer om pumpen plötsligt börjar snurra baklänges utan att man märker det. Problemet blir ju att den aldrig slutar. Vad som händer efter kanske flera dygns tomgång vet jag inte säkert (vilket jag är tacksam för), men min teori är överhettning.
Om den plötsligt ändrar riktning står du ganska snart med en varm pump precis som du varit med om. Men en ren centrifugalpump tar knappast skada inom rimliga tider kanske flera dygn bara den innehåller vatten för smörjning av packboxen. Annat är det med kusinen vattenringpump som är och var vanliga i gamla hyroforanläggningar. De slits fortare eftersom de kräver snäva mekaniska toleranser för "ringarna". Kanske det som menas med Osby, det var ett vanligt fabrikat även under namnet Opio.
Men att starta och kolla efter byte odyl är inte farligt med vatten i och jag tror inte man missar skillnaden i kapacitet vid fel riktning.
Men att starta och kolla efter byte odyl är inte farligt med vatten i och jag tror inte man missar skillnaden i kapacitet vid fel riktning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 384 inlägg
Och när vi ändå håller på så hittade jag den slutgiltiga(?) referensen vad gäller centrifugalpumpar: http://se.grundfos.com/content/dam/Global%20Site/Industries%20%26%20solutions/Industry/pdf/The_Centrifugal_Pump.pdf Den är på 130 sidor, men jag är bara halvvägs än... 
Klicka här för att svara